Pirmą kartą operą „Pajacai“ D. Ibelhauptaitė režisavo 2003 m., kitą kartą, jau susibūrus „bohemiečiams“ – 2008 m. Šįkart – trečioji įsimintino spektaklio versija Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre.
Ruggero Leoncavallo opera „Pajacai“ pasakoja apie klajojančią komediantų trupę, kurios gyvenimas tragiškai susipina su scenos realybe. Trupė vaidina pjesę apie Kolombinos neištikimybę jos vyrui Pajacui. Pastarojo vaidmens atlikėjas, trupės šeimininkas Kanijus, iš tikrųjų sužino, kad Kolombiną vaidinanti jo žmona Neda rengiasi pabėgti su Silvijumi. Apakintas pavydo Kanijus nužudo įsimylėjėlius scenoje, per spektaklį.
„Žodžiai „pajacai”, „klounai” dažnai asocijuojasi su juokintojais, nerimtais žmonėmis. Tačiau kūrinys „Pajacai” yra apie žmones, kurie priversti juokinti kitus. Jie privalo kasdien dėvėti kaukę ir gyventi išoriškai labai spalvingą, tačiau viduje emocinių tragedijų kupiną gyvenimą. Nors jų pasaulis griūva, apie tai niekam negali papasakoti, visiems nusispjauti. Žmonės nori malonumų, žaidimų, teatro, grožio, bet ne tragedijų, kurių kiekvienas turi savų“, - dėstė režisierė D. Ibelhauptaitė ir patarė neapsigauti, nepasiduoti pagundai į operą žiūrėti paviršutiniškai.
Režisierius statytojas Gediminas Šeduikis pridūrė, kad ši opera labai koncentruota, „trukmė nėra didelė, bet per tą laiko tarpą įvyksta labai daug. Žiūrovai nejaučia laiko, jiems atrodo, kad spektaklis ilgesnis, nėra įspūdžio, kad kažkas būtų praleista, kad kažko trūksta. Ši opera užkabina nuo pirmų sekundžių ir nepaleidžia iki paskutinio akordo, nėra kada atsikvėpti“, - tikino jis.
Pagrindinį, Kanijo vaidmenį operoje atlieka iš Čilės kilęs operos solistas Giancarlo Monsalve – tai jo debiutas „Pajacuose“. „Būti pajacu „Pajacuose“ man – svarbus momentas. Tai didelė atsakomybė. Taip pat ir vienos iš mano svajonių išsipildymas. Šis vaidmuo yra fantastiškas, sakyčiau, ikoniškas, - emocijų neslėpė žymus atlikėjas, - Ruošdamasis šiam vaidmeniui turiu labai giliai įeiti į personažo širdį, jo vidinį pasaulį – net bijau savęs tuo metu“.
Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad D. Ibelhauptaitės spektaklyje jo herojus atskleidžiamas geriau nei kitur, „daug kas Kanijų priima kaip auką, bet jis toks nėra – jis agresyvus, maniakas. Tai yra parašyta ir operos librete“.
Vien pernai 13 kartų užsienyje „Pajacuose“ vaidinusi Nedą atliekanti solistė iš Rusijos Evgenia Dushina tikino, kad šis spektaklio variantas – išskirtinis, „man labai patinka mano vaidmuo, tad visada džiaugiuosi turėdama progą jį atlikti. Šie „Pajacai“ yra viena vertus labai šviesūs, kita vertus – dramatiški. Jaučiu ryšius tarp visų personažų, tai – režisierių nuopelnas. Žinau, kad bus gilus ir stiprus spektaklis“, gerų emocijų neslėpė šiuo metu Austrijoje gyvenanti solistė.
Operą diriguosiantis Martynas Staškus priminė, kad „Pajacai“ ypatingi tuo, kad ir muziką, ir libretą kūrė tas pats žmogus, „dėl to jaučiama didžiulė teksto dramaturgijos ir muzikos dramaturgijos dermė“. Žymus dirigentas tvirtino, kad labai spektaklio sėkmei labai svarbu ir komandos vieningumas, „galiu džiaugtis, kad Klaipėdoje visi darbai juda labai sklandžiai – susibūrė labai darni komanda. Mus įpareigoja tai, kad prieš tai statyti „Pajacai“ buvo labai sėkmingi“.
D. Ibelhauptaitės kvietimu „Pajacuose“ pasirodys ir televizijos projekto „Lietuvos talentai“ nugalėtojas, žonglierius Kasparas Bujanauskas, „nuėjau į „Lietuvos talentus“ su mintimi infiltruotis, pasėti klasikinės muzikos, operos sėklą ir kažkada ateityje tikėtis vaisių, - juokėsi režisierė, - nesitikėjau, kad atrankos tokios ilgos. Kai tenka ilgai sėdėti komisijos gretose, o scenoje pasirodantys žmonės yra vidutiniškai geri arba visai blogi, visi jie tampa vienodi - sulimpa į vieną didelę jūrą. K. Bujanauskui išėjus į sceną viskas tarsi nušvito, beveik automatiškai paspaudžiau auksinį mygtuką“.
Režisierė pasidalino ir tuo, kad ją sužavėjo K. Bujanausko kuklumas, „jis nė vienu žodžiu neprasitarė, kad ir jo mama, ir tėtis buvo vaidinę mano „Pajacuose“! Tai – mistika ir likimas – Kasparas grąžino šiuos žmones ir „Amber“ cirką į „Pajacus“, neslėpė nuostabos D. Ibelhauptaitė.
Spektaklyje žonglieriaus vaidmenį atliekantis K. Bujanauskas šypsojosi, kad darbas su solistais ir režisieriumi jam naudingas, „tai – man nauja stovykla. Labai įdomu ir didelė garbė dirbti su tokiais garsiais žmonėmis. Jau tikrai praturtinau aktorystės įgūdžius“. Jaunas vaikinas pripažino, kad iš pradžių repeticijose jautėsi pasimetęs, „buvo keista, nelabai supratau, kam manęs ten reikia, kokia mano užduotis, bet palaipsniui įsitraukiau, tai tikrai įdomi patirtis“.
Apibendrindamas visų išsakytas mintis D. Ibelhauptaitė akcentavo, kad „Pajacai“ – labai vizuali opera, joje visko daug – cirko gyvūnų, gimnastų, fakyrų, „tai opera, tinkanti visai šeimai – gali ateiti tėvai su vaikai, seneliai su anūkais. Kažką joje sau ras visi“.
Žymiausia Lietuvoje operos režisierė taip pat užsiminė, kad sklandus bendradarbiavimas su Klaipėdos valstybiniu muzikiniu teatru jai apliko labai gerą įspūdį, „tikimės, kad kiekvienais metais atvešime po spektaklį“, naujos tradicijos galimybę svarstė režisierė.
Opera „Pajacai“ yra vienas svarbiausių rugpjūčio 1-19 d. vykstančio festivalio „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ akcentų.
Spektaklyje taip pat vaidina – Evgenia Dushina (Neda), Mindaugas Rojus (Tonijas), Šarūnas Šapalas (Silvijas), Aurimas Raulinavičius (Arlekinas), Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras. Kartu su profesionaliais solistais pasirodys visas „Amber“ cirkas, „Diamonds show“ merginos, oro akrobatai, gimnastai, klounai, net ir cirko gyvūnai. Operą diriguoja Martynas Staškus, kostiumų dailininkas Juozas Statkevičius, scenografija Dick Bird.