„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Cosplay“ kostiumų kūrėjas Jonas Zibartas: „Žmonių dėmesys yra produktas“

Jeigu manote, kad kostiumų kultūra baigiasi ties Užgavėnių tradicija ar Helovinu – klystate. Ko gero, nesate susidūrę su „Cosplay“ reiškiniu, kuris vis labiau populiarėja tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Šiais metais, rugsėjo 8–9 dienomis, didžiausiame Baltijos šalių japonų kultūros festivalyje „nowJapan 2018“ galėsite susipažinti su įvairiausiais „Cosplay“ kultūros atstovais.
Skymone Cosplay
Skymone Cosplay / Skymone Cosplay nuotr.

Vienas jų – Jonas Zibartas (Zibartas Cosplay), visai neseniai patekęs į vieną didžiausių „Cosplay“ kostiumų konkurso, organizuojamo „Blizzard Entertainment“, top 10.

Esate lietuvis, gyvenantis Danijoje, kuris domisi Japonijoje išgarsėjusiu reiškiniu. Koks buvo jūsų kelias į „Cosplay“?

– Taip, tai tiesa. Į Daniją išsikrausčiau dar 2009-aisiais, iškart po gimnazijos baigimo. Ten, baigęs mokslus, ir pasilikau. Su šia veikla pirmąkart susidūriau prieš penkerius metus, kai apsilankiau viename renginyje, kuriame „Cosplay“ buvo vienas iš pagrindinių komponentų (pasirodymai ant scenos ir pan.). Nuo tada ir užstrigau šioje terpėje. Iš pradžių renginiuose lankiausi dėl atmosferos ir draugų, o prieš dvejus metus pats pradėjau gaminti kostiumus. Tai – hobis, laisvalaikis. Iš tiesų dirbu kompanijoje, gaminančioje kompiuterinius žaidimus.

Kaip manote, ar „Cosplay“ būtų galima laikyti meno šaka?

– Priklauso nuo jūsų „meno“ apibrėžimo. Mano manymu – menas. Aš apie „Cosplay“ galvoju kaip apie muziką, nes į abi saviraiškos formas įeina šimtai valandų darbo, kurias išvydęs ar išgirdęs rezultatą žiūrovas ar klausytojas net nespėja susimąstyti. Tačiau ir nereikia išmanyti nei kaip groti instrumentu, nei kaip gaminti šarvus (nors tai padeda), kad pajustum kažką, ką tik menas gali suteikti.

Atrodo, kad jūsų kuriami kostiumai atkeliavę iš ateities. Kaip atrodo jų kūrybos procesas?

– Viskas prasideda nuo įkvėpimo. Kadangi projektas gali trukti nuo savaičių iki mėnesių ar net metų darbo, reikia tikrai pamilti tą veikėją, kurį bandysi prikelti gyvenimui. Nors iš pirmo žvilgsnio procesas yra paprastas (dviejų žingsnių planavimo ir gaminimo ciklas), kostiumų gamyba, be abejo, komplikuota.

Aišku, „Cosplay“ to nereikalauja, bet aš pats mėgstu naudoti autentiškas medžiagas: plieną, auksą, ragus, natūralią odą, ir pan. Specialieji efektai – motorai, apšvietimas ar animacija – tai papildomi iššūkiai, kuriuos reikia kruopščiai apgalvoti. Esu visiškas savamokslis, todėl didžiąją laiko dalį praleidžiu skaitydamas apie metalurgiją, šaltkalvystę, elektroninę inžineriją, programavimą, o vėliau šias žinias taikau kūryboje.

Manau, kad man padeda tiek abstraktus mąstymas, tiek gebėjimas įvertinti informacijos pritaikomumą. Tikrai didelė dalis metalo apdirbimo žinių, kurias naudoju kostiumų gamyboje, yra atėjusios iš tekstų bei mokomosios vaizdo medžiagos. Pavyzdžiui, tam, kad išgaučiau sudėtingas formas šarvuose, man padėjo video įrašai apie antikvarinių automobilių restauravimą, kuriame visos korpuso formos buvo išgaunamos iš plieno lakšto rankiniais įrankiais, o padengti plieną auksu elektrolize išmokau skaitydamas apie juvelyrinių dirbinių gamybą.

Šiemet dalyvausite „nowJapan“. Ar gali atskleisti, ką esate paruošęs artėjančiam festivaliui?

– Dalyvausiu su savo naujausiu veikėjo „Doomfist“ kostiumu iš kompiuterinio žaidimo „Overwatch“. Praleidau daugiau nei metus jį gamindamas ir nekantrauju pasidalinti tuo su publika Lietuvoje!

Kuo jūsų kūryba išsiskirs „nowJapan“ festivalio kontekste?

– Nors mano kostiumai yra vakarietiški, „Cosplay“ kaip fenomenas išgarsėjo Japonijoje. „NowJapan“ sudarė puikias sąlygas visų sričių (japoniškos kultūros/žaidimų/filmų) kosplėjeriams pasirodyti ir paįvairinti renginį savo buvimu. Aš ir kiti kolegos pasirodysime kaip „walking-acts“ – vaikštinėsime kartu su lankytojais, bendrausime ar tiesiog pozuosime asmenukėms. Sekmadienį aš ir „Skymone Cosplay“ rengsime prezentaciją apie tai, kas yra „Cosplay“. Tai pat aptarsime kelis įdomius aspektus, apie kuriuos žmonės, ko gero, net nepagalvoja.

Ar Lietuvoje „Cosplay“ yra populiarus reiškinys? Kaip tai veikia pasaulyje? Mačiau, kad patekote į „Blizzard“ kostiumų konkurso dešimtuką.

– Danijoje ir kitose šalyse kosplėjus yra plačiai paplitęs: įmonės, ypač susijusios su kompiuterinių žaidimų ar filmų kultūra, samdo mus pasirodymams, tad daugelis šioje srityje siekia karjeros. Šiais laikais žmonių dėmesys yra produktas ir jis vertas daug. Tokios firmos, kaip „Blizzard Entertainment“ (išleidusios „Warcraft“, „Starcraft“ ir kitus legendinius žaidimus), tai supranta ir skatina. Jie rengia vienus didžiausių pasaulyje „Cosplay“ konkursų – tiek kokybės, tiek žiūrovų mastu.

Man nusišypsojo sėkmė šiemet jame dalyvauti Kelne. Iš šimtų žmonių visame pasaulyje buvo atrinkti keturiasdešimt geriausių kostiumų. Didžiuojuosi, kad patekau į top 10, kadangi tai buvo tik antras mano paties gamintas kostiumas. Na, o Lietuva tikrai ne išimtis ir „Cosplay“ reiškinys čia plinta. Net ir šis straipsnis yra užburto rato dalis – didėjanti renginių, straipsnių gausa tik skatina tolesnį augimą ir tai yra tikrai puiku.

Iš kokių šalių sulaukiate daugiausiai dėmesio?

– Tenka daug keliauti po Europą, todėl daugelis draugų ir fanų yra iš čia. Tačiau remdamasis informacija iš socialinių tinklų galiu pasakyti, jog dauguma mano sekėjų yra iš JAV, antroje vietoje – Didžioji Britanija. Greičiausiai priežastis ta, jog publikuoju medžiagą anglų kalba. Vokietija taip pat yra milžiniška erdvė kosplėjeriams. Būtent Kelne ir vyksta vieni didžiausių renginių pasaulyje, pavyzdžiui, „Gamescom“, kuriame ir vyko „Blizzard“ kostiumų konkursas. Šiais metais čia apsilankė 370 000 žmonių, vadinasi, ir fanų skaičius padidėjo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“