Norėdami užauginti visapusiškai sveiką bei koordinuotą vaiką, tėveliai privalo daug dėmesio skirti vaikų lavinimui jau nuo pat pirmųjų jo gyvenimo dienų. Tėvai ar globėjai nebūtinai turi tam skirti didelius finansinius resursus, kad sugebėtų tinkamai mankštinti vaikų smulkiąją ar stambiąją motoriką – tam puikiai tiks kasdieniai buitiniai daiktai, kurie bus pateikti vaikui su fantazija, mūsų pačių patobulinimais, tad visiškai nebūtina pirkti daug žaislų ar priemonių.
Skirdami vaikams įvairius užsiėmimus, turime nepamiršti atsižvelgti į vaikų amžių, mat duodami per sudėtingus ar per lengvus uždavinius, negausime laukiamo rezultato ir netgi galime pabloginti situaciją, mat vaikas nebenorės bandyti jūsų siūlomų naujų žaidimų ar užduočių.
Smulkiosios motorikos bei emocinio intelekto lavinimo svarba kūdikystėje (iki 1 metų)
Kūdikystės laikotarpiu (nuo gimimo iki vienerių metų) vaikai pažįsta pasaulį per vaizdinį, garsinį, jutiminį bei ragavimo pojūčius. Tėveliai turi pasistengti visus šiuos pažinimo būdus leisti patirti savo vaikams kasdien, nes įrodyta, kad jutiminiai įspūdžiai turi lemiamos įtakos ne tik pojūčių bei protinių gebėjimų formavimuisi, tačiau ir viso kūno vystymuisi.
Daiktų siekimas, laikymas, sukinėjimas, vartymas, kratymas – štai šie veiksmai labiausiai įdomūs bei reikalingi kūdikiams pačioje pradžioje. Šiems uždaviniams geriausiai tiks tokio dydžio daiktai, kurie puikiai tilptų į mažųjų rankytes, o jų svoris būtų saugus, kad žaidimo metu išvengtume traumų. Tad šio amžiaus vaikų žaislai turi būti patogūs jiems paliesti, paimti, pakankamai ryškūs, spalvoti. Nereikėtų pamiršti, jog tokio amžiaus vaikai supranta visą mus supantį pasaulį ne tik per regą ar lytėjimą, bet ir per garsą.
Todėl labai daug žaislų yra sukurta su garsiniais intarpais, dažnai garsai sklinda atlikus vaikams įvairius judesius (barškučiai, kamuoliukai, muzikiniai kubai ir pan.). Tad pirmieji vaiko metai turi būti kupini patogių, saugių ir skirtingo tipo žaislų.
Nereikėtų pamiršti pasakų svarbos vaikų raidai. Žinoma, tokio amžiaus vaikučius labai sunku sudominti gražiomis ilgomis pasakomis, skaitomomis iš knygelių. Tad čia turėtų įsijungti tėvelių vaizduotė ir būtų šaunu, jei tėveliai sektų pasakėles pasitelkdami ir daiktus: tai galėtų būti minkšti žaisliukai, lėlės, personažinės pirštinės ar pan. Taip vaikams neprailgs ilgas žiūrėjimas į knygelės puslapius, o klausymasis bus daug naudingesnis, jei bus ir vizualinis priedas. Taip pat pabandykime prisiminti ar tiesiog išmokime kelis žaidimus, kurių esmė yra eiliuotas pasakojimas ar dainelė ir įvairių kūno judesių derinimas, pavyzdžiui, „Virė virė košę“, „Pirštais pirštais bar bar bar“ bei daugybė kitų.
Taip pat skaitykite: Princesė Diana: pasaka be laimingos pabaigos
Vaikų lavinimas ankstyvojoje vaikystėje (1–3 metai)
Šiame amžiaus tarpsnyje vaikas labai imlus naujovėms, kiekvieną dieną nori atrasti bei išmokti vis kažką kito.Dabar reikia nepamiršti skatinti vaiką miklinti savo pirštukus, nes tai yra tiesiausias kelias, norint išmokti sklandžiai kalbėti.
Pagrindiniai užsiėmimai, padėsiantys lavinti smulkiuosius raumenis ir sudominti vaikus šiame amžiuje, yra šie: daiktų dėliojimas, statymas, smulkių detalių rinkimas, konstravimas, piešimas rankomis-pirštukais, minkymas, lankstymas ir pan.
Nustatyta, jog vaiko gebėjimas aiškiai ištarti garsus bei žodžius tiesiogiai susijęs su pirštukų miklumu. Žaidimai rankutėms bei pirštukams – ne tik puikus būdas paskatinti vaiką kalbėti, tačiau tuo pat metu labai smagus užsiėmimas.
Nustatyta, jog vaiko gebėjimas aiškiai ištarti garsus bei žodžius tiesiogiai susijęs su pirštukų miklumu. Žaidimai rankutėms bei pirštukams – ne tik puikus būdas paskatinti vaiką kalbėti, tačiau tuo pat metu labai smagus užsiėmimas.
Be populiariųjų žaidimų eilėraštukų pagrindu, galime pasiūlyti vaikams įvairias pirštukų bei rankyčių lėles, kurios gerins smulkiosios motorikos veiklą bei lavins vaiko vaizduotę. Tokio tipo žaislai taip pat skatins vaiką papasakoti, vaidinti, stimuliuoti įvairius gyvenimiškus procesus.
Šis užsiėmimas padės užmegzti glaudžius santykius šeimoje, mat tokių spektakliukų metu vaikus netiesiogiai galima mokyti elgesio subtilybių, supažindinti su pasaulio taisyklėmis. Pirštukų bei rankyčių lėlių yra labai skirtingų – galima rinktis gyvūnų, skirtingų žmonių rasių žaisliukus, taip parodant vaikams, koks įvairialypis ir įdomus pasaulis mus supa.
Taip pat tokiame amžiuje vaikus galime sudominti ir šešėlių teatru – yra galybė instrukcijų, kaip pirštukais išgauti skirtingų gyvūnų ar daiktų šešėlius, o taip pat galima rinkti ir specialius kartono trafaretus. Pirštukų miklinimui taip pat pagelbės piešimas dažais su pirštais, plastelino minkymas, žaidimas su smėliu, įvairiais smulkiais daiktais ar net maisto produktais (kruopos, makaronai ir pan.).
Puikus užsiėmimas, miklinantis mažųjų pirštelius, yra įvairių lipdukų klijavimas – puikus smulkiosios motorikos lavinimas. Taip pat šiam reikalui puikiai tinka ir magnetinių detalių naudojimas specialioms magnetinėms lentoms ar knygelėms.
Patariama tokiame amžiuje vaikams liesti kuo daugiau skirtingų tekstūrų medžiagų, žinoma, tik saugių jų sveikatai. Galima paprasčiausiai susirinkti skirtingų daiktų pasivaikščiojimų po mišką metu – lapų, akmenėlių, kankorėžių, samanų, žemės… Taip vaikai ne tik stimuliuos savo smulkiųjų raumenų impulsus, bet ir geriau suvoks supantį pasaulį.
Taip pat skaitykite: Mitybos specialistė Vaida Kurpienė pataria: ar vaikui būtina valgyti mėsos?
Be smulkiosios motorikos lavinimo, nereikėtų pamiršti ir stambiosios motorikos – žaidimai su kamuoliu, įvairios kūno mankštelės, plaukiojimas ir kiti panašūs užsiėmimai padės augti stipriai bei sveikai asmenybei.
Šiuo amžiaus tarpsniu reikia nepamiršti ir socializacijos svarbos. Mūsų vaikai turi bendrauti su bendraamžiais tam, kad išmoktų bendravimo ypatumų, gebėtų užmegzti socialinį kontaktą, mokytųsi spręsti skirtingas konfliktines situacijas.
Pagalbinė veikla 3–8 metų vaikų raidai
Pagrindiniai užsiėmimai, padėsiantys lavinti smulkiąją vaikų motoriką bei tinkantys ikimokyklinuko amžiui, – piešimas, rašymas, karpymas, smulkių detalių vėrimas, rišimas, pynimas, konstravimas, įvairių įrankių naudojimas.
Šiuo amžiaus tarpsniu vaikas geba žaisti su smulkiomis detalėmis, jas ne tik konstruoti, bet ir rišti, pinti. Šiuo metu labai išpopuliarėjęs guminių apyrankių pynimas puikiai tiks tokio amžiaus vaikams ir padės lavinti vaiko smulkiosios motorikos įgūdžius, mokys jį kantrybės, lavins vaizduotę. Taip pat šio užsiėmimo metu vaikai išmoksta padėti vienas kitam nesėkmės metu, moko dalytis, dovanojimo džiaugsmo.
Artėjant žiemos šventėms yra puiki galimybė vaikams pasiūlyti pagaminti patiems kalėdinius papuošimus, atvirukus. Piešdami, karpydami, klijuodami vaikai ir toliau lavins savo smulkiosios motorikos įgūdžius. Tokiu būdu mes pastoviai stimuliuosime vaikų nervinę sistemą, skirtingus smegenų pusrutulius.
Šiuolaikiniame pasaulyje vaikai išbando daug kompiuterinių programėlių, žaidimų, technikos. Dažnai pamirštame, kad raidžių rašymas kompiuterio ekrane neatstos realaus rašymo ypatumų, tad galime pamėginti sudominti vaikus bandyti rašyti, piešti namuose kiekvieną dieną.
Tam reikalui puikiausiai padeda kreida ar žymekliu rašomų lipnių lentų naudojimas. Šį sienų lipduką galime susikarpyti bet kokiomis formomis, tad vaikai patys turės progą fantazuoti, piešti kontūrus, kirpti, o vėliau jau klijuoti ant sienos ar kokio kito lygaus paviršiaus. Kreida rašoma lenta gali tarnauti ne tik kaip mokomoji priemonė, bet kaip ir šeimos komunikacijos, planų ruošimo vieta. Šiuolaikiniams vaikams reiktų siūlyti ir inovatyvias mokymosi priemones, kurios sudomintų šiuolaikinius ikimokyklinukus.
Taip pat skaitykite: 7 tėvų klaidos, kurios trukdo vaikams tapti lyderiais
Šiame amžiuje vaikai turėtų išmokti užsirišti batus, patys apsirengti, išsimaudyti, išsivalyti dantukus. Šiuo laikotarpiu vaikams galime daugiau leisti padėti suaugusiems namų ruošoje: pjaustyti, maišyti, berti, plakti, skusti, valyti dulkes, lyginti drabužius, siurbti ir t. t. Šios veiklos skatins smulkiosios motorikos raidą, o vaikai jausis savarankiškomis asmenybėmis, labiau ims savimi pasitikėti bei ugdys pareigos jausmą.
Pasistenkime perprasti būdus, kaip galime padėti savo vaikams nuo pat mažumės, kad vėliau vaikai būtų koordinuoti, imlūs naujovėms, pasitikėtų savo jėgomis. Ir svarbiausia – skatinkime savarankiškumą.
Šaltinis – lipdukai.eu