2016 05 17

Kanų festivalis. 6-oji diena. Jarmuscho dimensija ir Lovingo meilė

Vaikystėje žmogus išmoksta tris dimensijas. Tai aukštis, ilgis ir plotis. Lyg batų dėžė. Po to prisideda ketvirtoji dimensija – laikas. Vėliau gali būti penkta, šešta, septinta dimensija. Kanų festivalyje amerikiečių režisierius Jimas Jarmuschas pristatė kino, poezijos, dailės ir meilės dimensijas.
Adamas Driveris, Golshifteh Farahani ir Jimas Jarmuschas
Adamas Driveris, Golshifteh Farahani ir Jimas Jarmuschas / „Scanpix“/„Sipa USA“ nuotr.

1984 metais Kanų paralelinės programos „Dvi režisierių savaitės“ priglaustas Jimo Jarmuscho filmas „Keisčiau nei rojuje“ (Stranger Than Paradise) buvo apdovanotas „Auksine kamera“ už geriausią debiutą.

Drauge su juo pirmadienį konkursinėje programoje startavo jaunosios amerikiečių režisierių bangos atstovas Jeffas Nicholsas. Garantuotą vietą Kanų lygoje jis užsitikrino 2011 metais, kai psichologinė drama „Slėptuvė“ (Take Shelter) nusisavino paralelinės programos „Kritikų savaitė“ pagrindinį prizą ir kino kritikų asociacijos FIPRESCI apdovanojimą. Jo pavardę tikriausiai išgirsime, kai prasidės nominacijų „Oskarams“ maratonas. Juk dabar nemadinga ignoruoti išsilavinusių žmonių polinkio į rasizmą.

Patersonas iš Patersono miesto

Kas rytą jis atsibunda tarp šešių ir pusės septynių, pabučiuoja mylimosios petį ir išklauso mieguistos gražuolės ataskaitą apie regėtą sapną. Po to jis eina į darbą ir visą likusį laiką iki išvykimo į reisą rašo filosofinę poeziją į dienoraštį, o jo žodžiai užlieja kino ekraną.

VIDEO: Jimo Jarmuscho filmo „Patersonas“ ištrauka

23 maršruto autobuso vairuotojas važinėja užsimerkęs pažįstamomis Patersono miesto gatvėmis. Jį mama taip pat pakrikštijo Patersonu. Iki šiol jis niekaip neįprato bendrauti telefonu (kaip ir Jimas Jarmuschas), tad su rūpestingąja drauge susitinka tik grįžęs namo ir kieme pataisęs kažkodėl nuolat nulinkstantį pašto dėžutės stulpelį. Po gardžios unikalių patiekalų vakarienės jis išveda buldogą Marviną, kuris nuolat traukia eiti į kitą pusę. Kiekvieną vakarą Patersonas užsuka į tą pačią užeigą išlenkti vieną bokalą alaus ir pasikalbėti apie gyvenimą. Vairuojantį poetą nuostabiai vaidina Adamas Driveris.

„Scanpix“/„Sipa USA“ nuotr./Adamas Driveris
„Scanpix“/„Sipa USA“ nuotr./Adamas Driveris

Pati ištikimiausia Patersono mergina Laura jau vakare sudeda su meile paruoštus sumuštinius į dekoruotą lagaminėlį, o dienomis tobulina dizainą savo suknelėms, piešia, dailina, vis perdažo kambarių sienas. Jos spalvų paletėje yra tik juoda ir balta spalvos. Ji moka kepti gardžiausius ir stilingiausiai atrodančius keksus, kuriuos kantriai išgražina ornamentais. Ji trokšta išmokti dainuoti ir svajoja įsigyti gitarą. Dailininkę, kulinarę, muzikantę dieviškai vaidina viena iš gražiausių pasaulio aktorių Golshifteh Farahani (persona non grata statusu ištremta iš gimtojo Irano).

Buldogas, kurį vaidina buldogė

Trečiuoju personažu yra buldogas Marvinas. Jis žiauriai nemėgsta, kai Patersonas ir Laura bučiuojasi. Jį piktina bet menkiausias romantiškas žvilgsnis. Jam pabosta laukti šeimininko pririštam prie užeigos, o dar kažkokie juodukai paskleidžia sensaciją apie grobiamus įkaitais šunis. Marvinas taip pat turi kasdieninių įpročių ir iškrečia nemalonių pokštų, kai niekas nemato. Buldogą suvaidinusi kalytė nusipelno būti pamaloninta neoficialiu Kanų prizu – geriausio šuns palme. Geresnio šuns šiemet Kanuose mes dar nepamatėme.

VIDEO: Jimo Jarmuscho filmo „Patersonas“ ištrauka

Žilasis kino poetas ir išminčius Jimas Jarmuschas po trejų metų tylos sugrįžta į jį atradusius Kanus su minimalistiniu, melancholišku, jautriu, linksmu ir eiliuotu filmu, kupinu išminties, humoro, meilės, poezijos, sinefilijos ir džiaugsmo. „Patersonas“ (Paterson) yra sumontuotas iš aštuonių epizodų – septynerių dienų ir aštuntojo ryto. Tai viena savaitė iš vairuotojo Patersono rutinos. Kiekviena darbo savaitės diena nutinka beveik identiškai vienoda, o šeštadienį ir sekmadienį Patersono mieste autobusai nevažinėja. Nepaisant to mąslusis vairuotojas savo akiratyje būtinai pamato dvynių porą, o vėliau dalyvauja intelektualiame pokalbyje. Dažniausiai jo aplinkoje kalbama apie nelaimingą meilę ir skyrybas.

Nubausti už santuoką

Jeffas Nicholsas yra vienintelis laimingasis, kuriam nusišypsojo sėkmė šiemet dalyvauti Berlyno ir Kanų festivalių konkursinėse programose. Vasarį jis intrigavo mokslinės fantastikos šeimynine drama „Midnight Special“ apie antgamtinių galių turintį berniuką, susirinkusį solidžius kritikų įvertinimus, bet nesužavėjusį Meryl Streep žiuri komisijos. Festivalių užkulisiuose kalbama, kad „Midnight Special“ buvo siūlomas Kanų atrankai pernai ir neįtikino komisijos, po to filmu nepatikėjo Venecija ir Torontas, bet Berlynas surizikavo ir pataikė.

„Scanpix“/„Xinhua“/„Sipa USA“ nuotr./Jeffas Nicholsas, Ruth Negga ir Joelis Edgertonas
„Scanpix“/„Xinhua“/„Sipa USA“ nuotr./Jeffas Nicholsas, Ruth Negga ir Joelis Edgertonas

Nieko nelaukdamas amerikiečių vunderkindas Kanų sienas nusprendė vėl šturmuoti tikrų įvykių drama „Lovingas“ (Loving) apie kuklų geros širdies žmogų Richardą Lovingą, kuris mylėjo savo žmoną ir rūpinosi kiek tik išgalėdamas. Tačiau Virdžinijos valstijos teisėsaugai nepatiko, kad baltaodis vyras gyvena susituokęs su tamsiaode moterimi. Teisėjas jiems pasiūlė iškeisti laisvės atėmimo bausmę į tremties susitarimą, kad 25 metus šeima nebegrįš kartu į Virdžinijos valstiją, kur gyvena jų artimieji ir kur jie pradėjo statyti namą.

VIDEO: Jeffo Nicholso filmo „Lovingas“ ištrauka

Sujaudintų žiūrovų ovacijos

Logiškai nepaaiškinama neapykanta skirtingų rasių santuokai ir aukščiausiu lygiu plintanti teisinė neteisybė giliai jaudina žiūrovus, tad pirmadienio rytą svarbiausioje Kanų salėje „Lumiere“ girdėjau ilgiausiai užtrukusias entuziastiškiausias ovacijas. Po išpūsto tamsiaodžių ignoravimo skandalo su šūkiu „Oskarai“ tokie balti“ Jeffo Nicholso filmas išnyra išskaičiuotai pačiu tinkamiausiu laiku. Dabar juk taip negražu viešai ir garsiai pasakyti neigiamą argumentą apie tamsiaodžio žmogaus teisių pažeidinėjimą.

Režisierius gudriai tuo naudojasi, manipuliuoja žiūrovo emocijomis ir neatsisako sentimentaliausios virkdymo akcijos per finalinius titrus, kai informatyviai paaiškina Richardo Lovingo ir jo žmonos Mildred Loving likimus po plačiai nuskambėjusios unikalios bylos Aukščiausiame teisme. Jeigu nesigirdėtų ažiotažinių skandalų, tai „Lovingą“ reikėtų vertinti, kaip tradicinę, niekuo neišsiskiriančią ir nuspėjamą dramą apie ilgą mažo žmogaus mūšį prieš galingą sistemą.

Michaelą keičia Joelis

Jeffui Nicholsui „Lovingas“ yra šiek tiek kitoks, nes pirmą kartą pagrindiniam vaidmeniui jis negalėjo pakviesti Holivudo užsiėmusio etatinio aktoriaus Michaelo Shannono (jis vaidino ir „Kino pavasaryje“ rodytame režisieriaus filme „Slėptuvė“). Vis dėlto bičiulis atrado laiko dviejų minučių trukmės pasirodymui, kuris net neminimas titruose.

Michaelui Shannonui atiteko itin svarbus Lovingų šeimos bėdas paviešinusio žurnalo „Life“ fotografo ir korespondento vaidmuo. Jei Kanų žiuri komisijai tektų pasiduoti kompromisui, tai palankiausiai jie išsisuktų skirdami geriausio aktoriaus apdovanojimą australų aktoriui Joeliui Edgertonui, nors idealiame pasaulyje Adamas Driveris iš Patersono miesto yra žymiai geresnis ir fenomenalesnis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis