Kaip teigia žurnalų ir knygų platinimo bendrovės „Medipresa“ bei interneto knygyno „Perkuknyga.lt“ vadovas Laimonas Blažinskas, knygos kainą pirmiausiai nulemia tiražas – kuo didesnis tiražas, tuo mažesnė knygos kaina. Lietuvoje vidutinis knygos tiražas yra 1500 kopijų, poezijos knygų – apie 600 kopijų.
Knygos kainą, kurią pamato galutinis pirkėjas, sudaro daugybė komponentų.
Pirmiausiai – leidyklos dalis. Ją sudaro honoraras autoriui, jeigu knyga originali, arba užsienio leidyklai, jeigu knyga verstinė. Taip pat – honoraras sudarytojui (jeigu tai rinktinė ar albumas), honoraras vertėjui (jeigu tai ne originalioji literatūra), redagavimas, korektūra, maketas, maketo korektūra, viršelio dailininkas. Jeigu tai – knyga vaikams, tada atsiranda išlaidų dalis visos knygos dailininkui arba iliustruotojui.
Dar vieną knygos dalį sudaro tokios leidyklos išlaidos kaip reklama ir viešinimas – tam, kad žinia apie knygą pasiektų tikslinius skaitytojus.
Visi šie leidybinei daliai priskiriami darbai sudaro didžiausią knygos kainos dalį – apie 39 proc. galutinės knygos kainos.
Kitą kainos dalį sudaro spaudos darbai. O jeigu knyga elektroninė, tada – knygos parengimas ir apsauga.
Toliau rikiuojasi prekybos platintojams ir prekybos vietoms tenkanti kainos dalis. O viską vainikuoja – pridėtinės vertės mokestis (PVM). Lietuvoje elektroninėms knygoms vis dar taikomas 21 proc. PVM, popierinėms – 9 proc. PVM.
Kaip pažymi L.Blažinskas, kiekviena knyga – tai atskiras pasaulis, todėl išvesti tikslias kainos dedamąsias, tinkančias kiekvienos knygos atveju, yra sudėtinga. Leidėjmas knygų verslas yra ypač sudėtingas, nes iš 10 naujai išleistų knygų sėkmingos yra viena ar dvi knygos.
„Vis dėlto norime skaitytojams parodyti, kad už knygos stovi daugybė atsakingų žmonių, o akcijos ir nuolaidos, prie kurių esame pripratę, mažina visų pajamas” –sako L.Blažinskas.
Būtent todėl iki šiol kaip knygų išpirktuvė veikusi „Perkuknyga.lt“ Spaudos, kalbos ir knygos dienos proga imasi priešingo žingsnio – čia visam proginiam savaitgaliui neliks nuolaidų.
„Tikrai nenorime pasakyti, kad konkurencinga kaina nėra svarbu. Tačiau norime didinti knygų pirkėjų sąmoningumą ir atkreipti visuomenės dėmesį, jog besiformuojanti vartotojiška kultūra knygoms visai netinka“, – sako L.Blažinskas.
Spaudos, kalbos ir knygos diena Lietuvoje minima gegužės 7 dieną.