Azijos regiono talentų paieškai sukurtoje konkursinėje programoje „Naujos srovės” (New Currents) nugalėjusi Pietų Korėjos režisieriaus Kimo Daehwano šeimos paslapčių, konfliktų ir nesusikalbėjimų drama „Žiemos pabaiga” (End of Winter) išgirdo dar svaresnį įvertinimą – nelaukdamas apdovanojimų ceremonijos tarptautinei premjerai perspektyvų filmą pakvietė Berlyno kino festivalis.
Didžiausią ažiotažą ir daugiausiai diskusijų Busane įkaitino karštas kontroversinis dokumentinis filmas „Tiesa neturi nuskęsti su keltu „Sewol” (The Truth Shall Not Sink with Sewol), o Lietuva festivalio ekranuose buvo prisiminta žiūrovų pamėgtame kriminaliniame huromistiniame trileryje „Mulas” (The Mule), kurioje narkomafijos boso nešvarius reikalus tvarko lietuvių kilmės banditas ir samdomas žudikas Zigis.
Platūs Azijos kino tinklai
„Azijos kino uostu” save vadinančio Busano kino festivalio reputacija nekelia abejonių tarptautinės kino industrijos atstovams. 19-ąjį gimtadienį jaukiai ir draugiškai atšventęs renginys neturi „A” klasės regalijų, tačiau kasmet sukviečia užmesti tinklus Azijos kino perlams.
Laimikių ieškoti čia gausiomis pajėgomis atvyksta Kanų, Berlyno, Venecijos, Roterdamo, Gioteborgo, Miuncheno ir kitų festivalių žvalgai.
Laimikių ieškoti čia gausiomis pajėgomis atvyksta Kanų, Berlyno, Venecijos, Roterdamo, Gioteborgo, Miuncheno ir kitų festivalių žvalgai.
Patys didžiausieji ir įtakingiausieji atsiuntė į Busaną po 3-5 savo žmones, kad kuo greičiau patikrintų siūlomus filmus ir aplenktų konkurentus su konkrečiais pasiūlymais.
Apžvalginės programos „Langas į Azijos kiną” sudarytojai surinko 57 filmus iš 28 šalių, sujungė garsiausius meistrus ir nežinomus debiutantus, apžvelgė įvairiausias temas ir skirtingiausius žanrus.
Stulbinančiai nufilmuota Filipinų gyventojų buitis mediniuose nameliuose ant upių dramoje „Krokodilas” (Bwaya) stebi mamos raudą, kai į mokyklą su kanoja plaukusią jos dukterį užpuolė ir į žolynus nusitempė krokodilas.
Kerinčiais vaizdais užburiančioje Vietnamo intymioje dramoje „Apvaisintojas“ (The Inseminator) tėvas kantriai mokina nepilnaprotį sūnų, kaip reikia ieškoti moteris ir ką svarbiausio su ja būtina padaryti. Po pirmos paskaitų sesijos vaikinas parneša namo slieką.
Nespalvotoje kinų režisieriaus Zhango Miaoyango dramoje „Rojaus kampelis” (A Corner of Heaven) vienuolikmetis berniukas ieško pradingusios mamos, bet pamato kaimo skurdą, badą, smurtą, alkoholizmą ir priklausomybę nuo narkotikų.
Žaibiškai populiarėjanti japonų aktorė Kiki Sugino debiutavo režisūroje su subtiliai erotizuota drama „Taksu”, kuri demaskuoja jaunos poros nesusikalbėjimą ir supažindina su Indonezijos kultūra.
Tramplynas ryškiausiems talentams
Į konkursinę programą „Naujos srovės” deleguotus 12 filmų iš 12 Azijos šalių Busano programeriai gyrė kaip pačius talentingiausius autorius. Jų įvertinimui festivalis pakvietė solidžią komisiją, kuriai vadovavo „Oskaro” premijos laureatas Asgharas Farhadi („Išsiskyrimas”, „Praeitis”) iš Irano.
Pagrindinį apdovanojimą iškovojo jaunojo korėjiečio Kimo Daehwano jautri debiutinė drama „Žiemos pabaiga” (End of Winter), kurioje vienos šeimos nariai susirenka mažame miestelyje pagerbti vietinėje mokykloje daug metų dirbusį tėvą.
Vienos šeimos nariai susirenka mažame miestelyje pagerbti vietinėje mokykloje daug metų dirbusį tėvą.
Per vakarienę vyras prisigeria ir vietoj tosto ištaria, kad geidžia skyrybų su žmona.
Per vakarienę vyras prisigeria ir vietoj tosto ištaria, kad geidžia skyrybų su žmona. Užgriuvusi sniego audra paverčia kelius nepravažiuojamais ir sujaukia autobusų grafiką, tad tėvui, mamai, dviems sūnums ir vyriausiojo sūnaus žmonai teks praleisti tris nejaukias dienas šeimos name, kai atsiskleis dar daugiau nutylėtų paslapčių.
Jau įpusėjus festivaliui visi, kas norėjo, žinojo, kad „Žiemos pabaiga” yra pakviesta į Berlyno kino festivalio programą „Jaunojo kino forumas”.
Antrasis prizas atiteko iš Irano atvežtai dramai „13” apie patiklų greitos meilės trokštantį paauglį, įsipainiojusį į charizmatiškos jaunos moters vadovaujamos gaujos veiklą. Jis vis rečiau grįžta namo, praranda ryšį su rūpestingu tėvu ir brenda vis giliau į smurto, nusikaltimų, žudynių pelkes. Europinei premjerai filmą prisiviliojo penktadienį prasidėjęs jubiliejinis 30-asis Varšuvos kino festivalis.
FIPRESCI kino kritikų asociaciją reprezentavę profesionalūs vertintojai nesutiko su oficialios komisijos verdiktais ir geriausiu filmu paskelbė poetišką jausmų ir prisiminimų dramą „Kiek valandų jūsų pasaulio krašte” (What’s the Time in Your World?) iš Irano.
Pagrindinį vaidmenį gražiame, metaforomis bendraujančiame ir aliuzijų į rusišką kultūrą kupiname filme kuria garsioji Irano aktorė Leila Hatami („Išsiskyrimas”), o jos pasiklydusį sutuoktinį vaidina vyras realiame gyvenime Ali Mosaffa („Kino pavasaryje” rodytame ir jo režisuotame filme „Paskutinis žingsnis” taip pat vaidino žmona Leila). Režisierius Safi Yazdanianas atskleidė dar vieną paslaptį, kad šeimyninėje dramoje dar matome tikrą Leilos Hatami mamą.
Nepatogią tiesą norėjo uždrausti
Tuoj po Busano kino festivalio atidarymo akredituoti svečiai dažniausiai linksniavo vieną pavadinimą – „Tiesa neturi nuskęsti su keltu „Sewol” (The Truth Shall Not Sink with Sewol).
Pietų Korėją ir visą pasaulį sukrėtusios tragedijos dienomis nufilmuoti vaizdai ypač greitai susimontavo į dokumentinį filmą, kurį primygtinai siekė uždrausti ir išbraukti iš programos Busano miesto meras ir festivalio tarybos narys Seo Byung-soo. Politiko kategoriškumas iššaukė garsiausių Pietų Korėjos režisierių reakciją, o dauguma jų atvyko į Busaną ir suorganizavo taikų protesto mitingą prie Busano kino centro.
Nenuostabu, kad drąsų sprendimą nenutraukti premjeros priėmę festivalio vadovai prisibijojo kontroversinio filmo. Repertuare liko suplanuoti tik du seansai, į kuriuos neįmanoma patekti dėl milžiniško ažiotažo.
Didžiausiame pasaulyje prekybos centre veikiančiame kino centre „CGV” surengtos premjeros dieną budėjo žymiai daugiau apsauginių, o režisieriai į salę pateko per slaptą įėjimą elektroninių prekių parduotuvėje. Seanso metu ir po to vykusiame pokalbyje tvyrojo liūdna ir nervinga atmosfera.
Valstybę nesugebėjimu suvaldyti kritinės situacijos, melagingų faktų skleidimu, žiniasklaidos kontroliavimu, net korupcija kaltinantis filmas supykdė kai kurių aukų artimuosius, kurie nepritaria viešiems seansams.
Balandžio 16 d. nuskendusiame kelte „Sewol” žuvo arba dingo be žinios 304 žmonės (dauguma iš jų – vaikai). Nepatogią tiesą tyrinėjantys režisieriai Lee Sang-ho ir Ahn Hae-ryongas bando aiškintis tragedijos pasėkmes per 11 dienų laikotarpį.
Jie tvirtina, kad šalies Vyriausybės paskirti oficialūs gelbėtojai neleido panaudoti didelio skafandro, kuris tikėtinai suteiktų galimybę narams dirbti bent 20 valandų ir galbūt padėtų sumažinti aukų skaičių. Skafandras priklausė privačiai kompanijai, kurios vadovas tapo vienu iš dviejų svarbiausių filmo veikėjų.
Tragedijos dienomis Pietų Korėjos spauda aštriai kritikavo Lee Jong-ino veiklą ir kaltino pagalbą neatlygintinai siūlantį verslininką gelbėjimo operacijos vilkinimu. Greitai sukurtas ir valstybę nesugebėjimu suvaldyti kritinės situacijos, melagingų faktų skleidimu, žiniasklaidos kontroliavimu, net korupcija kaltinantis filmas supykdė kai kurių aukų artimuosius, kurie nepritaria viešiems seansams.
Žudikas iš Lietuvos
Busano kino festivalis šiaip jau mėgsta lietuviškus filmus. Per pastaruosius metus čia Azijos premjeras šventė abu režisierės Kristinos Buožytės kūriniai („Kolekcionierė“ ir „Aurora“) ir Manto Kvedaravičiaus dokumentinė drama „Barzakh“.
Šiemet Baltijos šalims atstovavo tik „Oskarams” deleguotas latvių animatorės Signės Baumanės autobiografinis epas apie depresiją „Akmenukai mano kišenėse“ (Stones in My Pockets). Gausi Estijos delegacija pirmą kartą išsipirko stendą Azijos kino mugėje ir solidžiai reklamavo nacionalines kino naujienas bei mokesčių lengvatų pasiūlymus filmuoti Estijoje svarstantiems užsienio prodiuseriams.
Lietuviškais akmenukais netikėtai pažongliravo šaunusis australų režisierių duetas Angusas Sampsonas ir Tony Mahony. Komiškame trileryje „Mulas” (The Mule) statistinis ir naivus provincijos nevykėlis priima bičiulio pasiūlymą pargabenti heroino siuntą iš Bankoko.
Lietuviškais akmenukais netikėtai pažongliravo šaunusis australų režisierių duetas Angusas Sampsonas ir Tony Mahony.
Muitininkai ir policijos pareigūnai aiškiai įtaria narkotikų kontrabandą, tad uždaro nelaimėlį motelio kambaryje ir laukia, kol šis apsilankys tualete ir ištuštins skrandyje slepiamus įkalčius. 4
Kriminalinio filmo idėją užraizgė tikra istorija, kai Naujoje Zelandijos sučiuptas narkotikų transporteris iškentėjo net 22 dienas. Visus kitus veikėjus išgalvojo trys scenaristai (vienas iš jų – siaubo trilerio „Pjūklas” sumanytojas Leigh Whanellas). Lietuviškas sąsajas jiems tikriausiai padiktavo bandito Zigio vaidmeniui atrinktas lietuvių kilmės naktinių barų apsauginis Ilja Altmanas.
Dar prieš lemtingą skrydį į Bankoką narkomafijos bosas pristato savo ištikimiausią smogiką ir šviesiai tiesiai anonsuoja: „Jis yra lietuvis!“. Taip nuskamba įspėjimas, kad su galingu vyruku iš Lietuvos juokauti neapsimoka.
Greito maisto restoranuose įmitęs, ūsuotas, nemandagus ir ištvirkęs vyras tikrai atstovauja tokiai Lietuvai, kokią beisbolo lazdų fantazijose įsivaizdavo garsusis australas Melas Gibsonas. Matytii, kad scenarijų parašę šmaikštuoliai pasistengė susirasti lietuviškų frazių ir keiksmažodžių. Gaudynėse stiprusis lietuvis išrėžia pažadą „aš nužudysiu tave“ ir šaukia medžiojamąjį nepavykusios misijos organizatorių „pidarastu“.
Po energingų seansų Pietų Korėjoje „Mulas“ išskrido prisistatyti Londono kino festivalyje, kur filmą galės pamatyti Didžiojoje Britanijoje gyvenantys lietuviai.