Netiesa, kad etiketą reikia išmanyti tik vadovaujamą darbą dirbantiems žmonėms – tai kiekvieno save ir kitus gerbiančio žmogaus pareiga. Šį kartą priminsime jums keletą svarbių etiketo normų, apie kurias specializuotuose šaltiniuose dažnai tik užsimenama vienu kitu žodžiu. Pasistenkite jas įsikalti į galvą, ir darbe būsite vertinama ne tik už puikius profesinius pasiekimus, bet ir už pagarbą jus supantiems žmonėms.
Kaip kalbėti telefonu
Dažname biure telefonas skamba kiaurą dieną, todėl ragelį paprastai kelia arčiausiai jo esantis darbuotojas. Kiekvienam svarbu įsisąmoninti elementarų dalyką: jei žmogus skambina į įmonę, tikisi profesionalaus ir mandagaus pokalbio. Vos suskambus telefonui, ragelio negriebkite karštligiškai – per sekundę kitą nusiteikite pokalbiui, tik tada atsiliepkite. Pirmiausia prisistatykite pašnekovui, paskui su juo pasisveikinkite. Jeigu vidinėse biuro taisyklėse numatyta atsiliepus įvardyti įmonės pavadinimą, taip ir padarykite. Su kitame laido gale esančiu pašnekovu kalbėkite aiškiai, stenkitės nepertraukti jo minčių. Pokalbio pabaigoje būtinai jam padėkokite už pokalbį ir palinkėkite geros dienos.
Jeigu biure suskambo jūsų mobilusis telefonas, atsiliepusi pasistenkite pokalbį tęsti už kabineto durų (pavyzdžiui, išeikite į koridorių) – asmeniniais pokalbiais nedera blaškyti kolegų dėmesio. Dėl tos pačios priežasties, radusi progą, artimųjų ir bičiulių paprašykite, kad darbo metu jums skambintų tik išskirtiniu atveju.
Dar šis tas svarbaus
- • Darbo metu asmeniniame mobiliajame telefone derėtų nustatyti begarsį režimą, nes aplinkiniams neprivalu klausytis jūsų pasirinktos skambučio melodijos.
- • Įmonės telefonas skirtas ne asmeniniams pokalbiams. Jeigu jums labai reikia juo pasinaudoti, turite suderinti su vadovu.
Pietauti – į kavinę!
Jeigu darbovietėje yra įrengta virtuvė, nemanykite, kad čia galite virti ir kepti. Net ir tuo atveju, jeigu vadovai nedraus to daryti, pagalvokite apie kolegas – tikrai ne visiems malonu, kai biure pasklinda šildomų kotletų ar daržovių sriubos kvapai. Kas kita užsidarius įmonės virtuvėje pasiruošti salotas ar užsiplikyti kvapios kavos – tai yra jūsų teisė.
Darbe negalite apsieiti neužkandžiavusi? Stenkitės apsiriboti šviežiais ir džiovintais vaisiais, riešutais, duonos lazdelėmis ar kitais specifinio kvapo neturinčiais produktais, kuriuos dera valgyti rankomis. Jokiu būdu jų nelaikykite ant darbo stalo – pasidėkite ant maistui skirto stalelio, o užkąskite per poilsio pertraukėlę.
Verta žinoti
Kavos puodelį ant darbo stalo statykite su lėkštute. Jokiu būdu darbe nesinaudokite vienkartiniais indais. Jeigu esate įpratusi nuolat gurkšnoti vandenį, jo įsipilkite į taurę.
Tvarkingas darbo stalas
Jeigu ant jūsų darbo stalo nuolat tvyros netvarka, anksčiau ar vėliau iš viršininko ar kolegų sulauksite ne itin malonių pastabų. Nepamirškite, kad darbo stalas turi būti švarus ir tvarkingas. Ant jo nelaikykite suglamžytų popierių, sulaužytų rašiklių, senų dokumentų, nešvarių puodelių ir t. t. Kas rytą pasistenkite nuo stalo nuvalyti dulkes net ir tuo atveju, jeigu iš vakaro kabinete triūsė valytoja.
Verta žinoti
Nenusižengsite etiketui ir puikiai jausitės, jeigu darbo stalą papuošite kokiu nors gražiu nedideliu augalu, stilingu rašiklių dėklu, ant jo laikysite švarų įmonės simbolika papuoštą puodelį su lėkštele.
Santykiai su kolegomis
Turite suvokti, kad darbas – ne draugužių sambūris, todėl su kolegomis privalu bendrauti dalykiškai. Visų pirma darbe nedera pažeisti nė vieno bendradarbio asmeninės erdvės, pavyzdžiui: sėdėti prie jo darbo stalo, gerti kavą iš jo puodelio, juolab naršyti po jo dokumentus.
Darbo metu venkite su kolegomis gvildenti asmeninio gyvenimo klausimus, juolab nebūkite pernelyg atvira, nes tai gali atsigręžti prieš jus pačią.
Darbe labai svarbu yra dėmesingumas kolegoms, todėl niekada neatsisakykite pagelbėti prasčiau darbą išmanančiam bendradarbiui, jokiu būdu jo neignoruokite, neįžeidinėkite, ypač viršininko akyse. Atminkite: neturite jokios teisės žeminti bendradarbio kitų kolegų akyse.
O dėl santykių su vadovu, vadovaukitės sveiku protu. Prieš ginčydamasi pagalvokite apie padarinius, dar geriau – prisiminkite taisyklę: geriau nepradėti kovos, kurios negali laimėti. Visada stenkitės įvykdyti viršininko nurodymus, įspėti slaptus jo norus – galbūt tam tikromis užuominomis jis tikisi sulaukti iš jūsų paramos profesinėje srityje.
Po darbo – į vakarėlį
Šį sykį pakalbėkime ne apie oficialias darbuotojų šventes, kada aptariami metų pasiekimai, o apie atsipalaiduoti skirtus neoficialius vakarėlius. Paprastai tokių renginių tikslas – sutvirtinti darbuotojų tarpusavio ryšius, sukurti kolektyve draugišką atmosferą. Stenkitės dalyvauti tokiuose vakarėliuose net ir tuo atveju, jeigu po darbo turite begalę asmeninių reikalų. Priešingu atveju būsite palaikyta žmogumi, ignoruojančiu bendrąsias vertybes ir demonstratyviai išsiskiriančiu iš kolektyvo.
Per vakarėlį būkite draugiška, stenkitės pabendrauti su kiekvienu bendradarbiu. Jeigu pastebėjote, kad kuris nors kolega jaučiasi vienišas, būtinai jį pakvieskite į bendradarbių ratą ir pasistenkite įtraukti į pokalbį.
Jokiu būdu nesivelkite į jokias apkalbas, taip pat įkyriai nelįskite į akis viršininkui, nes tai jau kvepia padlaižiavimu. Tiesa, taktiškai pasielgsite jam pasiūliusi prisidėti prie pavaldinių pokalbio ar paruošusi puodelį kvapios kavos.
O dėl vaišių, tai turite jausti saiką. Stenkitės neatvykti į vakarėlį alkana it vilkas, tada nekils noras šluoti nuo vaišių stalo viską, kas papuola po ranka – toks elgesys, taip pat nesaikingas alkoholio vartojimas labai sumenkina darbuotojo įvaizdį.
Verta žinoti
Jei per vakarėlį nutarta vaišių stalą ruošti bendromis jėgomis, neignoruokite to manydama, kad už jus kuo puikiausiai padirbės kolega. Taip elgdamasi smarkiai rizikuosite užsitraukti kolektyvo narių nemalonę.
Šis tas apie aprangą
Nors jūsų darbotvarkėje nėra kasdienių dalykinių susitikimų su verslo partneriais ar kitais svarbiais asmenimis, nemanykite, kad į darbą galite eiti vilkėdama patogiausius ar mėgstamiausio stiliaus drabužius – jeigu gerbiate save ir aplinkinius, negalite nukrypti nuo pagrindinių biuro aprangos normų.
Pagal etiketą, biure nedera rodytis vilkint pernelyg aptemptus, puošnius, kūną apnuoginančius, taip pat akis rėžiančiais firminiais logotipais „nusagstytus“ drabužius. Ryškių spalvų bei įvairiais piešiniais marginti drabužiai taip pat netinka, nors kūrybiškos asmenybės jais gali pagyvinti savo įvaizdį. Svarbu, kaip sakoma, nepersūdyti.
Labiausiai tinkamas apavas darbui biure yra klasikinio stiliaus batai ar basutės. Eiseną darkančius aukštakulnius, įmantriai dekoruotą apavą patartina palikti vakarui.
Eidama į darbą, venkite apsikarstyti papuošalais, ypač ryškiais ar žvangančiais. Rankinę rinkitės talpesnę, tada išvengsite įvaizdį prastinančių polietileno maišelių.
Kvepinimosi etiketas
Mokslininkų įrodyta, kad tas pats aromatas skirtingiems žmonės kelia skirtingų emocijų, todėl negalite žinoti, ar jūsų mėgstami kvepalai neerzins bendradarbių, netrukdys jiems susikaupti. To išvengsite dienai pasirinkusi švelnaus, gaivaus aromato tualetinį vandenį.
Jeigu mėgstate sodrius aromatus, tokiais kvepalais rytą pasikvepinkite labai saikingai, dieną stenkitės jų nenaudoti pakartotinai. Pagal etiketą, aitrus prabangių kvepalų kvapas nėra gero tono ženklas.
Verta žinoti
Jeigu paskui bendradarbį besitęsiantis kvepalų šleifas erzina, pamėginkite taktiškai apie tai jam užsiminti. Pavyzdžiui, mandagiai paklauskite, kokiais kvepalais yra pasikvepinęs, tada tarstelėkite, kad jums labiau patinka aplinkoje uosti švelnų kvepalų dvelksmą.