Lietuvių kino akademijos tarybos pirmininkė Gražina Arlickaitė savo sveikinimo kalboje sakė: „Lietuvių kino apdovanojimai pernai atšventė savo dešimtmetį. Sėkmingai perkopėme ribą, ties kuria reikia stabtelti, susimąstyti ir pagalvoti, kaip gyvename, kokius filmus kuriame ir kokio kino laukiame.“
Pasak G.Arlickaitės, šiandieninis lietuviškas kinas vis dažniau suteikia galimybių juo džiaugtis: „Tapome dalimi didelio pasaulio, taip ir jaučiamės. Dalimi tų procesų, kurie jame vyksta. Natūralu, kad jie pasiekia ir mus – atsiradusių judėjimų dėka buvo sugriauta ta siena, kuri labai ilgai slėpė tai, ko demokratinėse visuomenėse neturėtų būti. Ta siena griuvo. Diskusija apie moterų lygiateisiškumą tapo visuotine diskusija apie vertybes, ydingas moralines nuostatas, kurios buvo įsišaknijusios ir kurias visuomenė pati ėmė griauti, nelaukdama, kol jas sugriaus įstatymai ir institucijos.“
Premjeras Saulius Skvernelis savo video sveikinime sakė, jog šiandieniniame lietuviškame kine justi glaudus kino ryšys su valstybe, o filmuose atliepiamos valstybės aktualijos: „Šių dienų lietuviški filmai sujudina kino bendruomenę, priverčia į kūrybos procesus įsijungti ir visuomenę.“
Pirmasis ceremonijos apdovanojimas – „Auksinė gervė“ už viso gyvenimo nuopelnus – atiteko operatoriui Algimantui Mockui, dirbusiam prie tokių filmų kaip „Gražuolė“, „Riešutų duona“ (rež. A.Žebriūnas), „Virto ąžuolai“ (rež. G.Lukšas), „Adomas nori būti žmogumi“ (rež. V.Žalakevičius) ir kt.
Apdovanojimą A.Mockui įteikė kultūros ministrė Liana Ruokytė-Jonsson, „Auksinės gervės“ laureatą publika pasitiko audringomis ovacijomis.
„Sidabrinės gervės kiaušinį“ – apdovanojimą už geriausią studento filmą – pelnė Klaudija Matvejevaitė, filmo „Paskutinė diena“ režisierė.
„Džiaugiuosi, kad ateiname į Lietuvos kiną tokiu metu, kai, atrodo, pamažu vis geriau suprantam, kad žmogus visada yra aukščiau meno, ir svarbu ne tik ką mes kuriam, bet ir tai, kaip mes kuriam. Sveikinu visus su tuo“, – atsiimdama apdovanojimą sakė režisierė.
Už geriausią profesinės meistrystės darbą apdovanojimą pelnė Saulius Urbanavičius ir Jonas Maksvytis, filmo „Sengirė“ (rež. Mindaugas Survila) garso režisieriai.
„Norėčiau padėkoti Mindaugui Survilai, kuris galėtų būti čia, nes jis irgi yra bendraautorius. Už šimtus ar tūkstančius valandų miške, kurias jis praleido ne tik filmuojant „Sengirę“, bet ir įrašinėjant jos garsą“, – sakė S.Urbanavičius.
Jo kolega J.Maksvytis pridūrė: „Pagal susitarimą – gero filmo garsas negali būti blogas.“
Geriausia metų aktore pripažinta Eglė Mikulionytė už vaidmenį Eglės Vertelytės filme „Stebuklas“.
Atsiimdama apdovanojimą aktorė prisiminė, jog repeticijų metu režisierė E.Vertelytė klausė, kas jai pačiai yra stebuklas. „Tada nieko negalėjau atsakyti, bet dabar, čia stovėdama, lyg ir supratau“, – sakė E.Mikulionytė, dėkojusi mamai, kurią prilygino savo gyvenimo stebuklui.
Skelbdama nugalėtoją geriausio aktoriaus kategorijoje, aktorė Aistė Diržiūtė sakė: „Kokia garbė ir privilegija būti aktorumi! Ateiti laiku, aikštelėje narstyti savo sielų užkaborius, kol kiti aprengia, kadrą suranda ir šviesas sudėlioja. Tačiau to nebeužtenka. Aktorius nebegali būti tik aktorius, kūrėjas nebegali būti tik kūrėjas. Daugiau nebegalime apsimetinėti, jog nieko nevyksta. Dengtis abejingumu, neturėti pozicijos ir būti patogiu. Šiais metais pasaulio kino industrijos atstovai susibūrė ir prabilo preš nelygybę, priekabiavimą, smurtą ir prievartą. Tai neaplenkė ir Lietuvos. Ir aš, pasinaudojusi proga, noriu padėkoti Julijai Steponaitytei, Paulei Bocullaitei bei visiems jas palaikiusiems už drąsą. Ir tai tik pradžia. Mes nebebijom, mes nebetylim ir kartu mes pradedame pokyčius.“
Giedrius Savickas, suvaidinęs Tado Vidmanto režisuotoje komedijoje „Trys milijonai eurų“, buvo pripažintas geriausiu metų aktoriumi.
Aktorius ceremonijoje nedalyvavo. Video sveikinime G.Savickas kalbėjo: „Noriu padėkoti T.Vidmandui, visai kūrybinei komandai, Ingai, savo žmonai, mamai ir, aišku, sau. <…> Palinkėčiau komerciniam kinui šiek tiek pasistiebti, o nekomerciniam, „dotaciniam“, šiek tiek nusileisti ant žemės“.
Apdovanojimą už geriausią režisūrą įteikęs pernykščių „Sidabrinių gervių“ laureatas Andrius Blaževičius sakė, jog šie metai lietuviškam kinui reikšmingi ne tik dėl tarptautinės fillmų sėkmės, bet ir dėl metoo judėjimo, kuris sukrėtė kino bendruomenę: „Dėka tokių dalykų mes galime tapti geresniais žmonėmis, ne tik kino kūrėjais.“
„Sidabrinė gervė“ už geriausią režisieriaus darbą buvo įteikta Eglei Vertelytei už filmą „Stebuklas“.
„Manau, kad mūsų komanda yra puikus pavyzdys, kaip turi funkcionuoti kino aikštelė, nes joje buvo daug žmonių, kurie buvo skirtingų kalbų, religijų, tautybių, lyčių, amžių, bet visų bendra kalba buvo filmo istorija ir filmo vizija“, – scenoje kalbėjo režisierė.
„Sidabrinę gervę“ už geriausią dokumentinį filmą teikęs režisierius A.Stonys, sveikindamas susirinkusiuosius, kartu kvietė nepamiršti, jog „visai greta yra žudomas mūsų kolega, kino režisierius Olegas Sencovas.“
Prizą už geriausią dokumentinį filmą A.Stonys įteikė Arūnui Mateliui, filmo „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“ režisieriui. Atsiimdamas „Sidabrinę gervę“ A.Matelis dėkojo savo komandai ir nominuotiems kolegoms, kuriantiems dokumentinius filmus, kurie „taip sunkiai gimsta“.
Žiūrovų simpatijų prizas taip pat atiteko filmui „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“. „Pats dažnai jaučiu, kad dokumentika, kurią matei prieš penkerius metus, lieka tavo širdy. Ačiū žiūrovams už tokį pasirinkimą. Sunku kurti filmus, bet gera“, – kalbėjo A.Matelis.
Geriausiu ilgametražiu vaidybiniu filmu buvo pripažintas Eglės Vertelytės „Stebuklas“.
Filmo prodiuseris Lukas Trimonis, atsiimdamas apdovanojimą juokavo, jog su savo močiute buvo sutaręs, kad jei gaus „Sidabrinę gervę“, močiutė pagaliau nustos klausinėti, ką jis dirba.
„Visų pirma noriu padėkoti Eglei Vertelytei už pasitikėjimą ir tikėjimą, kad šitokį vežimą pavyks pavežti – visi mes debiutantai“, – sakė L.Trimonis.
Lauryno Bareišos darbas „Pirtis“ pelnė apdovanojimą už geriausią trumpametražį filmą. Režisierius ceremonijoje nedalyvavo, filmo prodiuserė Klementina Remeikaitė sakė, jog kuriant šį filmą buvo svarbu kalbėti apie tylą ir abejingumą, su kuria susiduria seksualinės prievartos auka: „Todėl šį apdovanojimą skiriame visoms prabilusioms ir pradėjusioms šią diskusiją.“
Už geriausią kompozitoriaus darbą įvertintas Alberto Lucendo („Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“, rež. Arūnas Matelis).
„Dėkoju Arūnui už tai, kad sukūrė šį monstrišką filmą. Už tai, kad pasitikėjo manimi, nors ir nebuvome pažįstami. Ačiū visai „Nuostabiųjų lūzerių“ komandai“, – sakė A.Lucendo.
Geriausio antro plano vaidmens atlikėju pripažintas jaunasis aktorius Joris Baltrūnas, suvaidinęs Giedrės Beinoriūtės filme „Kvėpavimas į marmurą“.
„Nesitikėjau, kad galiu gauti šią „gervę“. Noriu visiems padėkoti, kurie mane palaikė“, – scenoje lydimas plojimų sakė J.Baltrūnas.
Filmo „Sengirė“ režisierius ir operatorius Mindaugas Survila buvo pripažintas geriausiu metų operatoriumi.
„Labai ačiū už įvertinimą. Jį gal labiau reikėtų priimti ne kaip įvertinimą, o kaip įpareigojimą“, – atsiimdamas „Sidabrinę gervę“ sakė M.Survila.
Už geriausią scenarijų įvertinta Eglė Vertelytė (filmas „Stebuklas“), kuri scenoje prisipažino, jog šį scenarijų rašė net dešimt metų, bei dėkojo visiems prie jo prisidėjusiems, taip pat ir savo vyrui: „Grįždavau namo ir klausdavau: o tu ką darytum, vyre, jei tu būtum moteris ir tau būtų per penkasdešimt? Ir būtum kiaulių fermos vedėja? Ką tu darytum?“
Šių metų nominantus atrinko komisija, kurią sudarė dr. doc. Gražina Arlickaitė, operatorius, LMTA docentas Ramūnas Greičius, kino kritikė Živilė Pipinytė, kino teoretikė, profesorė Natalija Arlauskaitė ir režisierius Andrius Blaževičius.
Už atrinktus filmus ir kino profesionalus balsavo 79 Lietuvių kino akademijos nariai.
NOMINACIJOS
Metų geriausias studento darbas „Sidabrinės gervės kiaušinis“:
-
„Paskutinė diena“, rež. Klaudija Matvejevaitė / Lietuvos muzikos ir teatro akademija, Vaizdo režisūra, 3 kursas, vadovė Janina Lapinskaitė
-
„Gyvatė“, rež. Titas Laucius / LMTA, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 1 kursas, vadovas Algimantas Puipa
-
„Gimimas“, rež. Eglė Mameniškytė / Vilniaus dailės akademija, Animacija, 2 kursas, vadovas Artūras Bukauskas
Metų geriausias profesinės meistrystės darbas:
-
Saulius Urbanavičius ir Jonas Maksvytis – už filmo „Sengirė“ (rež. Mindaugas Survila) garso režisūrą
-
Sergejus Šuvalovas – už filmo „Nuolankioji“ (rež. Sergejus Loznica) dalininko darbą
-
Ramūnas Rastauskas – už filmo „Stebuklas“ (rež. Eglė Vertelytė) dailininko darbą
-
Mirjam Jegorov, dalyvaujant Gačiui Belogrudovsui – už filmo „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“ (rež. Arūnas Matelis) montažą
Metų geriausias kompozitoriaus darbas:
-
Alberto Lucendo, „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“, rež. Arūnas Matelis
-
Markusas Austas, „Močiute, Guten Tag!“, rež. Jūratė Samulionytė, Vilma Samulionytė
-
Ramūnas Motiekaitis, „Paskutinė stotelė – Mėnulis“, rež. Birutė Sodeikaitė
Metų geriausias operatoriaus darbas:
-
Mindaugas Survila, „Sengirė“, rež. Mindaugas Survila
-
Olegas Mutu, „Nuolankioji“, rež. Sergejus Loznica
-
Emilis Christovas, „Stebuklas“, rež. Eglė Vertelytė
Metų geriausias antraplanis vaidmuo:
-
Andrzejus Chyra, „Šerkšnas“, rež. Šarūnas Bartas
-
Joris Baltrūnas, „Kvėpavimas į marmurą“, rež. Giedrė Beinoriūtė
-
Aleksandra Metalnikova, „Pelėdų kalnas“, rež. Audrius Juzėnas
Metų geriausias aktorės vaidmuo:
-
Eglė Mikulionytė, „Stebuklas“, rež. Eglė Vertelytė
-
Vasilina Mokovtseva, „Nuolankioji“, rež. Sergejus Loznica
-
Airida Gintautaitė, „Kvėpavimas į marmurą“, rež. Giedrė Beinoriūtė
Metų geriausias aktoriaus vaidmuo:
-
Giedrius Savickas, „Trys milijonai eurų“, rež. Tadas Vidmantas
-
Mantas Jančiauskas, „Šerkšnas“, rež. Šarūnas Bartas
-
Vojciechas Urbànskis, „Charmsas“, rež. Ivanas Bolotnikovas
Metų geriausias scenarijus:
-
Sergejus Loznica, „Nuolankioji“, rež. Sergejus Loznica
-
Eglė Vertelytė, „Stebuklas“, rež. Eglė Vertelytė
-
Giedrė Beinoriūtė, „Kvėpavimas į marmurą“, rež. Giedrė Beinoriūtė
Metų geriausias režisieriaus darbas:
-
Šarūnas Bartas, „Šerkšnas“
-
Sergejus Loznica, „Nuolankioji“
-
Giedrė Beinoriūtė, „Kvėpavimas į marmurą“
-
Eglė Vertelytė, „Stebuklas“
Metų geriausias dokumentinis kino filmas:
-
„Sengirė“, rež. Mindaugas Survila, prodiuseriai Gintė Žulytė, Mindaugas Survila, Radvilė Šumilė, „Sengirė“
-
„Močiute, Guten Tag!“, rež. Jūratė Samulionytė, Vilma Samulionytė, prodiuserė Ieva Norvilienė, „Tremora“
-
„Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta“, rež. Arūnas Matelis, prodiuseriai Arūnas Matelis, Algimantė Matelienė, „Studio Nominum“
-
„Rūta“, rež. Ronaldas Buožis, Rokas Darulis, prodiuseriai Ronaldas Buožis, Rokas Darulis, Laura Almantaitė, „Kino paslaptis“
Metų geriausias trumpametražis kino filmas:
-
„Pirtis“, rež. Laurynas Bareiša, prodiuserė Klementina Remeikaitė, „Afterschool“
-
„Paskutinė stotelė – Mėnulis“, rež. Birutė Sodeikaitė, prodiuseriai Agnė Adomėnė, „Arts Shot“, Justyna Rucińska, Wojtekas Leszczyńskis, Anna Mroczek, „Likaon“
-
„Trys skrybėlės“, rež. Ramunė Rakauskaitė, prodiuseriai Arūnas Matelis, Ramunė Rakauskaitė, Studio Nominum“
Metų geriausias ilgametražis vaidybinis kino filmas:
-
„Šerkšnas“, rež. Šarūnas Bartas, prodiuserė Jurga Dikčiuvienė, „Studija Kinema“
-
„Stebuklas“, rež. Eglė Vertelytė, prodiuseriai Lukas Trimonis, „In Script“
-
„Nuolankioji“, rež. Sergejusi Loznica, prodiuseriai Marianne Slot, „Slot Machine“, Gunnar Dedio, „Looks Film & TV Produktionen“, Uljana Kim, „Studio Uljana Kim“, Peteris Warnier
-
„Kvėpavimas į marmurą“, rež. Giedrė Beinoriūtė, prodiuserė Dagnė Vildžiūnaitė, „Just a Moment“