Menantis pikta / Unforgiven (1992)
Kažin, ar yra moderniems vesternams svarbesnis filmas už Clinto Eastwoodo „Menantis pikta“. Į 1881-uosius nukeliantis filmas pasakoja apie Viliamą (C.Eastwoodas), buvusį nusikaltėlį, kurį likimas priverčia grįžti prie šio amato. Sudėtingi personažai, dviprasmiškos situacijos ir grėsminga atmosfera leidžia filmui tuo pat metu ir atmesti, ir atiduoti pagarbą klasikiniam žanrui. „Menantis pikta“ tapo vos trečiuoju vesternu, laimėjusiu geriausio filmo „Oskarą“ ir tai tik įrodo, kokia didžiulė šio filmo svarba.
Ištrūkęs Džango / Django Unchained (2012)
Premiją medžiojantys Džango (Jaime Foxxas) ir dr. King Schultzas (Christophas Waltzas) Quentino Tarantino vizijoje beveik tris valandas kloja žemę vis naujais lavonais. Drąsus, kruvinas ir juokingas, toks yra šis vesternas. Nors filmu atiduodama duoklė klasikai, tai visų pirma spageti vesternas, pilnas ironijos. Ir nepaisant daugybės nuorodų į kitus vesternus, tai unikalus, originalus filmas, uždirbęs Q.Tarantino ir C.Waltzui po „Oskarą“.
Namų vyras / The Homesman (2014)
Nepaisant gudrios istorijos ir puikios Hilary Swank vaidybos, Tommy Lee Joneso vesternas prieš dvejus metus liko daugelio nepastebėtas. Režisierius apverčia klasikinę vesterno formulę, ir šįsyk filmo centre atsiduria moterys. Grupė bėglių pasisamdo kaubojų (T.L.Jonesas) joms padėti, bet kelias į saugias teritorijas pasirodo siaubingai ilgas bei pavojingas. Toks tamsus feministinis vesternas skamba kaip visiškai modernus kūrinys, ir būtent taip „Namų vyras“ ir atrodo.
Tikras išbandymas / True Grit (2010)
Broliai Coenai vesterno žanrą perkūrė ir su „Šioje šalyje nėra vietos senukams“, bet šįsyk jie interpretavo klasiką. Laimei, jų meilė humorui bei vizualinė meistrystė puikiai tiko knygos adaptacijai. Keturiolikmetė Mattie (Hailee Steinfeld) kartu su maršalu Roosteriu (Jeffas Bridgesas) išsiruošia medžioti jos tėvo žudiko. Priešingai nei „Nėra šalies senukams“, „Tikras išbandymas“ neperkuria žanro, bet juo mėgaujasi, išsaugodamas geriausias klasikinio vesterno dalis bei jas papildydamas.
Džesio Džeimso nužudymas, kurį įvykdė bailys Robertas Fordas / The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
Andrew Dominiko 1983-ųjų romano adaptacija sugebėjo perspjauti patį originalą. Tyliai savo veikėjų psichologiją tyrinėjanti juosta pasakoja apie Džeimso (Bradas Pittas) ir Fordo (Casey Affleckas) santykius iki pavadinime minimo nužudymo. Visas filmas – nuo nuostabaus garso takelio iki operatoriaus žaidimo su šviesa – ne vien papasakoja istoriją, bet ir palenda po žiūrovo oda, užduodamas vieną provokuojantį klausimą po kito. Šis filmas yra turbūt arčiausiai naujo, vesterno poezijos žanro.
Traukinys į Jumą / 3:10 to Yuma (2007)
Kritikas Rogeris Ebertas apie Jameso Mangoldo filmą rašė: „Jis atgaivina sužeistą vesterno žanro širdį ir išgelbėja ją iš beprasmio smurto liūno“. Beną (Russelas Crowe) pasodinti į traukinį privalantis Danas (Christianas Bale'as) turi atsišaudyti prieš armiją blogiečių ir tuo pačiu žiūrėti, kad nusikaltėlis nepabėgtų. Visą filmą neapykanta viena kitai spindinčios žvaigždės pasirodo nuostabiai, bet didžiausias komplimentas filmui yra faktas, jog jį žiūrint iš įtampos ima trūkti oro.
Pasiūlymas / The Proposition (2005)
Johno Hillcoato vesterno veiksmas vyksta Australijoje. Iš šerifo nusikaltėlis Čarlis (Guy Pearce'as) gauna pasiūlymą: arba jis randa ir nužudo savo vyresnį brolį, arba bus nužudytas jo jaunesnysis. Nepaisant slogios istorijos bei moraliai sudėtingų klausimų, vizualiai filmas primena auksinius vesternų laikus. Šiandien jau beveik klasika tapęs kūrinys padėjo perinterpretuoti žinomą žanrą visai kitos kultūros kontekste.
Myko kelias / Meek’s Cutoff (2010)
Kelly Reichardt yra viena įdomiausių jaunųjų režisierių pasaulyje, tad nieko keisto, jog jos vesternas sulaukė puikių įvertinimų. Kelionę liūdnai pagarsėjusiu Myko keliu įamžinęs filmas specialiai pasirenka minimalias priemones bei lėtą tempą. Puikių Bruce'o Greenwoodo bei Michelle Williams pasirodymų dėka „Myko kelias“ yra vienas tų retų istorinių filmų, kurie atrodo autentiški ir gyvi.
Viena žvaigždė / Lone Star (1996)
Lėtas ir ramus vesternas prikelia jauno šerifo Samo Dydso (Chrisas Cooperis) prisiminimus. Praeities ir dabarties linijos filme vystomos šalia viena kitos. „Viena žvaigždė“ pasakoja klasikinę meilės, smurto ir tragiškos baigties istoriją, pasukdama klasikinį vesterną humaniškesniu nei klasikinis keliu.
Šokis su vilkais / Dances with Wolves (1990)
Filmo dydis bei istorinė gelmė garantuoja Kevino Costnerio juostai didžio vesterno titulą. Pilietinio karo metu paties K.Costnerio vaidinamas leitenantas susidraugauja su indėnais. Jo istorija – tai kintančių vertybių, dviprasmiškos moralės istorija. Dramatiškas bei realistiškas epas laimėjo geriausio metų filmų „Oskarą“ ir iki šiol įkvepia aibes kūrėjų.
Vienišius / The Rover (2014)
Guy Pearce’o vaidinamas vyras ieško jo mašinos vagies. Pakeliui sugavęs vagies brolį (Robertas Pattisonas) jis vis aršiau žiūri į savo misiją. Tai dar vienas Australijos vesternas, šįkart vykstantis jau XXI a., prie žanro prijungia šiuolaikinio egzistencializmo perspektyvą. Nepaisant aibės įvykių „Vienišius“ sugeba meistriškai panaudoti tylą ir jos dėka sukurti visiškai unikalią atmosferą.