„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Mados karalienės Coco Chanel kelionės į sėkmę potėpiai – lietuviškai

Leidykla „Versus aureus“ išleido mažytę, bet labai žavią Paulo Morand‘o knygą „Chanel portretas“ (Vilnius, 2013, p. 144), kurioje autoriui pavyko kaip niekam kitam tiksliai atskleisti savo artimos draugės, mados karalienės Coco Chanel portretą. Knygoje kandžiu ir valiūkišku didžiosios mados diktatorės balsu pasakojama nuostabi jos kelionė į sėkmę. Pradėjusi vaikystės nuotrupomis Coco ryžtingai keliauja laiku, primena ir prisimena savo artimuosius, prancūzų mados ir meno korifėjus, aukštuomenės atstovus, bičiulius ir priešus. 15min. skaitytojams – šios knygos skyrius„Pikaso“.
Coco Chanel
Coco Chanel

Pikaso

Dailininkas Pablo Picasso
Dailininkas Pablo Picasso

Karo metais Pikaso gyvenant Monrūže, vagys apšvarino jo namus; jie paėmė tik audeklų gabalus, o į paveikslus

Coco Chanel
Coco Chanel

nekreipė dėmesio. Šiandien audeklai kainuoja daug brangiau nei 1915-aisiais, bet Pikaso paveikslų kaina pakilo gerokai daugiau nei patalynės drobė. Joks vagis nebeapsigautų. Kaip sako Labišas: „Yra šeimininkų drobės ir drobių meistrai šeimininkai.“

Nežinojau, ar tai genialumas; sunku sakyti „genijus“ apie žmogų, su kuriuo dažnai susitinki, bet esu tikra, kad jis yra kažkur šioje nematomoje linijoje, kuri amžių amžius jungė tokius vienus su kitais.

Metai, dešimtmečiai ėjo, o Pikaso išliko gyvybingas, labai gyvybingas. Jį atnešusi banga nenuslūgo. Jis nebuvo nei pamirštas, nei tapo dievaičiu, kas irgi labai svarbu. Išsaugojo protą, akrobato refleksus, baskų lankstumą (jo tėvas, piešimo mokytojas, buvo baskas).

Su juo išlaikėme rimtą draugystę. Mano nuomone – abipusę. Nepasikeitėme nepaisydami sukrėtimų. Prieš dvidešimt metų viskas atrodė žavu dėl daugelio priežasčių, bet pirmiausia dėl to, kad ne viskas buvo viešai prieinama, kad vagys nežinojo, kas toks yra Pikaso, kad politika nenuodijo meno.

Metai, dešimtmečiai ėjo, o Pikaso išliko gyvybingas, labai gyvybingas. Jį atnešusi banga nenuslūgo. Jis nebuvo nei pamirštas, nei tapo dievaičiu, kas irgi labai svarbu. Išsaugojo protą, akrobato refleksus, baskų lankstumą 

Labai gerai sutariu su stipriom asmenybėm. Su didžiaisiais menininkais esu ir atsipalaidavusi, ir pagarbi; esu jų sąmonė. Jeigu atsiduria Harper’s Bazar žurnale, pranešu jiems apie tai. Jeigu pradedu dusti nuo susižavėjimo, tai todėl, kad jie netikri didieji menininkai.

– Apsaugojau tave nuo Pikaso, – sakydavo Mizia.

O man tereikėjo būti apsaugotai nuo jos pačios.

Kadangi ten, kur Mizia kadaise mylėjo, žolė daugiau nebeželia. Pikaso apsitvarkė, išmetė tai, kas nebereikalinga, bet aš neatsidūriau jo dulkių siurblio kelyje. Tas vyras man patiko. Iš tikrųjų man patiko jo paveikslai, nors nieko juose ir nesupratau. Buvau įkalinta, o tai tiko. Pikaso man buvo lyg algoritmų lentelė.

Jis griovė, bet po to ir atstatė. Į Paryžių jis atvyko 1900-aisiais, kai buvau vaikas ir jau mokėjau piešti kaip Engras, kad ir ką Sertas sakytų. Pasenau, o Pikaso tebedirba; jis yra nenuilstantis dailininkas. Mūsų susitikimas ir turėjo įvykti niekur kitur, o Paryžiuje (nebegyvename Overnėje, nei Malagoje ar Barselonoje).

Kai susipažinome, jis ką tik buvo grįžęs iš Romos su Sati ir Kokto. Buvo pastatytas baletas Paradas; šokėjai, aprengti jo žymiaisiais kostiumais iš išpjaustyto kartono, ritmingai judėjo Šatelė scenoje. Kubizmo ir koliažų era baigėsi. Dalyvavau po to jo revoliucijose, kurios sukrėsdavo Boėti gatvę. Mačiau, kaip jo darytos dekoracijos triumfuodavo. Paskui publika labai susidomėjo trikampe skrybėle ir Pulčinela.

Dažnai užsukdavau į jo alchemiko olą. Pas jį lankydavosi Apolineras, Hiugenso ir Ravinjano gatvėse gyvenę menininkai: arba mačiau juos pati, arba apie juos man pasakojo Reverdi ar Maksas Žakobas. Mačiau, kaip jis liovėsi buvęs išskirtine Manolo ir Peizano, Grenvico ir barono Molė nuosavybe ir tapo lygus su Stalinu ir Ruzveltu.

Mačiau Ambroziją Volar ir Rozenbergą sukant ratus aplink lobį, gaminusį lobius. Mačiau suvilioti besistengiantį Kokto, flirtuojančius dadaistus, jį liaupsinančius siurrealistus. Mačiau, kaip dingo Modiljaniai ir Chuanai Grisai, o Pikaso liko. Alachas didis, o Pikaso – jo pranašas. Jis taip pat ir demonas – grįš trikdyti jaunų dailininkų per spiritizmo seansus. Kai jo paveikslai kabos Luvre, jo gitaros naktį gąsdins budintį ugniagesį, o statulos, nepaisydamos sargų, tamsoje klaidžios po Egipto meno ekspozicijų sales.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs