Rašytoja D.Raustytė-Mateikė: žmonėms jau išūžiau galvas apie J.Steinbecko romaną „Į rytus nuo Edeno“

15min klausia meno ir kultūros žmonių, kokie filmai, knygos, muzika ir kita kūryba įkvepia juos šiomis dienomis. Šį kartą savo mėgstama kūryba dalijasi rašytoja Dovilė Raustytė-Mateikė.
Dovilė Raustytė-Mateikė
Dovilė Raustytė-Mateikė / 15min nuotr.

Literatūra / Nuo O.Tokarczuk iki J.Steinbecko

Šiame gyvenimo etape kaip mėgstamiausią rašytoją D.Raustytė-Mateikė išskyrė Nobelio premijos laureatę Olgą Tokarczuk:

„Neatsižaviu jos sąmoju, vaizduote, kaip jos pasirinktos meninės raiškos priemonės aprašomoje kasdienybėje, rodos, primityviame žmogiškume, atveria anapusybę, kaip ji, perfrazuojant pačią rašytoją, parodo pasaulį su visa tarpusavio įtakų ir ryšių panorama“.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Olga Tokarczuk
AFP/„Scanpix“ nuotr./Olga Tokarczuk

Ji taip pat visuomet džiaugiasi jau antrus metus veikiančios, užsienio autorių vertimus leidžiančios leidyklos RARA naujomis knygomis:

„Paskutinė skaityta – Čilės rašytojo Alejandro Zambra romanas „Čilės poetas“, išliksianti, tikiu, ilgam dėl švelnaus rašytojo ir jo personažų santykio, jų ryškių vidinių pasaulių, ieškančių sau artumo išorėje.“

123RF.com nuotr./Alejandro Zambra „Čilės poetas“
123RF.com nuotr./Alejandro Zambra „Čilės poetas“

„Tik ką baigiau skaityti ir jau šalia esantiems žmonėms išūžiau galvas apie Johno Steinbecko romaną „Į rytus nuo Edeno“ (Gabrielės Gailiūtės-Bernotienės vertimas. Žinoma, labai geras).

Visiškai klasikinė gėrio ir blogio kovos literatūra, sužavėjusi itin giliu žvilgsniu į žmogaus gražiąsias savybes, tokias kaip nuoširdumas, meilė viskam, kas gyva. Seniai kokia knyga buvo taip įtraukusi, leidusi užmiršti viską aplink, suteikusi galimybę taip stipriai pabūti kažkuo kitu, kažkur kitur, „išsiknyginti“:

Samuelis lengvai jodavo apsižergęs knygą, smagus laviruodavo tarp idėjų, kaip plauktumei kanoja putotais kriokliais. O Tomas panirdavo į knygą, įšliauždavo ir virpėdavo tarp viršelių, įsirausdavo lyg kurmis į mintis, o paskui išnirdavo visas išsiknyginęs veidą ir rankas.“

Wikipedia.org nuotr./Rašytojas Johnas Steinbeckas ir knygos viršelis
Wikipedia.org nuotr./Rašytojas Johnas Steinbeckas ir knygos viršelis

Filmas / „Prarandant kontrolę“

„Šiemet medijų edukacijos ir tyrimų centras „Meno avilys“, kuriame šiuo metu dirbu, organizavo JAV režisierių moterų ciklą, kurio vienas iš filmų buvo poetės, dramaturgės, režisierės, žmogaus teisių aktyvistės Kathleen Collins filmas „Prarandant kontrolę“ („Losing the Gorund“, 1982). Tai vienas pirmųjų afroamerikietės kurtų vaidybinių filmų. Žinoma, ilgą laiką niekur nerodytas, užmirštas ir visai neseniai restauruotas ir šiandien laikomas vienu svarbiausių afroamerikiečių kino pavyzdžių, reprezentuojančių rasės, lyties, intelektinių ir meninių ambicijų krizines situacijas. Filmo spalvos, muzika, ritmas sukuria labai paveikų, taktilinį, tapybišką reginį“, – teigė rašytoja.

Teatras / „Žiūrėdama viena į kitą“

Fotografės bei dailininkės Veronikos Šleivytės asmenybės įkvėptas Eglės Švedkauskaitės performansas „Žiūrėdama viena į kitą“, kuriame vaidina Eglė Gabrėnaitė, Elžbieta Latėnaitė, Justina Mykolaitytė:

„Tai gilus žvilgsnis į save kintančią. Tą regi ne tik scenoje – režisierė, aktorės V.Šleivytės istorijai suteikia daug erdvės, kad žiūrovas galėtų nukreipti žvilgsnį į save. Pamenu, po spektaklio aplankė toks geras suvokimas, kad visai, bent jau šią akimirką, nebebijau pasenti.“

Kupiškio etnografijos muziejus/1. „Pasitarimas Marytės su Vėra“ 1933 m. Su seserimi Marijona; 2. 1935 metų portretas; 3. Karo ligoninėje 1929 m.
Kupiškio etnografijos muziejus/1. „Pasitarimas Marytės su Vėra“ 1933 m. Su seserimi Marijona; 2. 1935 metų portretas; 3. Karo ligoninėje 1929 m.

Muzikantė / Nina Simone

„Pastaruoju metu vis dažniau renkuosi tylą. Na, gal reikėtų sakyti muzikos nebuvimą. Nemažai vaikštau, be to, įpratau tai daryti be ausinių. O jei norisi kokio muzikinio fono, pastebėjau, kad jau kuris laikas įsijungiu paklausyti Ninos Simone atliekamos muzikos. Klausydamasi jos kūrybos, jaučiu kažką daugiau nei tik muziką ir žodžius, jaučiu pačią Ninos Simone asmenybę, kuri manyje kažką smarkiai rezonuoja“, – pasakojo D.Raustytė-Mateikė.

Paroda / „link“

Pastaruoju metu rašytoją įkvėpė Eglės Ridikaitės tapybos paroda „link“, kurią ji „tiesiog išgyveno, stovėdama priešais didžiulius darbus“:

„Atrodo, išklausiau jų pasakojamas istorijas. Labiausiai, pamenu, įsiminė „Flow of the River“ (2018), kur pro langą žvelgi į balkoną. Vaizdas lyg ir paprastas. Bet pasirinkta spalva, leistino–neleistino žvilgsnio perspektyva labai įjungė vaizduotę ir suteikė didelį atotrūkio malonumą.“

Luko Balandžio / 15min nuotr./Eglė Ridikaitė
Luko Balandžio / 15min nuotr./Eglė Ridikaitė

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų