Švedų režisieriaus Ingmaro Bergmano filmai šiandien aktualūs kaip niekad – galbūt todėl, kad filmai padeda užmegzti dialogą su pačiu savimi ir nagrinėti skaudžiausius, svarbiausius klausimus, sako Neringa Kažukauskaitė.
„Būtent svarbių klausimų nagrinėjimo trūksta šiuolaikiniame pasaulyje ir kine. Siūlyčiau I.Bergmano filmus žiūrėti jaunam žiūrovui, nes švedų kūrėjo darbai itin paveikūs – gali daryti didelę įtaką žmogui. Jei reiktų išvardyti filmus, gyvenime padariusius didžiausią įspūdį, neabejotinai paminėčiau ir šio režisieriaus darbus – „Persona“, „Fani ir Aleksandras“ ir kt.“, – sako kino kritikė.
Pasak N.Kažukauskaitės, I.Bermano filmus galima palyginti su enciklopedijomis ar žinynais – kiekvienas filmas apie tam tikrą temą pasako nepaprastai daug: „Vienas tokių filmų – I.Bergmano „Žemuogių pievelė“, telkianti istoriją apie seną žmogų ir jo gyvenimą. Jei norisi kūrinio apie asmenybės tapatumo paieškas, siūlau žiūrėti „Personą“. Jei įdomus filmas apie šeimyninio gyvenimo krizę, tiks „Scenos iš vedybinio gyvenimo“. Taigi, I.Bergmano filmai tikrai aktualūs ieškant atsakymų į svarbiausius gyvenimo klausimus.“
N.Kažukauskaitė pasakoja, kad Švedijoje I.Bergmanas vėl nepriimamas jaunų kūrėjų, tokios bangos vis kartojasi. „Toks atvejis buvo ir I.Bergmanui gyvam esant. Tai normalu, nes jis – didelė ir įspūdinga figūra kine. Su tokia asmenybe daug kas nori ginčytis ir pastumti. Dabar vėl girdėti kaltinimų, kad I.Bergmano filmai rodo vien sunkią žmogaus prigimtį. Tačiau tokios bangos kyla ir nusileidžia, o I.Bergmanas buvo ir bus“, – įsitikinusi pašnekovė.
Kino kritikė Živilė Pipinytė tvirtina visapusiškai pritarianti, kad I.Bergmano filmai žmogui padeda suvokti save: „Tie filmai visuomet kalba apie tave. Prisimenu laikus, kai filmai buvo sunkiau prieinami ir aš dažniau skaitydavau I.Bergmano scenarijus. Man kildavo toks klausimas – iš kur jis žino tiek daug apie moters psichologiją.“
Pasak Ž.Pipinytės, kalbant apie I. Bergmaną neišvengiamai paliečiamos jo vaikystės traumos, atvedusios į kiną. „Kinas padėjo jam išlikti ir būti, net išgelbėjo nuo savižudybės. Manau, kad I.Bergmanas sugebėjo puikiai parodyti žmonių psichologiją, įsigilinti į ją. Šiuolaikiniame kine tai prarasta“, – pasakoja kino kritikė.