D.Lyncho filmų retrospektyva: drąsus pasąmonės gelmių tyrinėtojas
Tris kartus „Oskarui“ už geriausią režisūrą nominuotam D.Lynchui kinas yra tartum žaidimas be taisyklių. Ekscentriško kūrėjo filmuose dingsta ribos tarp realybės ir iliuzijos, jis žongliruoja prasmėmis ir įvaizdžiais, eksperimentuoja žiūrovo suvokimu, todėl daugeliui jo filmai atrodo „keisti“, „pakvaišę“, bet tuo pat metu – užburiantys. Amerikos kino kritikė Paulina Kael savo filmo „Mėlynas aksomas“ recenzijoje cituoja „lynčiškąją“ patirtį iliustruojantį tuometinio žiūrovo komentarą: „Galbūt man ne viskas gerai, bet noriu tai pamatyti dar kartą.“
„Prie Davido Lyncho grįžti visada verta ir įdomu. Režisierių visada domino ne laikinos aktualijos, o pasąmonės gyliai, iš čia ir jo kino universalumo esmė – neišsemiama interpretacijų galybė. Nepaisant pasaulinio kulto, reikia pripažinti ir jo reikšmę kino istorijoje – jis buvo tas, kuris pirmą kartą užbūrė Holivudą ir pasaulinę publiką eksperimentinio kino burtu“, – sakė viena iš festivalio „Kino pavasaris“ programos sudarytojų Aistė Račaitytė.
„Kino pavasario“ žiūrovai turės unikalią progą iš naujo pasinerti į Davido Lyncho pasaulį žiūrint jo ankstyvuosius ir kultiniais tapusius filmus. Tarp jų – ir „BBC Culture“ apklausos metu pasaulio kritikų geriausiu XXI amžiaus filmu pripažintas „Malholando kelias“ (2001, „Mulholland Dr.“). Festivalio metu jis bus rodomas iš 35 mm juostos.
Filmo „Malholando kelias“ anonsas:
Režisierius, kuris šiuo metu baigia montuoti naujas atgimsiančio serialo „Tvin Pyksas“ serijas, neseniai savo gerbėjams pateikė netikėtą siurprizą – iš nepanaudotų prologo scenų sulipdė filmą „Tvin Pyksas: Pradingę epizodai“ (2014, „Twin Peaks: The Missing Pieces“). Jį pirmą kartą Lietuvoje bus galima pamatyti festivalio „Kino pavasaris“ metu.
Filmo „Tvin Pyksas: Pradingę epizodai“: anonsas
Programoje bus rodomas pirmasis režisieriaus pilnametražis filmas „Trintukagalvis“ (1976, „Eraserhead“), jam užtikrinęs kultinio režisieriaus statusą ir atvėręs kelią į Holivudą, „Auksine palmės šakele“ apdovanotas filmas „Laukinė širdis“ (1990, „Wild at Heart“) bei naujai restauruotos filmų „Mėlynas aksomas“ (1986, „Blue Velvet“) ir „Tvin Pyksas: ugnie, sek paskui mane“ (1992, „Twin Peaks: Fire Walk with Me“) kopijos. Kino gerbėjai taip pat pamatys dokumentinį filmą apie patį kūrėją – „Davidas Lynchas: menininko gyvenimas“ (2016, „David Lynch: The Art Life“). Ši juosta supažindins su universalia muziko, dailininko, režisieriaus asmenybe, jo kūrybos procesu ir kartu su kūrėju ieškos atsakymo į klausimą – „iš ko gimsta menas?“
A.Kiarostami filmų retrospektyva: nepamirštamas Irano kino poetas
„Kino pavasaris“ pagerbia pernai anapilin iškeliavusį kino poetą Abbasą Kiarostami. Nuo užburiančio minimalistinio, „Auksinę palmės šakelę“ pelniusio epo „Vyšnios skonis“ (orig. „Ta'm e guilass“, angl. „Taste of Cherry“) iki paskutiniojo filmo – tylios, grakščios trumpametražės parabolės „Sugrąžink mane namo“ („Take Me Home“) – „Kino pavasaris“ pristatys nepamirštamus didžiulę įtaką kino raidai tebedarančius iraniečio darbus.
Filmo „Vyšnios skonis“ anonsas:
„Kinas prasideda su D.W.Griffithu ir baigiasi su A.Kiarostami“, – apie režisierių, kurio indėlis į kino meną turėtų būti didžiai vertinamas, kuris padarė didžiulią įtaką tokiems kino kūrėjams kaip Martinas Scorsese ar Quentinas Tarantino, yra sakęs prancūzų kino legenda Jeanas–Lucas Godard’as.
Kino režisierius, fotografas, poetas A.Kiarostami, kurio vienintelis įkvėpimo šaltinis, kaip jis sakė, buvo pats gyvenimas, išsiskiria savo jautria, tačiau sudėtinga pasaulėjauta. Jo filmai – tai realistinės parabolės apie žmogaus asmenybės raidą, kelią. A.Kiarostami herojai nuolat keliauja – gyvenimas, kaip ir kinas, yra judėjimas. Egzistencinis judėjimas nežinomybės keliu. Tačiau režisieriaus pasakojimai-kelionės neturi pabaigos – A.Kiarostami niekada nedaro išvadų. Tai jo filosofija. Galbūt dėl šios kūrybinės nuostatos, jis, skirtingai nei kiti talentingi Irano kino režisieriai, išvengė griežtos cenzūros ir suvaržymų savo šalyje, nors A.Kiarostami savo filmuose paliečia tokias draudžiamas temas kaip savižudybė ar gyvenimo po mirties nebuvimas.
„A.Kiarostami kuriamas kinas – tarytum vidiniai kelio filmai. Kiekviena juosta – lyg nebaigta dėlionė, kviečianti žiūrovą pačiam susidėlioti trūkstamas dalis. Labai svarbu jo kūryboje senoji persų kultūra, literatūra ir poezija. Pastarąją režisierius ypač mėgo, tad nenuostabu, kad beveik kiekvienas filmas yra paremtas eilėraščiu ar net cituojamas. Kiarostami kino forma taip pat primena gerą eilėraštį: kiekvienas kadras, personažas, tekstas, mizanscena išgryninti iki tobuliausio ir tinkamiausio „žodžio“, kurio ieško geras poetas. Jo filmai kaip eilėraščiai – esmės reikia ieškoti tarp eilučių, rime, skyrybos ženkluose ar net pavieniuose žodžiuose“, – sakė „Kino pavasario“ meno vadovė Santa Lingevičiūtė.
Filmo „Patvirtinta kompija“ anonsas:
Kiekvieną kartą – lyg naujas filmas. Tad „Kino pavasario“ žiūrovai šiemet turės galimybę dar kartą atrasti į kino istoriją įrašytus šiuos A. Kiarostami pilnametražius filmus:, „Pro alyvmedžius“ (1994, orig. „Zire darakhatan zeyton“, angl. „Through the Olive Trees“),„Vyšnios skonis“ (1997, orig „Ta'm e guilass“, angl. „Taste of Cherry“), „Vėjas mus nuneš“ (1999, orig. „Bad ma ra khahad bord“, angl. „The Wind Will Carry Us“), „Patvirtinta kopija“ (2010, orig. „Copie Conforme“, angl. „Certified Copy“), – dokumentinę juostą, sukurtą ilgamečio režisieriaus draugo ir kolegos Seifollah Samadiano
„76 minutės ir 15 sekundžių su Abbasu Kiarostami“ (2016, orig. „76 Minutes and 15 Seconds with Abbas Kiarostami“) bei paskutinį trumpametražį filmą: „Sugrąžink mane namo“ (2016, „Take Me Home“)
Festivalio programos filmai – ČIA.