Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Rašytojas Umberto Eco: Niekas iki šiol nepateikė laimės apibrėžimo

Vis dažniau susimąstau, kad daugelis mūsų problemų, dėl kurių pripratome skųstis, susijusios su nevykusia JAV Nepriklausomybės deklaracijos, priimtos 1776 metų liepos 4 dieną, formuluote. Jos kūrėjai, vedami tvirto masoniško tikėjimo nuostabiu likimu ir pažanga, paskelbė, kad visi žmonės turi teisę į gyvenimą, laisvę ir laimės siekį. Paprastai teigiama, kad tai pirmasis istorijoje bandymas į teisės aktą įrašyti teisę į laimę, neapsiribojant vien kalbomis apie įsipareigojimus, prievoles. Iš tiesų, panašu į revoliucinę deklaraciją. Tačiau, drįstu atkreipti dėmesį, kad dėl savosios semiotikos, ji nukreipė į dviprasmybes.
Umberto Eco
Umberto Eco / Leidyklos nuotr.

Literatūra apie laimę labai plati ir neaprėpiama. Jos pradininkas – Epikūras, nors, gali būti, kad ji dar ankstesnė. Tačiau sveikas protas sufleruoja, kad niekas iki šiol nepateikė aiškaus laimės apibrėžimo. Jei galvotume apie pastovią laimės būseną, tai žmogus, nepatiriantis abejonių, skausmo, krizių, – arba idiotas, arba gyvena izoliuotas nuo pasaulio ir neturi jokių troškimų.

Perkračius galvoje visas žinias apie istorinius personažus, gal ir galima atrasti kelis pretendentus, kurie neva tai visa laiką jautėsi laimingi, tačiau, tikėtina, kad ir jiems kada nors skaudėjo dantį ar kankino peršalimas.

Visiška laimė galėjo trukti trumpą laiką ir būti epizodinė. Pavyzdžiui, džiaugsmas, gimus vaikui, euforija, kuri apima, kai sužinai, kad žmogus, kurį myli, taip pat tau jaučia tą patį, laimėjimo džiugesys, palaima, pasiekus tikslą, malonios akimirkos kelionės metu – tačiau vis tai praeinantys potyriai.

Po jų ateina laikotarpiai, kai jaučiame baimę, skausmą, nerimą, esame susirūpinę. Laimės idėja eksploatuojama reklamoje ir poreikių industrijoje, kur kiekvienas teiginys skamba kaip kvietimas į laimę (atjauninantis kremas, skalbiamieji milteliai, kurie pašalina visas dėmes, sofa – už pusę kainos, aplink mėsos konservų dėžutę susirenka visa šeima, parduodamas pigus ir puikus automobilis, įklotai, kurie leidžia be streso važiuoti liftu su kitais).

Laimės idėja eksploatuojama reklamoje ir poreikių industrijoje, kur kiekvienas teiginys skamba kaip kvietimas į laimę

Mes retai galvojame apie laimę, kai balsuojame ar ruošiame vaiką į mokyklą. Tačiau kai perkame nereikalingus daiktus, dažnai esame įsitikinę, kad tenkiname savo teisę siekti laimės.

Tačiau juk nesame beširdės būtybės, todėl kartais galvojame apie kitų laimę. Tai įvyksta, kai masinės informacijos priemonės pasakoja apie kitų nelaimes, pavyzdžiui, apie juodaodžius planetos gyventojus, kurie alksta ir serga, apie tautas, kurias kankina cunamiai. Tokiu atveju mes net drįstame paaukoti, pavyzdžiui, kokį pusę procento mokamų mokesčių, kuriuos išdidžiai skiriame nukentėjusiesiems.

Nepriklausomybės deklaracija turėjo visiems žmonėms paaiškinti, kad mes turime prievolę mažinti pasaulio nelaimių mastą, įskaitant ir savo nelaimes. Tada daugelis amerikiečių suprastų, kad jie neprivalo kovoti su nemokama sveikatos apsaugos sistema. Jie pasisako prieš, nes mano, kad ši keista idėja trukdys jų pirminei teises asmeninei fiskalinei laimei.

 Parengta pagal „Espressso“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai