2014 07 25

Edvinas Pukšta: Venecija žada Anderssono balandį, naują Al Pacino ir Pasolini tragediją

Romoje ketvirtadienį paskelbtame 71-ojo Venecijos tarptautinio kino festivalio sąraše dominuoja skirtingiausių žanrų kūriniai iš Italijos, Prancūzijos ir JAV. 1500 filmų peržiūrėjęs meno vadovas Alberto Barberra apsisprendė Lido salos kino salėse surengti tik 55 premjeras. „Pasitikėkite manimi. Mes išsirinkome aukščiausios meninės kokybės kūrinius”, – anonsavo jis.
Venecijos plakatas
Venecijos plakatas

Taip ir ne

Dar prieš spaudos konferenciją paaiškėjo, kad į Veneciją nepateko Francois Ozonas, Jeanas Marcas Vallee, Susanne Bier, Christianas Petzoldas, Liv Ullmann, Regisas Wargnier ir daugelis kitų garsių režisierių, kurių pasaulines premjeras antradienio vakarą pasiskelbė Toronto tarptautinis kino festivalis.

Geidžiamiausio „Auksinio liūto” ir reikšmingų „Sidabrinių liūtų” medžioklėje kartu su puošniai atidarymo ceremonijai pakviestu meksikiečiu Alejandro Gonzalezu Inarritu dalyvaus pripažinti pasaulinio kino meistrai.

Geidžiamiausio „Auksinio liūto” ir reikšmingų „Sidabrinių liūtų” medžioklėje kartu su puošniai atidarymo ceremonijai pakviestu meksikiečiu Alejandro Gonzalezu Inarritu dalyvaus pripažinti pasaulinio kino meistrai.

Tai Roy’us Anderssonas (Švedija), Fatihas Akinas (Vokietija), Abelis Ferrara (JAV), Andrejus Končalovskis (Rusija), Mario Martone (Italija), Shinya Tsukamoto (Japonija), Benoit Jacquet (Prancūzija), Wangas Xiaoshuai (Kinija), Rakhshan Bani-Etemad (Iranas), nuolatiniai Venecijos numylėtiniai Raminas Bahrani ir Davidas Gordonas Greenas, Europos kino meno akademijos ir „Oskaro” premija apdovanotas dokumentalistas Joshua Oppenheimeris, Kanų festivalio Didžiojo prizo laureatas prancūzas Xavier Beauvois, naują italų kino bangą formuojantys talentai Saverio Constanzo ir Francesco Munzi, komerciniam repertuarui dažnai režisuojantis amerikietis Andrew Niccolas, vienintelis debiutantas turkas Kaanas Müjdeci ir rečiau linksniuojami antrus filmus užbaigę prancūzai Alix Delaporte ir Davidas Oelhoeffenas.

Visiška nimfomanė

Nekonkursinėje programoje Venecija susirinko pavydėtiną garsių ir legendinių autorių būrį, kuriame stipriausiai intriguoja korėjiečių veteranas Kwonas Imas Taekas, po 14 metų režisuoti vaidybiniame kine grįžęs aktorius veteranas Peteris Bogdanovichius, antrus metus iš eilės rašytojo Williamo Faulknerio romaną ekranizavęs populiarusis aktorius Jamesas Franco, be kino gyventi negalintis 105 metų režisierius Manoelis de Oliveira (portugalas sukūrė 19 minučių trumpametražį filmą), „Oskaro” premijos laureatas amerikietis senjoras Barry Levinsonas, austrų provokatorius Ulrichas Seidlis ir Kanų išvarytas elitinis danas Larsas von Trieras.

Jis nespėjo sukurti nieko naujo, bet iki trijų valandų išplėtė skandalingai nuskambėjusią ir per vargus Lietuvoje nuo pornografijos etiketės išsivadavusią „Nimfomanės” antrąją dalį, kuri intriguos net 57 minutėmis papildytais, nematytais ir necenzūruotais vaizdais. Tai bus tokia „Nimfomanė”, kokią ją įsivaizdavo Larsas.  

Aktorių liūtai

A.Barbera programa teoriškai atrodo pranašesnė už Kanų festivalio pasiūlytas premjeras. Venecija prisistatė platesne geografija (net 40 šalių prisidėjo prie filmų gamybos), temų įvairove, skirtingų kino formų intrigomis, ilgus metus lauktų kūrinių ažiotažu ir autoriniam kinui nesvetimais aktoriais.

Venecija prisistatė platesne geografija (net 40 šalių prisidėjo prie filmų gamybos), temų įvairove, skirtingų kino formų intrigomis, ilgus metus lauktų kūrinių ažiotažu ir autoriniam kinui nesvetimais aktoriais.

Alas Pacino, Jennifer Aniston, Taharas Rahimas, Frances McDormand, Willemas Dafoe, Naomi Watts, Viggo Mortensenas, Andrew Garfieldas, Michaelas Keatonas, Catherine Deneuve, Ethanas Hawke’as, Charlotte Gainsbourg, Owenas Wilsonas, Milla Jovovich, Edwardas Nortonas,  Emma Stone, Billas Murray'us užtikrins, kad seniausias kino festivalis nepritrūktų žvaigždžių spindesio.

Šeimyniniai ryšiai

Kol režisierius Michaelas Mannas ruošis Niujorko kino festivalio atidarymo ceremonijai su kriminaliniu trileriu „Dingusi mergina” (Gone Girl), jo dukra Ami Canaan Mann švęs dramos „Teisingas tavo protas” (Your Right Mind) premjerą antroje pagal svarbą Venecijos konkursinėje programoje „Horizontai”.

Pagrindiniam konkursui atrinktoje prancūzų režisieriaus Benoit Jacquot dramoje „Trys širdys” (Three Hearts) susitiks mama Catherine Deneuve ir dukra Chiara Mastroianni (pastarąjį kartą aktorių tandemą matėme kartu prieš tris metus Lietuvoje rodytoje dramoje „Mylimieji”).

Skandalus mėgstantis austras Ulrichas Seidlis (2012-2013 m. trilogijos „Rojus” filmai „Meilė”, „Tikėjimas”, „Viltis” buvo pristatyti „Kino pavasaryje”) dokumentiniame filme „Rūsyje” (In the Basement) nestokodamas ironijos domėsis apie austrų pomėgius ką nors veikti savų namų rūsiuose.

Niekas neabejoja, kad šokiruojančiam kūriniui režisierių įkvėpė dukrą 24 metams įkalinusio ir prievartavusio psichopato Josefo Fritzlio byla. Savo ruožtu režisieriaus žmona ir neišskiriamoji filmų bendraautorė Veronica Franz debiutuos vaidybinio kino režisūroje su siaubo drama „Labanakt mamyte!” (Godnight Mommy!) apie miško troboje gyvenančių devynių metų brolius-dvynius, kurie vieną naktį neatpažįsta iš miesto grįžusios mamos.

Paskutinė diena

Kanų mugę pavasarį sudrebinęs prieštaringai supriešinusia drama „Sveiki atvykę į Niujorką” (Welcome to New York) apie Prancūzijos prezidentu ketinusio tapti Dominique'o Strausso-Kahno (vaidina prancūzų rusas Gerard'as Depardieu) sekso skandalą.

Kultinis amerikiečių vizionierius Abelis Ferrara paruošė Venecijai rimtesnę tikrų įvykių dramą „Pasolini”. 1975 m. lapkričio 2 d. rytą Romos užmiestyje buvo nužudytas cenzūrai nepataikavęs garsusis italų režisierius, rašytojas ir poetas Pieras Paolo Pasolini.

Kultinis amerikiečių vizionierius Abelis Ferrara paruošė Venecijai rimtesnę tikrų įvykių dramą „Pasolini”. 1975 m. lapkričio 2 d. rytą Romos užmiestyje buvo nužudytas cenzūrai nepataikavęs garsusis italų režisierius, rašytojas ir poetas Pieras Paolo Pasolini.

Prieštaringa filmą „Salo” užbaigusį režisierių vadinantis Willemas Dafoe mėgina rekonstruoti ir interpretuoti lemtingojo vakaro ir nakties įvykius, kai motiną ir artimiausius draugus aplankęs Pasolini užvedė „Alfa Romeo” variklį ir išvažiavo ieškoti nuotykių Amžinajame mieste.

Atgal į Indoneziją

Pernai „Auksinio liūto” apdovanojimą laimėjusį dokumentinį filmą „Šventasis greitkelis” pakeis dar galingiau intriguojantis kūrinys „Tylos žvilgsnis” (The Look of Silence). „Oskaro” premija už geriausią 2013 m. dokumentinį filmą „Žudymo aktas” (jo nacionalinė premjera įvyko Europos kino forume „Scanorama”) palaimintas ir Danijos kino instituto finansuojamas teksasietis Joshua Oppenheimeris mikliai užfiksavo šiurpios istorijos tęsinį.

Režisierius nukreipė kameras į 1965-1966 m. Indonezijos genocido nusikaltimuose artimuosius praradusius žmones ir klausia, ką reiškia gyventi bendruomenėje, kai šalia nuolat nebaudžiamas vaikštinėja ir kaimyniniame name ramiai reziduoja tavo sūnų ar dukterį šaltakraujiškai nužudęs korumpuotas niekšas?

Režisierius pabandė išprovokuoti beprecedentį dialogą tarp terorizuojamų nukentėjusių šeimų  ir karo didvyriais prisistatančių žudikų.

A.Pacino atgimimas?

Jau prabėgo tikrai daugiau nei 10 metų, kai regėjome geriausius aktoriaus A.Pacino vaidmenis. Kaip ir Robertas de Niro, jis pasinėrė vaikytis lengvų honorarų ir dalyvauti beprasmiškuose arba tiesiog nesėkminguose filmuose.

8 kartus „Oskarui” nominuotas ir vieną auksinę statulėlę atsiėmęs veteranas A.Pacino („Krikštatėvis”, „Moters kvapas”) Lido saloje reklamuos du naujus vaidmenis.

Venecija suteikia idealią progą pataisyti reputaciją ir prisikelti naujam karjeros etapui. 8 kartus „Oskarui” nominuotas ir vieną auksinę statulėlę atsiėmęs veteranas A.Pacino („Krikštatėvis”, „Moters kvapas”) Lido saloje reklamuos du naujus vaidmenis.

Ne konkursinė Barry Levinsono drama „Kuklusis ponas” (The Humbling) analizuos, kaip santykiai su dvigubai jaunesne gražia moterimi apverčia nusižudyti ketinusio aktoriaus veterano planus.

Prie kiekvieno aktoriaus trokštamos „Volpi taurės” Alas Pacino mėgins prisiliesti šaltkalvio vaidmenimi režisieriaus darbštuolio Davido Gordono Greeno dramoje „Manglehornas” (Manglehorn) apie buvusį kalinį, kuris prieš keturiasdešimt metų prarado mylimą moterį ir dabar stengiasi nuslėpti bjaurią praeitį, kad pradėtų naują džiaugsmingesnį gyvenimo etapą ir pagaliau paragautų tyros meilės.  

Tik pernai Venecijos konkurse dalyvavęs ir puikia aktorių režisūra pasižymintis Davidas Gordonas Greenas dramoje „Džo” (ją buvo galima išvysti šių metų „Kino pavasaryje”) atstatė pasitikėjimą aktoriumi Nicolasu Cage’u, tad labai greitai nufilmuotas ir sumontuotas „Manglehornas” suteikia viltį pamatyti ekrane seną gerą A.Pacino.

Chaplino legendos

Didžiausią Venecijos paslaptį kaupia Vokietijoje gimęs turkų kilmės Fatihas Akinas („Galva į sieną”, „Iš kitos pusės”).

Didžiausią Venecijos paslaptį kaupia Vokietijoje gimęs turkų kilmės Fatihas Akinas („Galva į sieną”, „Iš kitos pusės”).

Trilogiją „Meilė, mirtis ir šėtonas” užbaigiantis epinis filmas „The Cut” turėjo startuoti Kanuose, tačiau likus kelioms dienoms iki spaudos konferencijos režisierius atsiėmė paraišką ir paaiškino keistomis „asmeninėmis priežastimis”.

Labiausiai tikėtina versija, kad Kanų bosas Thierry Fremaux nenorėjo rodyti filmo pagrindiniame konkurse ir pasiūlė vietą „Ypatingame žvilgsnyje”, kas, aišku, netenkino ambicingojo autoriaus.

Venecija iškart įsisodino Fatihą Akiną į liūtų gondolą, o pradinėje informacijoje atskleidė epinės klajonės „The Cut” didybę: septynios pinigus gamybai investavusios šalys (Vokietija, Prancūzija, Italija, Rusija, Kanada, Lenkija, Turkija), 2 val. 18 min. trukmė, beveik nebylaus kino formatas ir prancūzų aktorius Taharas Rahimas („Pranašas”), kuriantis dramatišką vaidmenį be žodžių komiko Charlie'o Chaplino stiliumi.

1915 metais turkų naikintų armėnų genocidą išgyvenęs kalvis keliauja per Mesopotamijos dykumas, karštą Havaną ir nykias Šiaurės Dakotos prerijas ieškoti sesers dvynės, kol pakeliui sutinka šėtoną žmogaus pavidalu.  

2010 metais Kanuose apdovanota genialia religine drama „Apie Dievus ir žmones” pasižymėjęs režisuojantis prancūzų aktorius Xavieras Beauvois laisvamaniškai adaptuos šiek tiek tikrus ir kažkiek išgalvotus įvykius, susijusiais su Charlie'o Chaplino sukauptais turtais.

Prie Ženevos ežero nufilmuotoje ironiškoje dramoje „Šlovės kaina” (The Price of Fame) pamatysime bent du legendinio aktoriaus giminaičius – sūnų Eugene’ą ir proanūkę Dolores.

Iš kalėjimo paleistas ir svajonių turintis belgų pašlemėkas susimoja beprotišką planą šventoms Kalėdoms: pagrobdi karstą su Charlie'o Chaplino palaikais ir šantažuoti laidotuvėms susiruošusią šeimą dėl solidžios išpirkos.

Iš kalėjimo paleistas ir svajonių turintis belgų pašlemėkas susimoja beprotišką planą šventoms Kalėdoms: pagrobdi karstą su Charlie'o Chaplino palaikais ir šantažuoti laidotuvėms susiruošusią šeimą dėl solidžios išpirkos.

Įdomiausias ir laukiamiausias siurprizas

Tikriausiai pats žymiausias švedų režisierius Roy’us Anderssonas neskubėjo ir ramiai, kruopščiai, preciziškai, pedantiškai dailino absurdo komediją, kurios visi jo fanai laukė bent septynis metus po nepamirštamų akimirkų su tragikomišku filmu „Tu gyvendamas džiaukis” (2007 m. „Scanoramos” hitas).

Vien tik pavadinimas „Balandis nutūpė ant šakos ir pagalvojo apie gyvenimą” (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) nuteikia optimistiškai.

Tai yra pats geidžiamiausias 2014 m. Venecijos tarptautinio kino festivalio filmas, kurio ypač norėjo ir negavo Kanai. „Vis dar tobulinu jį”, – trumpai ir aiškiai į Thierry Fremaux skambutį atsakė neprilygstamasis Roy’us Anderssonas, turintis savo asmeninę studiją ir leidžiantis sau vieną kadrą filmuoti mėnesį, o kartais ir ilgiau. A.Barbera susitarimą su Roy'umi Anderssonu pavadino „netikėčiausiu siurprizu”.

Panašiu ritmu dirba ir paslaptingasis Terrence’as Malickas, kuris dar prieš dvejus metus nufilmavo dvi dramas su Alejandro Gonzalezo Inarritu „Žmogaus-paukščio” operatoriumi lietuvių kilmės meksikiečiu Emmanueliu Lubezki.

Buvo tikimasi, kad galbūt amerikiečių režisierius pagaliau ką nors užbaigs montuoti, tačiau jam rezervuota gondola ir šįkart plauks į Lido salą tuščia.

Komiškos dramos „Balandis nutūpė ant šakos ir pagalvojo apie gyvenimą” pasirodymas Venecijoje turėtų pradžiuginti ir lietuvį režisierių Tomą Smulkį. Svajonę sutikti Roy’ų Anderssoną ir susipažinti su Maestro jis įamžino 2012 m. trumpametražiame dokumentiniame filme „Rojaus beieškant”.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis