Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2016 06 09

Kultūros įdomybės: du dešimtmečius kovojo dėl dviejų sekundžių plagiato

Elektroninės muzikos pradininkai ir viena ryškiausių visų laikų Vokietijos grupių „Kraftwerk“ po beveik 20 metų trukusio teismo proceso pralaimėjo bylą Vokietijos aukščiausiajame teisme.
Plagijavimas
Plagijavimas / 123rf.com nuotr.

Kaip teigia grupės nariai, 1977 m. išleisto kūrinio „Metal on Metal“ dviejų sekundžių ritmo pavyzdys buvo panaudotas kitos Vokietijos hiphopo atlikėjos Sabrinos Setlur dviem dešimtmečiais vėliau parašytame kūrinyje.

Šalies aukščiausiasis teismas nusprendė, kad prodiuserio esą nukopijuotas pavyzdys neperžengia kūrybos laisvių. Šis atvejis bus įrašytas prie kitų pastaraisiais metais įvykusių bylų dėl pažeistų autorinių teisių.

Pavyzdžiui, praėjusiais metais atlikėjai Robinas Thicke ir Pharrellas už dainoje „Blured Lines“ panaudotą ritmą turėjo sumokėti daugiau nei 7 mln. dolerių Marvino Gay artimiesiems, nes buvo pripažinta, kad būtent jo 1977-ųjų dainos „Got To Give It Up“ elementai buvo nukopijuoti.

VIDEO: Kraftwerk - Metal On Metal (Stereo Difference) from "Trans-Europe Express"

Ekspertai pastebi, kad dažnai autorinių teisių bylos dėl tam tikrų muzikinių elementų panaudojimo gali būti gana subjektyvios ir priklausyti nuo teisėjų, tačiau dažniausiai vis tiek esą atkreipiamas dėmesys ne į tai, kiek trunka nukopijuotas muzikos pavyzdys, bet gilinamasi, kiek jis tikslus. Kai kurie kritikai vertina, kad „Kraftwerk“ skundas dėl dviejų sekundžių nukopijavimo buvo nepagrįstas ir buvo grupės nario Ralfo Hutterio garbės reikalas.

Bet kokiu atveju tokie ginčiai jau ne vieną dešimtmetį duoda darbo autorių teisių advokatams ir jau tapo neatskiriama muzikos industrijos dalimi.

VIDEO: GOT TO GIVE IT UP - MARVIN GAYE

Dėl klimato kaitos galime netekti ne tik Venecijos

Bvindžio nacionalinis parkas Ugandoje, Venecija, Jeloustouno nacionalinis parkas Amerikoje – tai keli iš gamtos ir žmogaus sukurtų paveldo objektų, kuriems gresia išnykimas dėl klimato kaitos reiškinių. Mokslininkų grupė kartu su UNESCO parengtoje ataskaitoje skelbia, kad ikoniniams paminklams, pasaulinio ryškumo nacionaliniams parkams, spalvingiems koralų rifams iškilęs pavojus būti ištrintiems iš pasaulio žemėlapio dėl kylančio vandens lygio, vis karštesnių orų.

Ataskaitoje „Pasaulio paveldas ir turizmas kintančio klimato sąlygomis“ buvo išanalizuotas 31 pasaulio paveldo objektas 29 šalyse, kuris nuolatos veikiamas ekstremalėjančių klimato sąlygų. Vienas iš ataskaitos autorių, mokslininkas Adamas Markhamas teigia – jei laiku nesumažinsime išmetamų šiltnamio dujų kiekio, ateities kartos kai kuriuos įspūdingus paveldo objektus matys tik nuotraukose. Ataskaitoje apytiksliai paskaičiuota, kiek žalos tai padarys turizmui.

Pavyzdžiui, Vatų jūra – tai per jūros potvynius apsemiami pajūrio žemumų ruožai, esantys prie Vokietijos, Nyderlandų ir Danijos krantų, Šiaurės jūros dalis. Joje – didelė augalijos ir gyvūnijos rūšių įvairovė. Viena svarbiausių migruojančių paukščių susitelkimo vietų kasmet pritraukia apie 10 mln. turistų ir apie 5 mlrd. eurų pelno, tačiau didžiausiai vientisai tokio tipo ekosistemai pasaulyje pavojus gresia dėl kylančio vandens lygio ir paankstėjusių vis stipresnių audrų.

Neretai vėliau perinčių paukščių jaunikliai tiesiog paskęsta. Kylantis jūros lygis palaipsniui paukščius verčia ieškoti maisto kitose teritorijose. Mokslininkai prognozuoja, kad po 50–100 metų smėlėti Vatų jūros paplūdimiai visai pradings po vandeniu ir tai neabejotinai sumažins turistų srautus.

Venecija jau kurį laiką gyvena su potvynių padariniais, kurie gali tik aštrėti dėl kylančios pasaulinės temperatūros. Anot mokslininkų, jei vidutinės pasaulinės temperatūros nepavyks išlaikyti žemiau 4 laipsnių lygio, ne tik Venecijoje, bet ir daugelyje kitų vietų turizmas sumažės kardinaliai.

Tačiau turizmo ir klimato kaitos ekspertai pastebi ironiją išleistoje ataskaitoje – nors apskaičiuojama, kiek dėl klimato kaitos bus prarandama pajamų iš turizmo, tačiau intensyvus turizmas kaip tik prisideda prie aplinkos taršos. Skaičiuojama, kad šiuo metu turizmo sektoriaus išmetamos dujos sudaro 5 proc. visų išmetamų anglies dvideginio dujų. Per artėjančius 25 metus šis kiekis turėtų padvigubėti. Viena labiausiai aplinką teršiančių keliavimo priemonių išlieka lėktuvai.

Venecija. Reuters/Scanpix nuotr.

Nuo liūties teko gelbėti Luvro eksponatus

Praėjusią savaitę buvo galima įsitikinti, kaip klimato kaita kenkia turistų lankomiems objektams – Paryžiaus Luvras praėjusią savaitę porai dienų buvo sustabdęs darbą, Senos upei pakilus daugiau 5 m aukščiau įprasto lygio. Miesto centre buvo paskelbtas potvynio pavojus dėl užsitęsusių liūčių.

Specialus evakuacijos planas užklupus potvyniui Luvro muziejui sukurtas dar 2002 m. Viena svarbiausių evakuacijos dalių – kaip greitai ir saugiai iš požeminių saugojimo kamerų perkelti maždaug 250 tūkst. eksponatų. Pasak muziejaus vadovybės, jau kurį laiką meno dirbiniai palaipsniui ir taip perkeliami į aukščiau esančias patalpas.

Dėl potvynio laikinai užsidaryti teko ir kitoje pusėje Senos esančiam Orsė muziejui.

Jeigu potvyniai neužsitęs, Luvro lankytojai iki birželio 27-osios gali išvysti neįprastą instaliaciją – pradangintą žymiąją stiklinę muziejaus piramidę.

Prancūzų menininkas, žinomas slapyvardžiu JR, optinės apgaulės būdu „pradangino“ Luvro muziejaus stiklinę piramidę. Tai jis padarė įžymųjį Paryžiaus objektą padengdamas milžiniška muziejaus fotografija ir tik pažiūrėjus atidžiau galima įžvelgti apgaulę.

33-ejų menininkas, karjerą pradėjęs kaip grafitininkas, teigia tikintis, kad optinė iliuzija vėl sukels diskusijų apie modernizmą, kuris suskaldė prancūzų visuomenę, kai piramidė buvo pastatyta 1980 m.

„Kai žmonės atvyks į Luvrą, jie tikrai pastebės, kad piramidės nebėra. Man labai įdomi jų reakcija. Šimtai turistų kasdien prie piramidės darosi asmenukes. Mano tikslas buvo šį jų įprotį padaryti kiek sudėtingesnį. Noriu, kad žmones šiuo atveju atidžiai žiūrėtų ir įdėtų pastangų, kad rastų geriausią kampą nuotraukai“, – sako menininkas.

Menininkai vienijasi dėl Jungtinės Karalystės Europos Sąjungoje

Britų ir visos Europos menininkai vienijasi už Didžiosios Britanijos pasilikimą Europos Sąjungoje (ES). Iškili britų vizualiojo meno atstovė Tacita Dean, jau 15 metų gyvenanti Berlyne, teigia, kad mintis, jog per birželio 23 d. referendumą šalies gyventojai nuspręs pasitraukti iš Bendrijos, jai sukelia šaltą drebulį. Menininkė baiminasi, kad „Brexit“ Londoną iš meno centro vėl paverstų provincija.

Šiuo metu ji kuria projektą, per kurį ant didžiulės rašomosios lentos „Brexit“ ateities vizija išreiškiama per Williamo Shakespeare`o pjesės „Audra“ metaforas. Anot jos, „Audra“ yra tarsi narystės likimo referendumas, tačiau, skirtingai nei pjesės herojus Prosperas, Davidas Cameronas negali jos kontroliuoti.

T.Dean yra viena iš 282 įvairų šalių menininkų, kurie gegužės viduryje pasirašė atvirą laišką, kad, jeigu Didžioji Britanija pasitrauks iš ES, šalis taps kultūros autsaidere. Esą būdama Bendrijos dalimi ji turi daug daugiau potencialo augti ir plėstis kūrybiškai.

Vokietijos fotografas Wolfgangas Tillmansas sukūrė 26 plakatų seriją, kuriuose jis surašė argumentus, kodėl Britanijai geriau likti ES. Viename pašto ženkle perspėjama – kas prarasta yra prarasta amžinai.

Iš Irano kilusios britų skulptorės ir instaliacijų meistrės Shirazeh Houshiary nuomone, pasaulis nuolatos vystosi ir keičiasi, todėl pasitraukimas iš ES, anot jos, būtų didelis Britanijos žingsnis atgal.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos