„Jau tapo tradicija, kad ir Vilniuje, ir Kaune „Scanorama“ atveriama tuo pačiu filmu. Šiais metais juo tapo vieno ryškiausių šiuolaikinių vokiečių režisieriaus Christiano Petzoldo juosta „Tranzitas“. Kaunas visada buvo svarbus „Scanoramos“ taškas. Jame kiekvienais metais pristatome ryškiausius festivalio filmus, retrospektyvas ir lietuviškas premjeras. Džiaugiamės, kad festivalio gerbėjų gretos Kaune kasmet auga, o „Scanorama“ miesto gyventojams ir svečiams tapo rudens kodu“, – teigia festivalio įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.
Ryškūs ir apdovanoti
Kauno žiūrovų lauks filmai, kurių pavadinimai šiais metais skambėjo pagrindiniuose Europos kino forumuose. Išskirtiniame Kanų kino festivalio geriausiųjų rinkinyje išsirikiuos už režisūrą įvertinto Paweło Pawlikowskio „Šaltasis karas“, apdovanojimą už geriausią scenarijų pelniusios Alice Rohrwacher „Laimingasis Ladzaras“ ir programos „Ypatingas žvilgsnis“ laureato Ali Abbasi „Riba“. Visos trys juostos pretenduoja tapti geriausiu Europos filmu Europos kino apdovanojimuose.
„Tranzite“ pagrindinį vaidmenį kuriantis plačių galimybių aktorius Franzas Rogowskis, jau pelnęs kylančios žvaigždės titulą Berlyno kino festivalyje, kartu su garsiojo Maren Ade filmo „Tonis Erdmanas“ (2016) žvaigžde Sandra Hüller pasirodys ir kito vokiečių režisieriaus, Thomo Stuberio, juostoje „Krautuvų valsas“, Berlyne pelniusiame Kino gildijos apdovanojimą ir Ekumeninės žiuri prizą. Filmas – tikra odė humanizmui, nutvieskianti pilką darbininkų gyvenimą kasdienės magijos ir vilties blyksniais.
Klasikos gerbėjams
Klasikinio kino gerbėjus džiugins vengrų režisieriaus László Nemeso, 2016 m. pelniusio „Oskarą“ už geriausią filmą užsienio kalba „Sauliaus sūnus“, juosta „Saulėlydis“, Venecijos kino festivalyje įvertinta kino kritikų gildijos FIPRESCI apdovanojimu. Režisierius negailestingai verdamas istorinį laiką, vaizduoja žmogiškumo nuosmukį ir gęstančią gražiąją epochą – visuotinį saulėlydį, po kurio Europa negrįžtamai pasikeis.
Žiūrovai, besiilgintys tradicinių pasakojimų apie kasdienybės džiaugsmus ir iššūkius, turėtų nepraleisti Babio Makridžio „Liūdno ir tuo patenkinto“, Jaime Rosaleso „Petros“, kurios pagrindinio vaidmens atlikėja Bárbara Lennie Europos kino apdovanojimuose nominuota geriausio aktorės kategorijoje, Milko Lazarovo „Moters, vyro ir šuns“, Isoldos Uggadottir „Kvėpuokite įprastai“, Aku Louhimies „Nežinomo kario“, Milado Alami „Širdžių ėdiko“, Árpádo Bogdáno „Genezės“, Ioanos Uricaru „Limonado“.
Nuotaikingų filmų desantui atstovaus Kanų kino festivalio programoje „Kritikų savaitė“ pristatyta Benedikto Erlingssono „Kariaujanti moteris“, kurios pagarindinio vaidmens atlikėja Halldóra Geirharðsdóttir Europos kino apdovanojimuose nominuota geriausios aktorės kategorijoje, Pierre’o Salvadori komedija „Per tave visos bėdos“, Tolgos Karaçelik „Drugeliai“ ir Tomo Lasso „Akla meilė“.
Debiutantų pajėgos
Šių metų „Scanoramoje“ gausu įsimintinų debiutų. Camillos Strøm Henriksen „Pakilti iš pelenų“ ir Tuvos Novotny „Akloji zona“ – dviejų norvegių režisierių pirmieji filmai, pelnę sėkmę ir gimtojoje šalyje, ir tarptautiniuose kino forumuose. „Pakilti iš pelenų“ sulaukė specialaus paminėjimo už geriausią debiutą Toronto kino festivalyje, o „Akloji zona“ tapo San Sebastiano kino festivalio atradimu, įvertintu už geriausią aktorės vaidmenį (Pia Tjelta).
Danų režisieriaus Gustavo Möllerio filmas „Kaltė“, Europos kino apdovanojimuose nominuotas geriausio scenarijaus, geriausio aktoriaus ir Europos atradimo kategorijose, įtraukia į klaustrofobišką tikrovės ir vaizduotės pasaulį, atskleidžia realybės dvilypumą ir pavaldumą akimirkos galiai. Dar vienos danų režisierės, Isabellos Eklöf, juosta „Atostogos“, pelniusi pagrindinį apdovanojimą tarptautiniame kino festivayje „Naujieji horizontai“, meta iššūkį vyriškam žvilgsniui ir kritikuoja smurtui abejingą visuomenę.
Qiu Shengo „Priemiesčio paukščiai“ ir Cai Chengije „Našlė ragana“ – įsimintini debiutai, bylojantys ne tik apie naujus talentus, bet ir atveriantys langą į tolimąją Kiniją. „Priemiesčio paukščiai“ užmena laiko galvosūkį apie vaikystės džiaugsmus ir brandos melancholiją, o Roterdamo kino festivalyje geriausiu filmu pripažinta „Našlė ragana“ apnuogina visuomenės susvetimėjimą.
Provokatorių gretos
Kino provokatoriams „Scanoramoje“ atstovaus Larso von Triero filmas „Namas, kurį pastatė Džekas“ ir Gasparo Noé „Ekstazė“, kurios pavojingą siautulį būtina patirti didžiajame ekrane. Programoje „Galvok ką nori“ rikiuosis savito balso ieškančių jaunų režsierių darbai, gyvai ir išradingai eksperimentuojantys kino formomis. Rodericko Waricho „Tai nutiko 2557-aisiais“, Léos Forest ir Cosmes Castro „Mes jauni ir mūsų dienos ilgos“, Katharinos Wyss „Sara vaidina vilkolakį“ ir Kristofferio Borglio „DRIB“ patiks tiems, kurie kiną vertina kaip mąstymo ir žaidimo formą.
Tikrovės atspindžiai
Dokumentikos programoje „Neišgalvotas gyvenimas“ lauks įsimintinos kino akistatos su tikrove. Ukrainiečių dokumentikos meistro Sergejaus Loznicos diptikas „Procesas“ ir „Pergalės diena“, prancūzų režisierės Marie Losier juosta „Egzotiškasis Kasandras“ ir italų režisierių Giorgio Ferrero ir Federico Biasino kelionė į vartotojiškumo sūkurį „Nuostabūs dalykai“ kvies patirti autentiškas, savitas ir nepatogias sandūras su gyvenimu didžiajame ekrane.
Lietuviškos premjeros
Lietuviško kino gerbėjus nudžiugins ilgai laukta dokumentikos meistro Audriaus Stonio ir latvių režisierės Kristine Briede juosta „Laiko tiltai“, kurianti meditatyvų pasakojimą apie Baltijos poetinės dokumentikos meistrus, praėjusį laiką, kino poeziją ir poetus kine. Paskutinį festivalio Kaune sekmadienį filmą pristatys režisierius A. Stonys.
Miglės Satkauskaitės juosta „Išeiti iš namų“ leidžiasi į ekspediciją po Tian Šanio kalnus Kirgizijoje su keliautoju Algimantu Jucevičium, įkvėpusiu šimtus žmonių palikti komforto zoną ir praplėsti savąjį horizontą. Programoje „Atvira Lietuvos istorija“ – „Tarpukario Lietuva per kino kronikų objektyvą“ nušvies kultūrinį, gynybinį, industrinį ir buitinį tuometį šalies gyvenimą.
Dovana jaunajai kartai
„Scanorama“ ruošia ir tradicinę dovaną jaunajai kauniečių kartai. Nemokamas Raimundo Banionio filmo „Vaikai iš Amerikos viešbučio“ (1990) seansas Mykolo Žilinsko galerijoje primins laiką, kai susidegino Romas Kalanta, prasidėjo menininkų emigracija ir suaktyvėjo slaptųjų tarnybų veikla. Filmas, kuriame vaidina būrys dabar jau pripažintų aktorių, sujungs suvaržymų ir laisvės laikmečius, pakviesdamas švęsti atvirą, veržlią ir maištingą jaunystę.
Europos šalių kino forumas „Scanorama“ Kaune vyks lapkričio 15–25 dienomis