Kaune – festivalis „Cirkuliacija“: kviečia cirko meistrai iš Lietuvos ir užsienio

„Po ilgo buvimo savo privačiose erdvėse mes esame susiskaldę. Yra bent dvi Lietuvos, kurios absoliučiai nepritaria viena kitai. O menas jungia žmones. Šių metų šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ pabandys švelniai ir neprovokuodamas leisti žmonėms pabūti kartu ir kultūringoje bendruomenėje“, – sako festivalio meno vadovas Gildas Aleksa.
„Sisus sirkus“ ir spektaklis „Moah Split“
„Sisus sirkus“ ir spektaklis „Moah Split“ / Edgar Larsen nuotr.

Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ birželio 6–13 dienomis ir po metų pertraukos grįžta į Kauną. Didžioji dalis vaidinimų ir edukacinių užsiėmimų vyks Kauno Vilijampolės mikrorajone, tačiau taip pat ir Kaišiadoryse, Smalininkuose, Raseiniuose.

Šių metų festivalis, kurio tema „Private Zone(s)“, pristatys svečių iš Suomijos, Švedijos, Estijos ir Ispanijos darbus bei naujausius Lietuvos šiuolaikinio cirko kūrėjų spektaklius, kuriuose įvairios cirko disciplinos tiek ore, tiek ant žemės, įtrauks žiūrovus savo energija, humoru ir kvies pakalbėti rimtomis temomis.

Cirko vaidinimai – vienoje vietoje

Pristatomi spektakliai, atsižvelgiant į festivalio temą, nagrinėja asmeninių ir viešų erdvių konfliktus, po karantino pertraukos kviečia išeiti iš savo privačių zonų ir bendrai patirti gyvą festivalio erdvę ir nuotaiką.

Pasak G.Aleksos, šių metų „Cirkuliacijoje“ pristatomi tiek pernai turėję būti, tiek ir šiemet sukurti spektakliai. „Tema lieka ta pati – įvairiais aspektais nagrinėsime privačias ir neprivačias erdves. Tačiau karantino reikalavimai šiek tiek smogia per festivalio dramaturgiją – mes negalime skatinti žmonių bendrauti tarpusavyje, nes mes atsakome už juos. „Cirkuliacija“ visada buvo ne tik cirko festivalis, tačiau ir vieta, kur žmonės, bendruomenės kviečiami bendrauti“, – sakė G.Aleksa.

Kiekvienais metais šiuolaikinio cirko festivalis pasirenka vis kitą mikrorajoną. Jis jau vyko Eiguliuose, Šilainiuose, Dainavoje ir pasklisdavo po jų kiemus ar gatves. Šį kartą, siekiant riboti žmonių srautus, cirko vaidinimai Kaune vyks vienintelėje vietoje – „Volfo“ bravore Radvilų Dvaro gatvėje.

Atidarymo spektaklis – moterų trupės pasirodymas

2021 metų šiuolaikinio cirko festivalį atidarys „Sisus sirkus“ trupė iš Suomijos su spektakliu „Mosh Split“.

„Šios trupės istorija gana įdomi. „Mosh Split“ turėjo būti rodomas 2017 metais Vilniuje, bet dėl lietaus buvo atšauktas. Tada juos pakvietėme į pernai metų „Cirkuliaciją“, tačiau nutiko karantinas. Tikimės, kad šiemet jau nebesutrukdys niekas“, – sakė G.Aleksa.

M.Vizbaro nuotr./Gildas Aleksa
M.Vizbaro nuotr./Gildas Aleksa

„Sisus sirkus“ yra penkių moterų trupė. Visos narės prieš daugiau nei 10 metų susipažino ir kartu baigė Lahti cirko mokyklą. „Mosh Split“ spektaklyje artistės nagrinėja erdves, į kurias įstatomos moterys, o scenoje pačios artistės pasistato dešimties metrų aukščio arką.

Trupės šou stebina ne tik puikia nuotaika, bet ir cirko technikų įvairove – aukšto lygio numeriuose galima išvysti dvi besisupančias trapecijas, kinišką stulpą, Cyro lanką, porinę ir oro akrobatiką.

„Kiekvienas charakteris, kurį demonstruojame scenoje, atspindi mus. Mes nuo pat pradžių įkūnijame tokius personažus, kurie mums leidžia būti savimi, o laikui bėgant tai įgavo kitą formą ir prasmę – žiūrovų akyse išsivystė „Mosh Split“ žinutė apie drąsias ir galingas moteris, ir tuo mes labai džiaugiamės“, – sako viena iš trupės narių Inka Pehkonen.

VIDEO: Spektaklis „Mosh Split“

Pasirodyme – tik ledas ir plastikas

Birželio 10-ąją kauniečiai kviečiami pasižiūrėti cirko trupės „ENT“ iš Švedijos spektaklį „Plast“. Gyvos muzikos ir poetinio cirko pasirodymas atveria didingą kuklumo karalystę.

„Tai spektaklis-instaliacija, kurio tema yra ekologija. Artistai naudoja tik dvi priemones – ledą ir plastiką. Nuostabaus grožio spektaklis, kuris tinka visoms amžiaus grupėms, mat ugdo vieną esminį dalyką – tau pradeda rūpėti tavo aplinka. Vaikai galbūt nesupranta visų reikšmių, bet pagauna empatinę žinutę“, – kalbėjo G.Aleksa.

„Plast“ – lėtas, jautrus ir labai asmeniškas darbas, kuris apie ekologiją kalba nemoralizuodamas. Menininkai daug dėmesio skiria detalėms ir paprastoms medžiagoms, kurios pasirodymo metu sutelkia žiūrovų dėmesį ir nepaleidžia jo iki pat spektaklio pabaigos.

„Plastikas, plaukiojantis stebuklingai kaip jūra. Šviesa, liečianti jį mirgančiu šydu. Kūnas, suvyniotas į plastiką, pakabintas už plaukų, išsiskleidžia, užlieja muzika. Du kūnai su ledo luitais ant galvos, lipantys virve. Ar subalansuos pusiausvyrą? Kaip mes klausomės vieni kitų?“ – taip savo spektaklį pristato jo kūrėjai.

Jonatan Nylander nuotr. /ENT ir spektaklis „Plast“
Jonatan Nylander nuotr. /ENT ir spektaklis „Plast“

Festivalyje – Lietuvos kūrėjų darbas

„Cirkuliacijoje“ Lietuvos trupė „Teatronas“ pristatys cirko artisto Džiugo Kunsmano darbą – monospektaklį „Mood“.

Šis spektaklis – tai pasyvios būsenos akrobatinė išraiška. Virtualiose socialinėse erdvėse sąvoka „Mood“ naudojama tada, kai norima apibūdinti atpažįstamą situaciją, kai emocijos viršija visas žmogaus logiško elgesio ribas. Kūrybiniame procese koncentruojamasi į kritimą ir jo keliamus vaizdinius bei „depresyvų kūną“, jo atpažįstamumą fizine bei psichologine prasme ir kaip toks pasyvus kūnas veikia aktyvias scenos menų disciplinas.

„Džiugas kurti šį spektaklį pradėjo karantino pradžioje galvodamas apie tai, kas vyksta su atlikėjų kūnais tada, kai jie įstringa karantine. Spektaklyje susijungia kontrastingi dalykai – cirkas ir depresiškas kūnas, negalėjimas judėti.

Po šio festivalio „Mood“ taps pirmuoju „Teatrono“ repertuariniu cirko spektakliu. Tai labai svarbus žingsnis, nes žmonės galės pamatyti cirko spektaklį ne festivalio metu“, – sakė G.Aleksa.

 Donato Ališausko nuotr. /Džiugas Kunsmanas
Donato Ališausko nuotr. /Džiugas Kunsmanas

Kūrėja iš Estijos nagrinėja depresijos temą

Lizeth Wolk iš Esijos kviečia per šiuolaikinį cirką kalbėtis apie depresiją. Spektaklio „Therapy“ eskizas yra kurtas Lietuvos šiuolaikinio cirko centro „Cirko Sapiens“ rezidencijoje.

Tai spektaklis, kuriame šešių žmonių akimis kalbama apie netektį, niokojimą, stresą ir tuštumą, apie žmones, kurie padarė viską, kas padėtų jiems atsigauti po nemalonių emocijų ir išgydytų sielą.

Pasak G.Aleksos, menininkė dirba su depresijos patologija, rezidencijos metu yra surinkusi medžiagą iš žmonių ir kokias stadijas jie, sirgdami depresija, išgyvena.

„Spektaklis bus įdomus Lietuvos žiūrovui, nes L.Wolk naudoja labai aiškią perkeltinę prasmę, simbolius, kurie įpinami į cirko disciplinas. Pati menininkė yra oro akrobatė, tad pasirodymo metu matysime virves ir oro lanką. Iš karto po spektaklio – gyvas tinklaidės filmavimas. Kalbėsimės apie cirką ir depresiją, o klausimus užduoti galės ir žiūrovai“, – pasakojo G.Aleksa.

Organizatorių nuotr./Lizeth Wolk spektaklis „Therapy“
Organizatorių nuotr./Lizeth Wolk spektaklis „Therapy“

Kokias istorijas gali pasakoti džinsai arba kojinės

Drabužius dėvime kiekvieną dieną, jie būna įvairių dydžių, spalvų ir raštų. Mes praleidžiame daugybę valandų juos pirkdami, skalbdami, džiovindami, lankstydami, vilkėdami ir nusirenginėdami. Trupės iš Lietuvos „Kanta Company“ spektaklyje „Clothes and Us“ drabužiai užvaldys pasaulį, o žiūrovai pamatys, kaip audiniai keičia formą ir atgyja.

„Tai spektaklis visai šeimai, o jo tema – drabužiai, kurie yra pati privačiausia žmogaus erdvė. Kokią istoriją, kokią atmintį neša mūsų drabužiai?

Labai mielas spektaklis, prie kurio man teko prisidėti ir padėti dramaturgiškai. Manau, kad jis paskatins tėvus šia tema pasikalbėti su vaikais: apie drabužių išmetimus, atnaujinimus ir kokias istorijas mums gali pasakoti džinsai arba kojinės.

Dar galiu pasakyti, kad tai daugiausia cirko disciplinų Lietuvoje naudojantis spektaklis. Jame – ir kiniškas stulpas, žongliravimas, oro šilkai. Dar klounada, kuri yra visiškai ne tokia, kaip mes pažįstame – be jokių raudonų nosių ir labai skandinaviška“, – pasakojo G.Aleksa.

Dainiaus Putino nuotr. /„Kanta Company“ spektaklis „Clothes and Us“
Dainiaus Putino nuotr. /„Kanta Company“ spektaklis „Clothes and Us“

Keturi vyrai kovoja dėl vienos mažos erdvės

Šių metų „Cirkuliaciją“ užbaigs Ispanijos cirko trupė „eia“ su vadinimu „InTarsi“.

Dešimtmetį kurianti trupė savo darbus vadina „žmogaus cirku“ – pasirodymų ašis visuomet yra žmogiškumas ir žmonių santykiai. Spektaklis „InTarsi“ atspindi visuomenėje egzistuojančius santykius tarp asmenybių ir individualumo bei grupės, bendruomenės ar kolektyvo. Scenoje, kurios scenografija tampa dar vienu pasirodymo veikėju, žiūrovai išvysta daug skirtingų technikų ir akrobatinių triukų.

Keturi akrobatai stebi, įvertina, bėga, pakelia ir neša vienas kitą, o visa tai mosteli mums metaforišką farandolą: susitikimai, išnaudojimai, klaidos, jėgos žaidimai, vilionės, manipuliacijos, „intarpai“, susidedantys iš gyvenimiškų fragmentų – tai žvilgsnis į žmonių santykių kaleidoskopą.

VIDEO: Spektaklis „inTarsi“

Kai aš pamačiau šį spektaklį, iš karto supratau, kad jis tinka mūsų temai – tiesiogine prasme. Jame keturi vyrai kovoja dėl vienos mažos erdvės. Ir kovoja įvairiausiais būdais, tarp jų – ir juokingais. Visi, kas bijo šiuolaikinio cirko meno – šis spektaklis yra saugiausias variantas susipažinti su šiuolaikiniu cirku, nes yra aktyvus, juokingas ir jį sukūrė talentingi žmonės“, – kalbėjo G.Aleksa.

Ben Hopper nuotr. /„eia“ spektaklis „InTarsi“
Ben Hopper nuotr. /„eia“ spektaklis „InTarsi“

Į edukacinius užsiėmimus kvies ir poras

Kita šiuolaikinio cirko „Cirkuliacija“ dalis – edukaciniai užsiėmimai, kuriems šiemet skiriama daug dėmesio.

„Apimame penkias tikslines grupes. Aino Mäkipää iš Suomijos – mūsų mokytoja – dirbs su mažiausiais vaikais, o jų užduotis bus sukurti cirko žaidimą. D.Kunsmanas ves edukaciją paaugliams skatinant jų sąmoningumą vietai, kurioje tu gyveni ir kas tu esi.

Esame pradėję rezidencijų programą Kauno cirko centre, kur reziduoja menininkė L.Wolk. Ji ves dirbtuves romantinėms poroms – antrosios pusės turės galimybę per cirką pažinti vienas kitą ir skatinti pasitikėjimą vienas kitu ir savimi.

Aš vesiu edukacinį užsiėmimą cirko meno kritikams. Mat po po pernai labai pasimatė, kad yra praraja tarp to, ką jie rašo ir tarp to, ką menininkai mąsto. Tai bus pradžia trejų metų tęstinės edukacijos užsiėmimų. Tarp jų – ir Baltijos šalių cirko profesionalams apie kolektyvinę kūrybą, o rezultatas bus jau tradiciškai pristatytas balkonams“, – kalbėjo G.Aleksa.

Kalbėdamas apie patį šiuolaikinio cirko meną G.Aleksa akcentavo jo demokratiškumą. Pasak pašnekovo, tradicinis teatras yra labiau diktatūriškas, jis naudoja pagrindinę mintį ir naudojasi visomis įmanomomis priemonėmis pasakyti, kad ką turi suprasti žiūrovas.

„Cirke šito nėra. Cirkas skatina empatiją. Aš, sėdėdamas su savo negabiu kūnu, galiu įsijausti į akrobatą, galiu įsijausti į klouną, į kūrėją, į tai, ką jis nagrinėja. Cirko artistai ieško žmonių galimybių ribos tuo pat metu būdami patys demokratiškiausi atlikėjai.

Manau, kad mūsų įkurtas cirko centras, pats „Teatronas“ bus jungtis tarp cirko ir teatro. Mes ir taip jau esame fizinis teatras – naudojamės atlikėjų kūnais, o ne literatūra. Tai kita dimensija, todėl ateityje laukia daug įdomių dalykų“, – kalbėjo G.Aleksa.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų