Nuo spalio 22 d. iki lapkričio 7 d. „Gaida“ vėl kvies atrasti įvairiausias muzikos spalvas ir skambesius, kurie pasklis skirtingose Vilniaus erdvėse: Nacionalinėje filharmonijoje, Kongresų rūmuose, Šiuolaikinio meno centre, Menų spaustuvėje.
Atsižvelgiant į Vyriausybės nustatytus reikalavimus, festivalio rengėjai ruošiasi įgyvendinti visas reikiamas saugumo priemones koncertų metu, masiškesnių renginių šiemet atsisakyta, dėl nustatytų privalomų atstumų laikymosi festivalio koncertuose galės apsilankyti dukart ar dar mažiau žmonių nei įprastai. Kadangi ir šiaip ribotas vietų kiekis koncertų salėse šį rudenį akivaizdžiai ir net radikaliai sumažėja, tad muzikos mėgėjams, norintiems patekti į festivalio koncertus, vertėtų suskubti. Visa koncertų programa paskelbta festivalio tinklapyje.
Jubiliejinio 30-ojo festivalio „Gaida“ programa šiemet projektuojama skirtingais formatais, o vienas iš jų – „Žvilgsniai į ...“ – tarsi bandymai per dvylika festivalio koncertų pažvelgti į įvairias temas, sritis ar aspektus, kurie inspiruoja kūrėjus, atlikėjus ar patį festivalį. Taip festivalyje atsirado 9 atskiros rubrikos, į kurias pateko vienas, du ar net trys koncertai, pavyzdžiui, „Žvilgsnis į moteris“ bei „Žvilgsnis į vyrus“, arba „Žvilgsnis į praeitį“ bei „Žvilgsnis į ateitį“ ir pan. Tai lyg skirtingi prasminiai kodai, atrakinantys šių metų „Gaidos“ koncertus ir jų programas. Festivalyje šiemet iš viso planuojama iki 15 įvairių renginių.
Amžinąją vyro ir moters dichotomiją „Gaidoje“ įkūnys du simfoninės muzikos koncertai. Viename jų, paskirtame rubrikai „Žvilgsnis į moteris“, spalio 30 d. Kongresų rūmuose pasirodys įžymios šių dienų atlikėjos moterys: fortepijono estete vadinama serbų kilmės pianistė Tamara Stefanovich, viena ryškiausių moterų dirigenčių, estė Anu Tali bei originaliausia dabarties airių muzikos menininke ir „laukine mergina“ tituluojama Jennifer Walshe (balsas). Šiame Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro koncerte skambės išskirtinai vien tik moterų kompozitorių kūriniai: garsiosios suomės Kaijos Saariaho, Hamburgo Elbės filharmonijoje reziduojančios korėjietės Unsuk Chin, pačios Jennifer Walshe bei lietuvės Justinos Repečkaitės (nuskambės jos naujo kūrinio premjera).
Lyg savotiška priešingybė šiam, sakytume, feministiniam manifestui festivalyje parengtas ir „Žvilgsnis į vyrus“ – lapkričio 7 d. Nacionalinėje filharmonijoje nuskambės pianisto Luko Geniušo, garsaus austrų smuikininko Ernsto Kovačičiaus ir bene žymiausio dabarties austrų-šveicarų kompozitoriaus bei dirigento Beato Furrerio koncertas su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru. Programoje – žymiųjų vyrų kūrėjų opusai: legendinis lenkų kompozitoriaus Witoldo Lutoslawskio fortepijoninis koncertas, du ryškiausi paties Beato Furrerio opusai ir lietuvio Mariaus Baranausko naujo kūrinio premjera.
Rubrikoje „Žvilgsnis į balsus“ – spalio 28 d. Menų spaustuvėje pristatomas originalus teatro ir šiuolaikinės muzikos spektaklis balsams, video projekcijai ir elektronikai „A History Of The Voice“ („Balso istorija“), kurio autorė – minėtoji šiuolaikinės scenos provokatorė Jennifer Walshe, o atlikėjai – įspūdinga belgų performatyvaus vokalinio meno grupė „HYOID“.
Rubrikoje „Žvilgsnis į mušamuosius“ – net trys išskirtiniai koncertai, ištisas mušamųjų savaitgalis Nacionalinėje filharmonijoje, skirtas „Gaidos“ atidarymui: spalio 22 d. pirmą kartą į Lietuvą atvyksta viena geriausių JAV mušamųjų grupių „Portland Percussion Group“, spalio 23 d. koncertuos prieš keletą metų mūsų publiką pavergusio britų perkusijos virtuozo, GRAMMY laimėtojo Colino Currie grupė „Colin Currie Group“, o spalio 25 d. šios dvi perkusijos virtuozų grupės, prisijungus keletui puikių lietuvių atlikėjų, drauge pirmą kartą Lietuvoje atliks legendinio Steve’o Reicho šedevro „Drumming“ visų dalių ciklą.
30 metų – nemažas laiko tarpas, per kurį „Gaidos“ scenose buvo atlikta išties daug lietuviškos muzikos premjerų, daugiausia negu bet kuriame kitame festivalyje. Ta proga festivalis pabandė pažvelgti į ryškiausius artimos ir tolimesnės praeities lietuvių kūrinius – dviejuose koncertuose žymiausi lietuvių solistai ir muzikos atlikėjai (rubrikoje „Žvilgsnis į praeitį“) pristatys 12 lietuvių muzikos viršūnių, kurių autoriai yra žymiausi mūsų kompozitoriai: Bronius Kutavičius, Algirdas Martinaitis, Osvaldas Balakauskas, Onutė Narbutaitė, Feliksas Bajoras, Mindaugas Urbaitis, Raminta Šerkšnytė ir kt.
Pirmajame šio „žvilgsnio“ koncerte spalio 27 d. Nacionalinėje filharmonijoje pasirodys daugelio lietuviškų premjerų atlikėjas, charizmatiškasis Petras Geniušas ir Lietuvos kamerinis orkestras, kuriam diriguos energingasis Karolis Variakojis, solistas Ugnius Dičiūnas (obojus). Antrajame – lapkričio 3 d. koncertuos Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijoninis duetas, net trys styginių kvartetai – Vilniaus, Čiurlionio ir „Chordos“, dainininkė Nora Petročenko (balsas), pianistai Rokas Zubovas ir Indrė Baikštytė, Arnoldas Gurinavičius (kontrabosas), Marius Balčytis (trombonas), Laurynas Lapė (trimitas).
Greta nostalgiškosios praeities gijos festivalio programoje yra ir vienas renginys su rubrika „Žvilgsnis į ateitį“ – lapkričio 6 d. Šiuolaikinio meno centre planuojamas paslaptingojo elektroninės muzikos dueto iš Vokietijos „Dopplereffekt“ pasirodymas. Pirmą kartą į Lietuvą atvykstantis duetas atveža futuristinį audiovizualinį gyvosios elektronikos koncertą. Įžanginį to vakaro pasirodymą surengs kylanti lietuviškosios IDM scenos žvaigždė Monikaze.
Visgi „Žvilgsniu į ateitį“ pavadinta galėtų būti beveik visa festivalio programa, mat „Gaidoje“ daugumoje skamba šio laikmečio kūriniai, kurių autoriai, ypač naujosios klasikos meistrai, juos kurdami neretai projektuoja savo žvilgsnius į ateitį. Festivalyje kaip tik vienas ypatingas koncertas skirtas rubrikai „Žvilgsnis į meistrus“ – spalio 29 d. charizmatiškieji ansamblio „Synaesthesis“ (vad. Karolis Variakojis ir Marta Finkelštein) atlikėjai rengia dviejų įžymių dabarties pasaulio kompozitorių ir pripažintų muzikos meistrų – Vokietijoje kuriančios korėjietės Unsuk Chin ir Austrijoje bei Šveicarijoje gyvenančio Beato Furrerio – ryškiausių kūrinių instrumentiniam ansambliui programą. Be to, festivalyje bus rengiami ir atskiri susitikimai-pokalbiai su šiais kompozitoriais, taip pat ir su jau minėta Jennifer Walshe.
Lapkričio 4 d. rubrikoje „Žvilgsnis į atmintį“ – antras „Synaesthesis“ koncertas, kuriame tyrinėjamas atminties fenomenas: atlikėjai pristatys visiškai naują Dominyko Digimo ir Kristijono Dirsės kūrinį – muzikinio filmo „Why Does This Appear?“ premjerą su gyvu atlikimu.
Paskutinė festivalio rubrika – „Žvilgsnis į save“, kurioje įžymaus pianisto ir kompozitoriaus, tarptautinės džiazo garsenybės Niko Bärtscho pasirodymas. Lapkričio 5 d. Šiuolaikinio meno centre tikimasi išties neeilinio ir magiško vakaro, kurio metu Nik Bärtsch, viena laukiamiausių asmenybių pasaulio scenose, pagros savo kūrinių koncertą fortepijonui solo.
Jubiliejinis 30-asis tarptautinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“ – nuo spalio 22 iki lapkričio 7 d. Bilietai į festivalio koncertus platinami Nacionalinės filharmonijos kasose ir internetinėje svetainėje, portaluose „Bilietai.lt“ ir „Tiketa“.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.