Terminas aukštoji mada (išvertus iš prancūzų kalbos, haute couture – aukštasis arba aukštosios klasės drabužių modeliavimas ir siuvimas) dažnai vartojamas kalbant apie madą. Šiuo žodžių junginiu apibūdinami prabangių audinių rankomis pasiūti ir dekoruoti įmantrių modelių drabužiai. Tačiau tai – tiesa tik iš dalies. Prancūzijoje terminas haute couture yra saugomas įstatymų ir jį reklamos tikslais gali naudoti tik Aukštosios mados sindikato („Chambre syndicale de la haute couture“) nariai, kurių sąrašas kasmet atnaujinamas. Oficialiai paskelbtame 2011-ųjų aukštosios mados namų sąraše puikuojasi keturiolika vardų, tarp jų „Chanel“, „Christian Dior“, „Givenchy“, „Jean Paul Gaultier“, „Giorgio Armani“, „Elie Saab“ ir „Valentino“. Užsitarnauti aukštosios mados kūrėjo vardą nepaprasta, pretendentams keliami gana dideli reikalavimai. Mados namai privalo turėti dirbtuves Paryžiuje, kuriose nuolat dirbtų mažiausiai penkiolika aukščiausios kategorijos modeliuotojų ir siuvėjų. Drabužiai kerpami, siuvami ir dekoruojami rankomis. Kasmet mados namai turi pristatyti dvi naujas kolekcijas. Kolekcijoje privalo būti mažiausiai 35 modeliai, skirti dienai ir vakarui. Aukštosios mados kolekcijos kuriamos dukart per metus – pavasario ir vasaros, rudens ir žiemos sezonams. Jos pristatomos Paryžiuje sausio ir liepos mėnesiais.
Aukštoji mada gyvuoja jau 150 metų. Jos pradininku laikomas išskirtinai prabangius drabužius kūręs dizaineris Charlesas Frederickas Worthas, dar vadinamas krinolino karaliumi.
Paruoštas dėvėti
Praktinė mada (pret-a-porter arba ready-to-wear – išvertus pažodžiui, reiškia „paruoštas dėvėti“). Ši sąvoka siejama su komercine aprangos ir aksesuarų gamyba. Skirtingai nei aukštosios mados, drabužiai gaminami šimtais tūkstančių vienetų, yra lengvai ir greitai pasiuvami, atitinka bendras mados tendencijas, standartinius figūrų matmenis ir masinio vartotojo skonį. Praktinės mados kolekcijos pristatomos dukart per metus Paryžiaus, Niujorko, Milano ir Londono mados savaitėse.
Mados savaitė
Tai bene svarbiausias mados industrijos renginys, sutraukiantis garsiausius mados kūrėjus, mados kritikus ir žurnalistus, drabužių gamintojus ir mada besidominčias garsenybes. Mados savaitės vyksta dukart per metus mados sostinėmis tituluojamuose didmiesčiuose – Paryžiuje, Milane, Londone ir Niujorke. Tai puiki proga mados namams, dizaineriams ir prekių ženklams pristatyti naujausias savo kolekcijas įtakingiems mados verslo žmonėms. Pavasario ir vasaros mados savaitės vyksta rugsėjį ir spalį, rudens ir žiemos – vasario ir kovo mėnesiais. Mados savaitėse pristatomos pagrindinės šiltojo ir šaltojo mados sezonų tendencijos. Šiomis gairėmis vėliau vadovaujasi drabužių gamintojai ir mados leidiniai. Mados savaitės vyksta ir kituose pasaulio miestuose: Majamyje, Rio de Žaneire, Berlyne, Delyje.
Tarpinės kolekcijos
Kad neprailgtų laikas belaukiant didžiųjų mados savaičių, tarp pavasario–vasaros ir rudens–žiemos sezonų dizaineriai pristato papildomas (pre-fall) kolekcijas. Jos pasirodo gruodžio ir sausio mėnesiais. Tai savotiška rudens ir žiemos sezono preliudija, kai paaiškėja, kokią kryptį pasirinks dizaineriai kurdami pagrindines kolekcijas.
Kurortinės (anglų k. resort) arba kruizinės (anglų k. cruise) mados kolekcijos dažniausiai pristatomos liepos mėnesį ir atskleidžia, ką dizaineriai siūlys vilkėti kitų metų vasarą. Tarpinės kolekcijos paprastai būna kuklesnės nei pagrindinės, drabužiai labiau tinkami vilkėti kasdien.
Vintažas ar retro?
Šios sąvokos dažnai painiojamos, kai kalbama apie senovinio stiliaus ir senus drabužius. Derėtų žinoti, kad vintažo (anglų k. vintage) drabužių kategorijai priskiriami 1920–1980 m. pagaminti drabužiai ir aksesuarai. Vintažiniais vadinami tiek nauji, tiek padėvėti seni drabužiai. Šiuo žodžiu neteisinga vadinti vos kelerių metų senumo drabužių arba apdarų, kurie tik atrodo seni. Juos galima vadinti nebent vintažinio stiliaus. Įprastoje drabužių parduotuvėje tokių senienų tikrai nerasite, jų teks ieškoti dėvėtų drabužių parduotuvėse, komisuose, blusų turguose arba specializuotose vintažinių drabužių krautuvėlėse, kurių jau galima rasti ir mūsų šalyje.
Sąvoka „retro“ apibūdinami naujai pasiūti drabužiai, kurie imituoja praėjusių epochų stilių. Pavyzdžiui, retro stiliaus skrybėlaitė ar bateliai. Kiek rečiau vartojamas terminas repro, žodžio „reprodukcija“ trumpinys. Repro – tai tiksli praeityje gaminto drabužio ar aksesuaro kopija.
Nauja unisekso atmaina
Žodžiu uniseksas (anglų k. unisex) apibūdinami abiem lytims tinkantys drabužiai, aksesuarai, plaukų kirpimai ir parfumerijos gaminiai. Šis terminas mados žodyne atsirado septintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, kai dizaineris Pierre‘as Cardinas pristatė universalių – tiek vyrams, tiek moterims tinkančių drabužių kolekciją. Anuomet sukėlęs nemažą skandalą, po gero dešimtmečio unisekso stilius tapo neatsiejama mados dalimi.
Pastaraisiais metais riba tarp to, kas moteriška ir vyriška, visiškai išsitrynė. Vyrai skolinasi idėjas iš moterų drabužinės, o moterys mielai dėvi vyriškus drabužius. 2009-aisiais išpopuliarėjo nauja unisekso stiliaus atmaina – tomboy stilius. Prie šios tendencijos populiarumo prisidėjo berniokiškos išvaizdos manekenės, kurios, užuot pamėginusios atrodyti moteriškesnės, vilki drabužius, kurie atrodo tarsi nugvelbti iš vaikino spintos.
Mados aukos ir ikonos
Žmonės visais laikais ieškojo idealų, kuriuos galėtų kopijuoti. Prieš gerą šimtmetį, kai dar nebuvo kino, televizijos ir žurnalų blizgiais viršeliais, moterys siekė būti panašios į vietinės reikšmės aukštuomenės ponias, teatro aktores ar balerinas. Atsiradus kinui, o vėliau ir televizijai, imta kopijuoti garsių aktorių, dainininkų, politikų ir sportininkų įvaizdį. Tačiau mados ikonomis vadinamos tik tos asmenybės, kurių stilius turėjo įtakos ne pavieniams gerbėjams, o visai mados industrijai. Pavyzdžiui, aktorė Audrey Hepburn ar pirmoji JAV dama Jacqueline Kennedy.
Mados ikonomis dažnai vadinamos ir jaunos, stilingos, populiarios, pasiturinčios vakarėlių liūtės, kurios išsiskiria geru skoniu, vilki garsių prekių ženklų drabužius ir sėdi pirmosiose pristatymų eilėse. Tokioms asmenybėms yra kitas pavadinimas – „it girl“. Tiesa, dar yra fashionistos – taip vadinamos mados aukos, aklai kopijuojančios naujausias mados tendencijas.