2018 05 18

Filmų vagysčių pasekmės: mažiau naujų filmų ir milžiniški kūrėjų nuostoliai

Po darbo grįžti namo, pasigamini vakarienę, įsijungi televizorių. Perjungęs keliolika kanalų neatrandi nieko įdomaus, tačiau prisimeni – kolega minėjo, jog „Linkomanijoje“ vakar atsirado filmas, kurio premjera vis dar rodoma kino teatruose. Geresnio būdo praleisti vakarą net nebūtum sugalvojęs.
Kadras iš filmo „Zero 3“
Kadras iš filmo „Zero 3“ / Cinema Cult Distirbution

Lašas po lašo, filmas po filmo ir šiandien, 87 proc. Lietuvos interneto vartotojų dėka, mūsų šalis stovi antroje vietoje pasaulyje pagal intelektinio turinio vagysčių mastą. INAC (Intelektinės nuosavybės apsaugos centro) duomenimis, iš viso pasaulio filmų kūrėjams per metus Lietuvoje padaroma žala siekia apie 1 mlrd. eurų.

Lietuvoje veikia apie 200 nelegaliai filmus platinančių interneto svetainių. Vienuolika didžiausių iš jų prisiima nuopelnus už tris ketvirtadalius milijardo – apie 725 mln. eurų, likusios 189 svetainės žalos pridaro maždaug už 210 mln. eurų.

„Bene skaudžiausias atvejis lietuviško kino istorijoje – trečiąją savaitę iš kino teatro pavogtas ir į nelegalius tinklalapius išplatintas Emilio Vėlyvio filmas „Zero 2“. Šiandien skaičiuojama, jog filmo kūrėjai patyrė daugiau nei 3 mln. eurų nuostolių, o pats filmo režisierius po šių įvykių rimtai svarstė „Zero“ tęsinių nebekurti“, – rašoma pranešime žiniasklaidai.

Ryčio Šeškaičio nuotr./Donatas Šimukauskas
Ryčio Šeškaičio nuotr./Donatas Šimukauskas

Aktorius ir režisieriaus E.Vėlyvio prodiuseris Donatas Šimukauskas įsitikinę, kad kūrybos turėtume daug daugiau ir įvairesnės, jeigu meno vartotojai už meną susimokėtų.

„Nelegalios filmų peržiūros neduoda kūrėjams atlygio ir neleidžia tobulėti. Investicijos reikalingos ne tik į naujus kūrinius, tačiau ir į save, savo žinias. Kūrėjai turi domėtis naujovėmis, megzti pažintis, įgauti naudingos patirties ir panašiai, o tam skirtos kūrybinės dirbtuvės ar seminarai dažniausiai vyksta užsienyje ir reikalauja nemažai išlaidų. Dažnai filmų autorius kamuojantis klausimas – jeigu negali iš savo kūrinio pragyventi, koks tikslas yra kurti toliau?“ – svarsto D.Šimukauskas.

Prodiuseris džiaugiasi, jog filmų kūrėjai visgi turi galimybę apsisaugoti nuo vagišių internete. Būtent to jie ėmėsi pristatinėdami filmą „Zero 3“.

„Buvo nemažai bandymų pavogti „Zero 3“, tačiau apsauga pasiteisino ir iš kino teatrų filmas pavogtas nebuvo. Tačiau gaila, jog kūrėjai turi rūpintis ir nerimauti dėl tokių dalykų, užuot visą savo energiją ir jėgas atidavę naujiems darbams“, – apgailestauja jis.

Studijos parodė, jog filmų, kurie yra pavagiami netrukus po premjeros, pardavimai kino teatruose ir interneto platformose sumažėja daugiau nei 10 proc., o jeigu filmas į nelegalius tinklalapius išplinta dar prieš premjerą, nuostoliai siekia iki 19 proc. Pavyzdžiui, vertinama, kad daugiausia pajamų šiais metais surinkęs filmas „Juodoji pantera“ negavo apie 70 mln. dolerių pajamų visame pasaulyje, o po jo besirikiuojantis „Keršytojai. Begalybės karas“ – apie 56 mln. dolerių.

Audriaus Solomino nuotr./Emilis Vėlyvis
Audriaus Solomino nuotr./Emilis Vėlyvis

Filmų platintojo Lietuvoje „Du Kine“ atstovė Jolanta Germanavičiūtė teigia, jog paskaičiuoti, kiek konkrečiai Lietuvoje krinta filmų pajamos dėl nelegalaus jų platinimo internete, yra gana sudėtinga.

„Niekada negali žinoti, kiek žmonių būtų nusipirkę bilietą ir filmą žiūrėję kino teatre, o kiek tiesiog susiviliojo nemokamu sūriu, – teigia ji. – Tačiau matome, jog filmai, kuriuos išleidžiame po pasaulio starto, visada duoda geresnius rezultatus, kai giname juos nuo nelegalių platintojų internete, palyginti su tais, kurių neginame. Jeigu filmas atsiranda nemokamoje erdvėje, tuomet privilioti žmones į kino teatrus tampa tikrai sudėtinga.“

J.Germanavičiūtė sako, jog Holivudo gigantų, tokių kaip „Marvel“, „Lucas Film“, „Fox“ ar „Warner Bros“, filmai visuomet startuoja galingai, nepriklausomai nuo to, ar piratinės versijos jau sukasi internete – žmonės vertina galimybę specialiuosius efektus pamatyti dideliame ekrane, girdėti kokybišką garso takelį, galiausiai – pasimėgauti trumpu pabėgimu nuo rutinos. Visgi labiausiai internetinių vagysčių žala jaučiasi mažiems filmams – nelegaliai išplatinus tokius filmus, jaučiasi kiekvienas neatėjęs žiūrovas.

Daugelis mano, kad didžiosios studijos nuo filmų vagysčių stipriai nenukenčia – juk dažnai girdime, kad naujausi filmai uždirba joms šimtus milijonų dolerių. Tačiau realybė tokia, jog didelė dalis filmų kūrėjų gyvena nežinioje – ne tik ar filmas atneš papildomų pajamų, bet ar atsipirks į jį suinvestuoti milžiniški pinigai.

„Jeigu turinio vagystės ir toliau vyks tokiais mastais, po ketverių ar penkerių metų nepriklausomi kūrėjai bankrutuos, o didžiosios studijos leis daug mažiau filmų, nei tai daro šiandien“, – sako filmo „Nesunaikinami 3“ prodiuseris Avis Lerneris. Būtent šis filmas, dar prieš premjerą pavogtas ir išplatintas nelegaliuose tinklalapiuose, filmo kūrėjams pridarė daugiau nei 100 mln. dolerių žalos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų