Salaras Abdohas – žymus amerikiečių eseistas, žurnalistas, rašytojas, gyvenantis JAV, tačiau savo kūryboje labai dažnai grįžtantis į savo kilmės šalį – Iraną. Apie šiuolaikinį Iraną jis rašo kaip apie šalį, draskomą daugybės prieštarų, korupcijos, slepiamo kriminalinio pasaulio.
Skaitant šią knygą kartais į mintis įšoka Johnas Burdettas, vienas iš įdomiausių per pastaruosius kelis metus skaitytų trilerių, jeigu juos taip galima būtų pavadinti, autorius. Rašydamas apie nusikalstamą Bankoko pasaulį jis sugeba savo kūrinius taip persmelkti šio miesto dvasia, filosofija, pasaulėjauta, kad galiausiai imi skaityti juos kaip savotišką gidą į tamsią to miesto sielą.
Žinoma, S.Abdohas rašo kitaip. Tai knyga, savo žanru artimiausia politiniam detektyvui, o ir mistikos, filosofijos čia, skirtingai nuo J.Burdetto, nėra. Tačiau yra ta kūrinį persmelkianti noir atmosfera, žvilgsnis, melancholiškai krypstantis į niūriąją miesto pusę. Tai knyga apie tamsą, glūdinčią už Teherano fasadų. Pavadinti šią knygą trileriu ar detektyvu liežuvis netgi sunkiai apsiverčia.
Trečiosios S.Abdoho knygos „Teheranas temstant“ siužetas vystosi tarp dviejų miestų – Niujorko ir Teherano. Niujorke universitete dėstantis iš Irano išvykęs Malekas sulaukia savo buvusio geriausio draugo kvietimo kuriam laikui sugrįžti į Teheraną. Atvykęs čia jis gauna keistą pasiūlymą, ne tik priverčiantį jį apsispręsti, ar padėti savo senam draugui ir kartu mestis į rizikingą žaidimą korupcijos apraizgytame Teherane, bet ir pamėginti surasti savo paties biografijos trūkstamas grandis.
Šiame mieste, kuriame aš gyvenu, įstatymai keičiasi kiekvieną dieną. Vieną dieną žmogus čia karalius, o kitą – atsiduria kalėjimo kameroje
Tai – tik pradinė siužetinė linija, kuri vėliau skyla į daug kitų. Radikalieji judėjimai, porevoliucinė politinė sistema, kurioje buvę herojai tampa priešais, pasaulis, kuriame karaliauja kyšiai ir politinės galios gniaužianti jėga, protestai, apimantys Teheraną po rinkimų, žmonės, iš kurių valdžia gali atimti bet ką ir bet kada, nuolat ore tvyranti paranoja dėl sekimo, dėl baimės, kad perėjai kelią tiems, ko vertėjo neliesti. Jeigu autorius ir stengėsi parodyti Teheraną visose jo spalvose, šviesiųjų spalvų nebuvimas čia akivaizdus.
Kaip šioje knygoje sako vienas iš personažų: „Šiame mieste, kuriame aš gyvenu, įstatymai keičiasi kiekvieną dieną. Vieną dieną žmogus čia karalius, o kitą – atsiduria kalėjimo kameroje. Vieni būna apšmeižiami, kiti turi prisipažinti įvykdę nusikaltimus, apie kuriuos nė nesapnavo, o tretiems tenka parduoti savo sielą. Iš tiesų viskas gana paprasta: aš net savo tikru broliu nepasitikiu, ką kalbėti apie svetimus žmones“.
Vienos stipriausių šios knygos vietų – tos, kuriose autorius leidžiasi į keliones po tamsius Irano sostinės rajonus, prieblandos vietas, kuriose telkiasi narkomanai, vagys, valdžios nepageidaujami radikalai, o tamsiuose kambariuose sklaidosi opijaus dūmas: „Lūšnų tarpduriuose stovintys berniukai, ne vyresni negu devynerių, siūlė savo dvylikametes seseris. Mažytėse arbatinėse vyrai išpurtusiais nuo kvaišalų veidais skolon svaiginosi opijumi. Ir virš viso to, vietoje mirguliuojančių neono reklamų skylėtas sienas dengė ilgos juodos vėliavos su šiitų kankinių veidais“.
Autorius šioje knygoje užgriebia ir dar daugiau – kartais atrodo, kad netgi per daug, tad pastangos surišti visas tas temas į vieną pasakojimo kamuolį tampa kiek dirbtinokos. Yra čia ir siužetinė linija, kurioje užkabinamos moralinės karo svetimose žemėse dilemos, akademinio pasaulio atstovų veidmainystė, žurnalistikos darbo principai, paliečiamos netgi tokios daug kam nežinomos istorinės temos kaip pabėgėlių iš Lenkijos pastangos rasti savo vietą Teherane po Antrojo pasaulinio karo. Personažai čia labai spalvingi ir įtikinami.
Ir visgi esminė tema – žmogaus prisitaikymas sudėtingų istorinių įvykių metu, jo sugebėjimas perkainoti, permąstyti savo moralines normas, bandymas keistis, suvokimas, kiek reiškia draugystė ir kiek gali dėl jos aukoti. Tokiuose miestuose kaip Teheranas šie sprendimai dažnai gali būti lemtingi.
Knygų apie Teheraną, o juo labiau parašytų politinio trilerio žanru, nėra daug, tad šis kūrinys atrodo kartu ir egzotiškas, ir suteikiantis kontekstą įsivaizdavimui, kokia yra šio miesto realybė.