Visi jie atsidavę, mylintys savo darbą, trokštantys kurti, išskirtiniai ir skirtingi. Tokie yra ir jų spektakliai – kalbantys kiekvienam rūpima tema.
Technologijų ir meno pasaulis
Antrąją festivalio dieną, gegužės 13-ąją, Menų spaustuvėje ir gegužės 16 d. Nacionaliniame Kauno dramos teatre savo darbą „Hakanaï“ pristatys Prancūzijos trupė „Adrien M & Claire B“.
Skaitmeninių ir scenos menų pasaulyje trupė sukasi jau trylika metų. Daug disciplinų įvaldęs menininkas, kompiuterių mokslininkas, IT specialistas, žonglierius, tiriantis judesius, Adrienas Mondot ir vizualių menų, grafikos dizainerė ir scenografė Claire Bardainne yra surengę daug įvairių meninių pasirodymų, kuriuose buvo panaudotos ir kompiuterinės technologijos, jungiančios tikrą ir virtualųjį pasaulius.
Jie įterpia žmogaus kūną tiesiai į technologijų ir meninių iššūkių centrą, o naudodamiesi technologijomis per vaizdinę kalbą kuria nemirštančią poeziją. Viskas jų pasirodymuose paremta žaidimu, vaizduotę maitinančiu pasitenkinimu, kurio galite tikėtis ir spektaklyje „Hakanaï“.
Aštuonkojo šokis
Gegužės 14 d. Menų spaustuvės erdvėje įsikurs svečiai iš Lisabonos „Jonas & Lander“. Portugalijoje gyvenantys kūrėjai į „Naująjį Baltijos šokį“ atveža savo naujausią spektaklį „Adorabilis“.
Choreografai Landeris Patrickas ir Jonas Lopesas neseniai sužinojo, kad pasaulyje yra nauja aštuonkojų rūšis, kuriuos dėl jų grožio mokslininkai svarsto pavadinti Octopus Adorabilis (nuo angliško žodžio „adorable“ – „nuostabus“).
Šis aštuonkojo pavadinimas, smarkiai prieštaraujantis empiriniam mokslinių vardų suteikimo procesui, paskatino trupę ištirti žmonių pokalbių kilmės nenuoseklumą ir gamtoje tvyrančią įtampą tarp griežto tikslumo ir eschatologijos – pasaulio likimo teorijos. Laikydami aštuonkojį įvairovės simboliu kūrėjai nusprendė sukurti jo šokį, kuriuo siekė perprasti skirtingas kultūrines ir gamtos užuominas.
Čia neegzistuoja lyčių stereotipai
Gegužės 18 d. Menų spaustuvėje ir gegužės 19 d. Kultūros fabrike Klaipėdoje čekai Tereza Ondrová ir Peteris Šavelis laužys lyčių stereotipus spektaklyje „Berniukai, kurie mėgsta žaisti su lėlėmis“.
„Nuo pat vaikystės mums įteigiami lyčių stereotipai: rožinė – mergaitėms, automobiliai – berniukams, mergaitės žaidžia su lėlėmis, o berniukai neverkia. Lytis – asmens seksualumas – yra kur kas daugiau nei biologinis fenomenas, tai – ir socialinis fenomenas. Pajutimas, ką reiškia būti vyru ar moterimi, nepriklauso vien tik nuo estrogeno ar testosterono kiekio kūne. Tai ir socialinės įtakos ar apsisprendimo, mokymosi, socializacijos proceso rezultatas“, – sako spektaklio kūrėjai ir kviečia atvykti į fantazijų pasaulį, kuriame vyriškumo ir moteriškumo principai netapatinami su vyru ar moterimi.
Apie svajonių prasmę ir rankas atimančią negalią
Gegužės 19 d. Menų spaustuvėje Vilniuje savo darbus pristatys Danijoje gyvenantis suomis Tanelis Törmä ir šveicaras Alessandro Schiattarella.
„Svajonės apie ateitį gali padėti gyventi, bet jos lygiai taip pat gali neleisti gyventi taip, kaip trokštame“, – sako Odensėje, Danijoje, gyvenantis suomių menininkas T.Törmä, dirbantis šiuolaikinio šokio, filmų ir kitose meno srityse.
Jo solo spektaklis „Klasikinis grožis“ yra apie pabudimą – svajonių prasmės ir svarbos permąstymą. Jame T.Törmä vaikosi vienos savo svajonių – nori tapti klasikinio baleto solistu. „Klasikinis grožis“ yra jau antrasis šokėjo ir choreografo spektaklis, patenkantis į Europos šokio tinklo „Aerowaves“ prioritetinį sąrašą, pirmasis jų buvo „Zoom“ (2015 m.). Spektaklis „Klasikinis grožis“ gegužės 16 d. bus rodomas ir Kauno kameriniame teatre.
Šokėjo, choreografo ir video dizainerio A.Schiattarellos solo pasirodymas „Kitur“ kalba apie negalią, kuri kankina kūrėją. Būdamas 15-os Alessandro išgirdo diagnozę, kad serga neurodegeneracine liga, kuri ilgainiui sukelia nervų ir raumenų atrofiją rankose.
Mintys apie tai, kas nutiktų, jei liga nesustotų ties rankomis ir jis taptų kaliniu savo paties kūne paskatino jį eksperimentuoti su alternatyviais judesiais: jis tyrinėjo gestų gausą ir tai, kas už jų slypi, tikrino savo galimybių ribas, ieškojo naujų būdų savo kūnui justi. Solo spektaklis „Kitur“ yra šių tyrinėjimų rezultatas, kažkur kitur už kūno galimybių, pojūčių, patirčių ir jutimų ribų, kuris atsiskleidžia per kompozicinę šokio išraiškos galią.
Tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis“ yra vienas „Vilniaus festivalių“ rengiamų, didelio pripažinimo ne tik Baltijos šalyse, bet ir Rytų Europos regione sulaukusių šiuolaikinio šokio įvykių.
Visą informaciją apie šiųmečio „Naujojo Baltijos šokio“ trupes, spektaklius ir nemokamus renginius rasite portale newbalticdance.lt, bilietus platina tiketa.lt ir teatrai.lt. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.