Kaip rašo menotyrininkė Simona Skaisgirė: „Paimti pieštuką, popieriaus, paremti ranka smakrą, žvelgti pro langą... Ilgai žvelgti, kol dingsta mintys ir ranka pati ima vedžioti popieriuje įvairias linijas, formas, figūras. Iš kur tos figūros? Neaišku: gal iš vaikystės akimirkų, gal iš sapnų nuotrupų, gal iš kelionių. Figūros paprastos ir atpažįstamos: žmogus, katinas, namas. Dar – medis, šuo, paukštis. Jų atliekami veiksmai irgi paprasti ir kasdieniški: pokalbis, pasivaikščiojimas. Skaitymas su katinu pašonėje, šuns vedžiojimas. Gulėjimas ir žiūrėjimas į lubas stebint katinui. Pasisveikinimas, kelionė. Minia, liūdesys, vienatvė. Paprasti, kasdieniški žmogaus veiksmai ir situacijos, pavaizduojamos lakoniškom, aiškiom linijom ir piešiniu. Panašiai piešia vaikai: jie intuityviai parodo piešiniuose tik svarbiausius dalykus ir detales.
Tarkim, snapas: paukščiui labai svarbu snapas, todėl jis bus didesnis. Spalva atsiranda tik labai retai, nes puikiai išsireiškiama tušo teikiamomis galimybėmis. Juoda, tvirtai prispaustu teptuku brėžiama sodri linija keičiama plona, trūkinėjančia, vos popierių priliečiant išgaunama delikačia linija. Tada jos abi užliejamos skysto tušo banga: vietomis sodresnio, o kitur – visai blyškaus.
Suprasti akimirksniu
- Leo Ray gimė Vilniuje 1950 m., 1973 m. baigė Vilniaus universitetą, o 1990 m. – Vilniaus dailės akademiją.
- 1991 m. įsikūrė Izraelyje, Tel Avive. BASIS meno mokykloje dėstė piešimą, spalvininkystę, tapybą, kaligrafiją, šiuo metu moko tapybos ir kaligrafijos CAN (New Artists’ Collegium CAN) meno kolegijoje, aktyviai dalyvauja grupinėse parodose ir rengia personalines parodas Izraelyje ir užsienyje (Austrijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Švedijoje, Lietuvoje, Japonijoje, JAV ir kt.), kuria tapybos, grafikos ir kaligrafijos darbus.
- L. Ray kūryba įvertinta Lietuvos medalių trienalės (1987) ir Buchman-Heyman fondo (1998) apdovanojimais, Baja Marės (Rumunija) Mažosios grafikos salono 1-uoju prizu (2000). Dailininko kūrinių yra Vilniaus Gaono žydų istorijos muziejaus, Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus, Izraelio meno muziejaus, Ein Harodo muziejaus (Izraelis), Mariefredo Grafikens Hus tarptautiniame vaizduojamųjų menų centre (Švedija), Zagrebo meno muziejaus (ir kt.) kolekcijose.
Taip piešia Leo Ray. Jis nepretenduoja į Meną iš didžiosios raidės, žadantį atskleisti gyvenimo paslaptis ir suteikti žiūrovui katarsį. Jis nežada gilių prasmių ir nepalieka žiūrovo suglumusio, nusivylusio, kad nieko nesuprato, kas norėta pasakyti tuo meno kūriniu. Leo piešinius supranta visi, ir vaikai ir netgi suaugusieji. Jo piešiniai primena pasisvečiavimą labai paprastuose namuose, kuriuose, betgi, esi pavaišinamas arbata, gali jaukiai pasėdėti ir būti išklausytas.
Galvoju, kad šiuolaikiniame konceptualaus, sunkiai įkandamo, vargiai suprantamo meno pasaulyje Leo Ray kūryba yra it tiesiog gyvenimo stebėtojo dienoraštis.
Sugebėti pamatyti labai [regimai] paprastus dalykus ir paprastai, taupiais žodžiais ir linijom juos išsakyti. Šis kūryboje juntamas gebėjimas ateina iš pačios Leo natūros, kuri yra intravertiška, mažakalbė, labiau stebinti, nei dalyvaujanti.
Prasmės matymas kasdienybėje. Esmės matymas smulkmenose. Kukli laikysena kuriant. Taip piešia Leo Ray.“
Parodą pristatys dr. Tomas Kiauka.
Paroda Baroti galerijoje veiks iki gruodžio 7 d.