Unikalaus kontrabosų orkestro meno vadovas – neprilygstamas šiuolaikinio kontraboso atlikėjas ir kompozitorius Stefano Scodanibbio, kuris drauge su kitu pripažintu Europos kontraboso virtuozu Daniele Roccato surinko geriausius savo buvusius studentus ir 2010 metais įkūrė šį kolektyvą. Taigi originalusis kontrabosų orkestras iš Italijos – ryški naujiena Europos muzikinėje padangėje, o į Vilnių jį pasikvietė Tarptautinis šiuolaikinės muzikos festivalis „Gaida“.
„Ludus Gravis“ pernai debiutavo koncertu Madrido „Auditorio Nacional de Musica“ salėje. Pasak kritikų, tarptautinėje muzikos erdvėje kolektyvas išsiskiria ne tik stulbinančia sudėtimi, bet ir originaliomis programomis bei nauju skambesiu. Ansamblio meno vadovas Stefano Scodanibbio yra išradęs naujas grojimo technikas, išplečiančias kontraboso tembrą ir garso aukščio paletę taip, kaip iki tol tai atrodė neįmanoma. Jo bendražygis virtuozas Daniele Roccato įkvėpimo semiasi bendradarbiaudamas su džiazo atlikėjais (Richard Galliano), choreografais (Carla Fracci), populiariosios muzikos kūrėjais (Lucio Dalla), teatro ir literatūros asmenybėmis (Vitaliano Trevisano).
Siūlydami įsiklausyti į pačius subtiliausius kontraboso – vieno didžiausių ir paslaptingiausių muzikos instrumentų – skambesius, „Ludus Gravis“ muzikantai koncerte Vilniuje pristatys itin intriguojančią programą. Kontraboso meistrai koncerte atliks vieną ryškiausių „naujojo dvasingumo“ ir europinio minimalizmo kūrinių – 1976 m. sukurtą Arvo Pärto „Pari intervallo“. Pasak kompozitoriaus, pirmasis kūrinio balsas įkūnija žmogaus klystkelius, antrasis – gailestingą Dievo ranką, nurodančią žmogui kelią. Taip pat kolektyvas pagrieš kertinės XX a. asmenybės Johno Cage’o kūrinį „Ryoanji“ (1984), įkvėptą Japonijos kultūros ir pavadintą Kioto akmenų sodo vardu.
Ypatinga koncerto intriga – jaunos lietuvių kompozitorės, šiuo metu gyvenančios Londone, Rūtos Vitkauskaitės kūrinio „Orion Arm“ premjera. Kūrinio idėja ir pavadinimas susijęs su astronomija, mat „Orion Arm“ yra vadinama spiralinė Paukščių tako galaktikos vija (liet. – Oriono vija), kurioje yra mūsų Saulės sistema.
Tačiau pagrindinis koncerto programos traukos taškas neabejotinai bus garsusis, minimalizmo eros pradžią ženklinantis kūrinys – Terry Riley „In C“ (1964). Tiesa, „Ludus Gravis“ jį atliks pagal Stefano Scodanibbio kontrabosams pritaikytą šio kūrinio versiją, kuri vadinasi „In D“. Nuo pat pirmųjų garsų ir ritmų mantros šis kūrinys tarsi užhipnotizuoja publiką. Nepaisant išorinio paprastumo, jis įtraukia klausytojus į pasikartojančių ritmų ir tembrinių mikro pokyčių vyksmą, pamažu auganti dinamika sukuria kulminacijos lūkesčius, tačiau kulminacija taip ir neįvyksta. Pasak S. Scodanibbio, jis asmeniškai interpretuoja šį kūrinį kaip JAV ir jos prieštaringos demokratinės prigimties metaforą, įkūnijančią įtampą tarp individo ir bendruomenės, individualizmo ir socialinės atsakomybės. Kūrinyje kiekvienas atlikėjas gali savarankiškai nuspręsti, kokiu būdu ir kaip ilgai improvizuoti, tačiau privalo paklūsti bendrajai kūrinio logikai.
Svarbiausiame Lietuvos šiuolaikinės muzikos festivalyje „Gaida“ rengiamas „Ludus Gravis“ koncertas vyks spalio 22 d. 19 val. Vilniaus Menų spaustuvėje. Bilietus platina BILIETAI.LT