Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2017 09 27

Elektroninis rokas: ištakos ir raida

„Ateikite pasiklausyti pasakojimo apie elektronikos kelią roko muzikos kontekste – nuo naujovės iki būtinybės ir tapimo neišvengiama šio stiliaus dalimi,“ – rašoma Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos tinklapyje esančiame kvietime muzikos melomanams. Į nedidelę Muzikavimo erdvę bibliotekoje susirinko kelios dešimtys muzikai  neabejingų žmonių.
Įrašų akimirka
Įrašų akimirka / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Netoliese sėdintis vyriškis neramiai zirziančiam vaikui paskubomis į rankas įduoda telefoną. Ramu. Tikriausiai ne kiekvienas savo pirmadienio vakarą mielai paskiria paskaitai apie muziką.

Elektroninė muzika gimė praėjusio amžiaus 7-ojo dešimtmečio pabaigoje. Pasak Nacionalinės bibliotekos Paslaugų departamento Muzikos ir vizualiųjų menų skyriaus kultūrinės veiklos vadybininko Vytauto Vilimo, nors tuo laikotarpiu buvo naudojama daug elektroninių prietaisų, muzikos instrumentų, dar negalima buvo teigti, kad ir tą pačią girdimą muziką galima priskirti elektroninei.

Elektroninės muzikos ir roko sintezė

Vienas svarbiausių faktorių elektroninės muzikos atsiradime, anot V.Vilimo, garso įrašymo galimybė. Ir, žinoma, pačių elektroninių instrumentų atsiradimas.

Buvo numatyta kurti instrumentus, kurie galėtų atkartoti esamų instrumentų garsus. Pavyzdžiui, senieji vargonai skambėtų ne ką prasčiau nei realus prietaisas. „Taip pat siekta atrasti naujus, dar žmogaus ausiai negirdėtus garsus“, – pasakoja muzikos žinovas.

Vienas pirmųjų magnetofonų išrastas ir patentuotas dar Antrojo pasaulinio karo pradžioje, Vokietijoje esančios elektronikos prietaisų gamintojos AEG.

Kaip ir visuomet, atsiradus naujiems išradimams, buvo bandomos jų funkcijos, galimybių ribos. Dėl įvairių eksperimentų magnetofonai atsirado ir radijo stotyse. „Magnetofonas buvo kiekvieno svajonė. Iš pradžių tai buvo brangus malonumas, kurį dažniausiai sau leisti galėdavo tik radijo stotys“, – sako V. Vilimas.

„Magnetofonas buvo kiekvieno svajonė. Iš pradžių tai buvo brangus malonumas, kurį dažniausiai sau leisti galėdavo tik radijo stotys“

Viena iš pirmųjų elektroninės muzikos laboratorijų buvo įkurta 1950 metais Vokietijoje, Kelno mieste. Jauni vokiečių kompozitoriai buvo įsikūrę radijo stotyje.

Vienas iš elektroninės muzikos lyderių vokietis Karlheinzas Stockhausenas buvo ir legendinės grupės „The Beatles“ mėgstamas kompozitorius.

Pirmieji elektroninės muzikos įrašai skamba visiškai kitaip, nei daugelis dabar girdime elektroninę muziką – avangardinės kompozicijos, kurias galbūt sunku būtų pavadinti ir priimti kaip muzikos kūrinius.

Anglų roko grupės „The Who“ kūrinys „Baba O‘Riley“ yra vienas iš britų muzikos pavyzdžių, kuomet sujungiama roko bei elektroninė muzika. „Tai savotiško ritmo ir garso derinys su kitokiu atspalviu“, – sako V. Vilimas.

1971-aisiais metais išleistas albumas „Who‘s Next“ yra laikomas pirmąja plokštele, kurioje panaudotas sintezatorius. „Na, jei ne pirmiausia, tai sėkmingiausia tikrai. O albumas išrinktas vienu geriausių roko albumų muzikos istorijoje“, – sako V.Vilimas.

Sintezatorius bei kitus elektroninius muzikos prietaisus naudojo ir tokios žinomos grupės kaip „Pink Floyd“, „The Doors“ ir pan. Britanijoje vieni pirmųjų tai darė „The Beatles“.

„To laikotarpio elektroninė roko muzika, sakyčiau, yra pakankamai elektroninė“, – sako V.Vilimas.

Japonai taip pat greitai įsitraukė į elektroninės muzikos pasaulį. Vienas žinomiausių atlikėjų – Isao Tomita. „Jis perkėlė kūrinius į kosminę erą“, – įsitikinęs V.Vilimas. Tiesa, jis labiausiai mėgo ne kurti, o interpretuoti klasikinius muzikos kūrinius.

Kuomet sintezatoriai pradėjo atrasti savo vietą daugelio muzikinių kolektyvų erdvėse, visgi tai madai pasidavė ne visi – grupė „Queen“, 1973 metais išleidusi savo debiutinį albumą, nepasidavė naujovėms. „Šiame albume nebuvo panaudotas sintezatorius“, – pabrėžė albumą išleidę „Queen“.

„Šiame albume nebuvo panaudotas sintezatorius“, – pabrėžė albumą išleidę „Queen“

Soul muzikos atlikėjas Hankas Williamsas vienas pirmųjų naudojo tik klavišinius instrumentus savo kūrinyje „You're gonna change“. Po jo sekė ir puikiai melomanams pažįstama Stevie Wonderio muzika.

Elektroninė muzika Baltijos šalyse

Europos bei Baltijos šalių elektroninės muzikos kūrėjams daug įtakos turėjo muzikinis kolektyvas „SPACE“. Grupė buvo populiari ir Lietuvoje. „Ypač klausoma buvo mokyklos diskotekose, rugsėjo 1-ąją“, – sako V.Vilimas. Tiesa, jų kuriama muzika jau buvo švelnesnė nei ankstyvoji elektroninė muzika.

Labiau susietas su roko muzika, pasak V.Vilimo, yra terminas, išrastas apie 1920 metus. „Žmogus tampa dalimi muzikos“, – sako ekspertas. Šio muzikos instrumento išradėjas rusų inžinierius Leonas Thereminas. Dėl tam tikrų apribojimų tuometinėje Sovietų Sąjungoje, instrumentas buvo patentuotas JAV po kelerių metų. Atsirado galimybė tampyti, ištęsti natas. Šis atradimas patobulino ir sutapatino klavišinius instrumentus su styginiais, suteikdamas dar daugiau privalumų. Tarsi modifikuotas džiazas, sulietas su roku.

Elektroninė muzika būdavo priskiriama ne prie džiazo ar kitos muzikos, tačiau prie roko. „Elektroninės muzikos elementus naudojo vienaip ar kitaip su roku susiję muzikantai“, – teigia V.Vilimas.

Pirmoji elektroninės muzikos grupė Lietuvoje – „Argo“. Jų albumas „Diskofonija“ išleistas 1980 metais. Kolektyvas sukūrė ir pirmąjį lietuvišką sintezatorių.

Tais pačiais metais elektroninė muzika atsirado ir kaimyninėje Latvijoje. Nors latvių grupė „Zodiac“ save priskyrė roko muzikantams, tačiau jų muzikoje jaučiama elektroninės muzikos įtaka.

1981 metais įkvėptas įvyko ir elektroninės muzikos proveržis Estijoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas