Festivalyje bus rodomi Naujosios bangos meistrų Cristi Puiu ir Cristiano Mungiu naujausi filmai, kurie varžėsi Kanų festivalio konkursinėje programoje, Berlyne už montažą „Sidabriniu lokiu“ apdovanota juosta „Ana, meile mano“ ir puikūs, savitos krypties ieškančių režisierių žanrinio kino eksperimentai.
Po skirtingas festivalio programas išsibarstę septyni filmai atspindi šiandienio Rumunijos kino tendencijas ir įsišaknijusius visuomenės skaudulius. Filmų personažai susidurs su korupcija, nusikalstamumu, žiniasklaidos manipuliacija, skirtingų ideologijų susikirtimu, kartų nesusikalbėjimu. Jie spręs moralines dilemas, aiškinsis santykius, kovos su liga ir... ieškos pamesto laimingo loterijos bilieto.
Cristi Puiu filmuose – kinui ypač svarbūs dėmenys
Pirmą kartą per Kanų festivalio istoriją į 2016 metų konkursinę programą pateko net du rumunų filmai – C. Mungiu „Baigiamieji egzaminai“ ir C. Puiu „Sieranevada“. Pastarąjį filmą žiūrėjo šalies partnerės Rumunijos filmų programos pristatymo svečiai.
Keturiasdešimtmetis daktaras Laris su žmona atvyksta į tėvų namus, kur didelė šeima susirinko minėti tėvo mirties ketvirtinių. Belaukiant vėluojančio kunigo, po truputį atsiskleidžia sudėtingi šeimos narių tarpusavio santykiai, nuoskaudos ir nutylėtos paslaptys. Režisierius, trim valandoms uždaręs žiūrovus Bukarešto sovietinio blokinio pastato bute, meistriškai kuria įspūdį, jog kartu su filmo personažais chaotiškai vaikštome po kambarius, ruošiame vakarienę ir sėdėdami prie stalo aptariame pasaulio aktualijas bei šeimos dramas.
„Christi Puiu yra vienas mano mėgstamiausių šių dienų kino režisierių. Mano nuomone, „Pono Lazaresku mirtis“ yra geriausias XXI a. filmas. Puiu filmuose yra kinui ypač reikalingi ir svarbūs dėmenys – socialinis komentaras, puiki aktorių vaidyba, geras humoras ir, žinoma, metafizika. Tai gana reta kombinacija kine, o Puiu tai atlieka meistriškai.
Filmus „Sieranevada“ ir „Pono Lazaresku mirtis“ galima laikyti diptiku. „Sieranevada“ yra puikus filmas, kurį žiūrėsiu ir antrą, ir trečią kartą“, – pristatydamas „Sieranevadą“ kalbėjo režisierius Andrius Blaževičius, kurio debiutinis filmas „Šventasis“ dalyvauja „Kino pavasario“ konkursinėje programoje „Nauja Europa – nauji vardai“. Festivalyje įvyks vienintelis „Šventojo“ seansas. Kino teatrų ekranus filmas pasieks rudenį.
Sekmadienį bus paskelbti kino apdovanojimų GOPO laureatai. Filmas „Sieranevada“ čia nominuotas net šešiolikoje kategorijų. Geriausiu metų filmu pretenduoja tapti penki kandidatai, kuriuos visus išvys „Kino pavasario“ žiūrovai: „Sieranevada“, „Baigiamieji egzaminai“, „Šunys“, „Randuotos širdys“, „Du loterijos bilietai“. Geriausiais režisieriais pretenduoja tapti festivalio programos filmus kūrę: Chirstianas Mungiu, Adrianas Sitaru, Christi Puiu, Radu Jude, Bogdanas Mirică. Geriausiu trumpametražiu nominuoti taip pat festivalyje rodomi „Mano vardas Kostinas“ (rež. Radu Potcoavă) ir „Pasaulio pabaiga ištiks 16:15“ (rež. Cătălin Rotaru, Gabi Virginia Șarga).
„Rumunijos kino rodymas festivalyje jau tapo gražia tradicija. Dvi juostos yra pelniusios geriausių filmų apdovanojimus, o į Vilnių greitai atvyksiantis režisierius Adrianas Sitaru buvo pripažintas geriausiu režisieriumi. Mums didelė garbė šiais metais būti festivalio partneriais ir pristatyti Rumunijos kino programą. Šalies kinas išgarsėjo visame pasaulyje, ypač dėl realistiškų ir minimalistinių Naujosios bangos filmų, daugiausiai pasakojančių apie paskutinius komunizmo metus ir pereinamąjį laikotarpį. Šiais metais vėl turėsite galimybę išvysti puikius, gausiai apdovanotus naujausius rumunų režisierių filmus“, – sakė Rumunijos Respublikos ambasadorius Dan Adrian Balanescu.
Rumunų kinas „Kino pavasario“ filmų programose
C. Mungiu iš Kanų festivalio išsivežė geriausio kino režisieriaus apdovanojimą. Jo filmas „Baigiamieji egzaminai“ („Graduation“) pasakoja apie vidutinio amžiaus daktarą, kurio didžiausias troškimas, kad mokyklą baiginėjanti dukra išvažiuotų studijuoti į užsienį. Po netikėto įvykio kruopščiai planuotiems merginos ateities planams iškyla grėsmė. Vyras nusprendžia imtis įstatymus pažeisiančių ir moralines normas peržengsiančių veiksmų, tačiau jo priimti sprendimai pradeda atsisukti tiek prieš jį, tiek prieš jo dukrą. Filmas bus rodomas programoje „Meistrai“.
Režisierius Calinas Peteris Netzeris 2012 metais Berlyno kino festivalyje pelnė „Auksinį lokį“ už filmą „Vaiko poza“, o šiais metais jo režisuota juosta „Ana, meile mano“ („Ana, Mon Amour“) apdovanota už geriausią montažą. Tai intymi beprotiškai įsimylėjusios poros santykių istorija. Universitete su Toma susipažinusią Aną kankina panikos priepuoliai. Toma rūpinasi vis psichologiškai nestabilesne mergina, o Ana vis labiau tampa nuo jo priklausoma. Pro žiūrovų akis prabėgs dešimt poros santykių metų, vis sugrįžtant į praeitį atkreipti dėmesį į mažas, bet svarbias detales. Filmas įtrauktas į festivalio programą „Festivalių favoritai“.
Programoje „Kritikų pasirinkimas“ – du rumunų filmai. „Kino pavasaris“ pakvies stebėti žurnalistinės karjeros prancūzų naujienų agentūroje siekiantį vyrą, kuris, ėmęsis skandalingos į Rumuniją už prostituciją sugrąžintų merginų istorijos, atsiduria moralinių pasirinkimų kryžkelėje filme „Derintojas“ („The Fixer“, rež. Adrianas Sitaru). Žiūrovai leis laiką sanatorijoje ant Juodosios jūros pakrantės kartu su tuberkulioze sergančiu, visą laiką priverstu gulėti, bet gyvenimo džiaugsmo nepraradusiu „rumunų Kafka“ vadinamo rašytoju Maxo Blecherio intelektualioje dramoje „Randuotos širdys“ („Scarred Hearts“, rež. Radu Jude). Pasiūlys kartu su jaunu miestiečiu Romanu vykti į atokius šalies tyrus bandant parduoti paveldėtą senelio žemės sklypą ir supratus, į kokią pavojingą kraštą pakliuvo, debiutuojančio režisieriaus Bogdano Mirică juostoje „Šunys“ („Dogs“). Komedijų gerbėjai leisis į smagią kelionę „Du loterijos bilietai“ („Two Lottery Tickets“, rež. Paul Negoescu) ieškant trijų draugų iš provincijos už paskutinius skatikus pirkto ir pamesto laimingo loterijos bilieto.