Plakatai Vilniaus mažajam teatrui – prieš 30 metų ir dabar
Lietuvos grafikas Rimvydas Kepežinskas buvo tas, kuris sukūrė plakatus pirmiesiems Rimo Tumino spektakliams. Tiems, kuriuos šiandien vadiname legendiniais, Vilniaus mažojo teatro pradžią skelbusiais kūriniais, tokiais kaip 1988 m. pasirodęs spektaklis „Čia nebus mirties“ arba 1990 m. žiūrovams pristatytas „Vyšnių sodas“.
Šių ir kitų spektaklių plakatų autorius R.Kepežinskas darbus su Vilniaus mažojo teatro kūrėjais atsimena šviesiai – viskas buvo labai paprasta: „Man paskambindavo Rimas Tuminas, papasakodavo, kokį spektaklį kuria, o aš paruošdavau kokius penkis eskizus, kurių vienas galiausiai ir tapdavo spektaklio plakatu.“
Anot R.Kepežinsko, anuomet, prieš keletą dešimtmečių, spektaklių ir meno įvykių nebuvo gausu, todėl kiekvienas buvo įspūdingas. „Tokius dramaturgus kaip Antonas Čechovas statė ir statys visuomet, tačiau štai nuspėti, koks įsimintinas ir svarbus darbas bus R.Tumino „Čia nebus mirties“, nebuvo lengva. Net nenumaniau, kad su juo atsiras ir tikras Vilniaus mažasis teatras, gyvuojantis iki šiol“, – pasakoja grafikas.
Kalbėdamas apie savo darbo metodus, R.Kepežinskas tikina esantis konservatyvus – kompiuteriai ir visas technologijų pasaulis jam svetimas. „Dirbu kaip anksčiau – man patinka rankų darbas. Kurdamas rankomis, privalai susikoncentruoti. Jei padarai klaidą, viską pradedi iš naujo. Dabar paprasčiau sukūrus plakatą jį atspausdinti ir turėti, tam pakanka savaitės. Anksčiau tai užtrukdavo keletą mėnesių, kartais net pusmetį – tai dėl įvairių institucijų patikrinimo, ar plakate nėra ko antitarybinio ir pan.“, – prisimena R.Kepežinskas.
Grafikas R.Kepežinskas darbą su Vilniaus mažuoju teatru prisimena ne veltui – prisidėjo jis ir prie naujojo teatro sezono plakatų kūrimo. Jau visai netrukus į teatrą žiūrovus kvies plakatai, kuriuose susijungė R.Kepežinsko rankų darbas ir jaunųjų dizainerių – Nerijaus Keblio, Manto Rimkaus ir Antano Laukaičio – komandos sumanymai.
Į istoriją pažvelgė atidžiai
Apie tai, kaip sekėsi kurti naujo Vilniaus mažojo teatro sezono vizualinę komunikaciją, papasakojo nepriklausomi dizaineriai Nerijus Keblys ir Mantas Rimkus. Naujojo sezono spektaklius pristatančiuose plakatuose susijungs R.Kepežinsko kaligrafija, spektakliuose skambantys tekstai ir dizainerių pasitelktas šiuolaikinis žvilgsnis bei priemonės.
Anot vieno iš kūrėjų, Manto Rimkaus, teatre vykstantis kūrybinis procesas toks intensyvus, kad daug idėjų ir minčių kyla vos jame apsilankius, pasigavus detales, stebint ir bendraujant su kūrėjais: „Daug ką sumanėme tiesiog po apsilankymų Vilniaus mažajame teatre, eidami Vilniaus gatve atgal į savo biurą.“
Nerijus Keblys teigia, kad, kuriant naująją sezono kampaniją, padėjo susipažinimas su vizualine teatro istorija. „Mums pasisekė, kad Vilniaus mažajame teatre surengta spektaklių plakatų paroda, teko juos apžiūrėti, pavartyti. Daug diskutavome apie tai, kaip keitėsi plakatų kūrimas, kas buvo daroma anksčiau, o kas – dabar“, – pasakoja N.Keblys.
Pasak dizainerių, jiems buvo svarbu sujungti istoriją ir šiandieną: „Džiaugiamės, kad kolaboravome su R.Kepežinsku, kūrusiu plakatus Vilniaus mažajam teatrui prieš 30 metų. Taip naujuosiuose spektaklių plakatuose jungiame ir grafiką, kurtą ranka, ir šiuolaikinius 3D elementus.“