„Kaip „Titanikas“ mane išgelbėjo“ (Islandija, 2020) – tai dokumentinis filmas, įkvėptas tikros istorijos apie islandą berniuką Brynjar Karl, kurio aistra istoriniam laivui „Titanikas“ tapo jo raktu į sėkmę gyvenime. Autizmo spektro sutrikimą turintis Brynjar per mažiau nei metus iš dovanotų LEGO kaladėlių sukonstravo 6,33 metrų ilgio „Titaniko“ repliką, ir ši istorija apskriejo visą pasaulį.
Brynjar, dabar jau studentas, tapo žinomu autizmo žinios skleidėju, kuris įkvepia vaikus ir siekia, kad mokyklose atsirastų vietos visų vaikų skirtingumui. Nes kiekvienas vaikas, autistiškas ar ne, turi savo unikalų „X faktorių“.
Lietuvoje per metus autizmas diagnozuojamas 200-300 vaikų. LR Higienos instituto duomenimis, Lietuvoje šiuo metu yra vos daugiau nei 2000 autistiškų asmenų. Tačiau šis oficialus skaičius, lyginant su pasaulinėmis tendencijomis, turėtų būti ženkliai didesnis – 1-2 proc. visos populiacijos. Lietuvoje dalis vaikų nediagnozuojami, statistikoje „pasislepia“ po kita diagnoze – pavyzdžiui, mišrus raidos sutrikimas, intelekto sutrikimas, diagnozuojami privačiai ir šeima pasirenka neatskleisti šio fakto, didelei daliai nustatomi tik mokymosi sutrikimai.
2020 m. birželį LR Seimas priėmė Švietimo įstatymo pakeitimus – nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. specialiųjų poreikių turintys mokiniai, kaip ir visi kiti, galės lankyti pasirinktą bendrosios paskirties mokyklą, o mokyklos nebegalės atsisakyti jų priimti, kaip buvo iki šiol. Šiandien ženklus skaičius autistiškų vaikų mokosi specialiose mokyklose, specialiose klasėse ar skirtas mokymas namuose.
Autizmo atveju ypač reikalinga edukacija visuomenei. Vaikai nesupranta nematomų negalių – juk autistiškas klasiokas atrodo lygiai taip pat, bet kažkodėl elgiasi ar kalba keistai. Prieš kelerius metus Lenkijoje atliktas tyrimas parodė, kad 95 proc. autistiškų vaikų bendrojo ugdymo mokyklose patyrė emocinį ir (ar) fizinį bendraamžių smurtą. Baisiausia tai, kad daugiau nei 50 proc. autistiškų vaikų bendrojo ugdymo mokyklose patyrė emocinį ir (ar) fizinį pedagogų ar mokyklos darbuotojų smurtą. Juk ir suaugusiesiems sunkiau suprasti nematomas negalias.
Švietimo darbuotojai bei tėvai dažnai kreipiasi į Lietuvos autizmo asociaciją prašydami priemonių, patarimų, kaip kalbėti su vaikais mokyklose, būreliuose apie negalias, autizmą, neuroįvairovę. Šis pozityvus dokumentinis filmas puikiai tiks ir moksleiviui, kurio klasėje mokosi autistiškas vaikas, bei jo tėvams, ir pačiam autistiškam vaikui, kuriam svarbu suprasti savo diagnozę iš teigiamos pusės.
Lietuvos autizmo asociacija „Lietaus vaikai“, pristatydama šį filmą Lietuvoje, tikisi, kad visuomenė geriau supras autistiškų žmonių patirtis bei bus atviresnė įtraukties projektams švietimo sistemoje. Kompanija LEGO finansavo šio filmo įgarsinimą lietuvių kalba, kad filmas būtų patogus žiūrėti ir jaunesnio amžiaus žiūrovams bei žmonėms, turintiems skaitymo iššūkių.
„Kaip „Titanikas“ mane išgelbėjo“ – kinuose nuo lapkričio 12 d.