„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Juškaus galerijoje“ rudenį jaukiai pasitiks Adolfo Valeškos paroda

„Juškaus galerijoje“ rugsėjo 12 d. 18 val. atidaroma unikali Adolfo Valeškos (1905 -1994 m.) vitražų projektų paroda.
Adolfo Valeškos parodos eksponatas
Adolfo Valeškos parodos eksponatas / "Juškus gallery" nuotr.

Šios parodos tikslas – ne tik bandymas apjungti modernizmo muziejinę klasiką su antikvariniais baldais, bet ir noras spalvingai ir jaukiai pasitikti rudenį.

XX a. dailės  klasikas  Adolfas  Valeška kol kas išlieka  profesionalų – netgi daugiau  dailėtyrininkų nei dailininkų  – numylėtiniu, tapytoju par excellence. Jis nugyveno ilgą  gyvenimą, vėtrų blaškytas šiapus ir anapus Atlanto, todėl dar nepakankamai žinomas, pripažintas ir vertinamas plačiojoje publikoje.

Nebanalių tapybos motyvų („Išvyka pavasarį“, 1936; „Natiurmortas su rožėmis peizažo fone“, 1938), raiškių  blausaus sidabrinio kolorito  portretų  ( „Seno vyro“, 1931; „Jaunos moters“, ir „Juozas Keliuotis“ – abu  apie 1933 m.; „Ritutės“, 1939), vitražų, scenografijos darbų ir kt. autorius.

Šioje parodoje eksponuojami Adolfo Valeškos vitražų projektai. Žiūrovui gali kilti klausimas, o koks projekto (paruošiamojo būsimo, dažniausiai didelio formato vitražo) santykis su savarankišku meno kūriniu? Eskizą galime laikyti pirmuoju, o projektą  paskutiniuoju kūrybinio proceso etapu, kuomet dailininkas jau racionaliai pasirinko,  apsisprendė, kurį variantą įgyvendins medžiagoje. Todėl vitražų, taip pat mozaikų, gobelenų projektai dažniausiai būna natūralaus dydžio ir dažnai vadinami tiesiog kartonais, paprastai  atliekami  guašu, tempera, aliejumi.

Vitražo – stiklo tapybos projektuose menininkas rado lygsvarą tarp spontaniškos pirminės  idėjos (kuri puikiausiai gali išlikti drobėje, bet ne dekoratyvinės dailės projekte, kurio įgyvendinimas užima tikrai itin daug laiko, kaštų) ir ištobulinto galutinio varianto (apibendrintų raiškių formų, aptakių kontūrų, monumentalumo ir dekoratyvumo sąjunga pasižyminčiu). Skaičiukais sužymėtos įvairiaspalvio stiklo gabaliukų vietos ir atspalviai,  juodas išdailintas kontūras, ryškiaspalvės formos augina, stiprina dekoratyvumo jausmą, kuriuo pasižymėjo visi Adolfo Valeškos kūriniai. Gotikinės rožės – apvalaus gotikinės katedros lango projektas virsta ornamentine  gėle, saule. 

Įrėminti Adolfo Valeškos projektai, kaip ir kai kurių kitų dailininkų tokio pobūdžio kūriniai (pvz., scenografijos projektai ir kostiumų eskizai), tampa įdomiais kūriniais, gerai reprezentuojančiais autorių ir puikiausiai gali praturtinti interjerą, suteikti jam  nepakartojamų spalvų.                            

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“