Edukacinės autorių teisių programos Lietuvos mokykloms „Meno teisės, mano pareigos!“ metodų rinkinys parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos mokytojais, neformalaus švietimo specialistais ir Lietuvos gretutinių teisių asociacija „Agata“.
Kiekvienas žmogaus sukurtas originalus ir kūrybiškai išpildytas kūrinys yra jo turtas, kurį saugo autorių teisės. Tam, kad niekas negalėtų kūrinių pasisavinti ir naudoti be autoriaus žinios, yra nustatytos taisyklės. Jos nusako, kaip galima elgtis su savo bei kitų kūriniais ir galioja visiems žmogaus sukurtiems, originaliems ir kūrybiškai išpildytiems kūriniams. Muzikai, filmams, literatūrai, nuotraukoms, piešiniams ir t.t.
Šias taisykles privalu išmanyti ne tik kuriantiems, bet ir besimėgaujantiems kitų kūrybos rezultatais. Žiūrintiems filmus, skaitantiems knygas, besiklausantiems muzikos. Šių taisyklių išmanymas yra ne tik teisė, bet ir kiekvieno pareiga.
Internete yra daugybė kūrinių, juos be didesnių pastangų galima parsisiųsti, kopijuoti, platinti, tačiau tai, kad prie kūrinio nėra nurodyta autorystė, nereiškia, kad kūrinys niekam nepriklauso. Kiekvienas kūrybos proceso rezultatas turi savo šeimininką – kūrėją. Vieni kuria, nes tiesiog mėgsta tai daryti, o kitiems kūryba yra pragyvenimo šaltinis, tačiau bet kokiu atveju privalu atminti, kad kūrinio sukūrimui reikalingi ir idėja, ir laikas, ir, labai dažnais atvejais, finansinės investicijos.
Pernai „Agata“ atliko gyventojų apklausą, kurioje dalyvavo 1000 Lietuvos gyventojų nuo 15 iki 64 metų. Pasak asociacijos ekspertų, labiausiai verčia sunerimti faktas, jog net trečdalis proc. respondentų piratauja, nes jų nuomone kūriniai iš principo turėtų būti prieinami nemokamai.
Tai rodo gilesnę problemą – nesupratimą, jog kūrinys yra jo kūrėjui priklausantis turtas. Todėl reikia ne tik siūlyti legalias platformas, blokuoti piratinius puslapius, tačiau ir aktyviai šviesti visuomenę. Jiems antrina ir Lietuvos autorių teisių kolektyvinio administravimo asociacijos LATGA atstovai. Anot jų, jei vaikai pagrindus apie autorių teises sužinotų dar mokykloje, intelektinės nuosavybės vagysčių mastas imtų mažėti sparčiau.
Programa „Meno teisės, mano pareigos” pradėta vykdyti 2019-aisiais. Projekto vadovė Dovilė Alėbaitė džiaugiasi, jog buvo dirbama „iš apačios“: visų pirma, klausiama, ko reiktų mokytojams ir tuomet su jų pagalba kuriami mokymo įrankiai. Metodinė medžiaga parengta nuolatos konsultuojantis su Lietuvos mokytojais, savotiškais šios programos ambasadoriais. Metodų rinkinyje mokytojams glaustai ir suprantamai pateikiama svarbiausia informacija apie autorių teises, išimtis, legalių platformų sąrašas bei 20 idėjų pamokoms.
Ieškant geriausių autorių teisių temos integravimo į ugdymo procesą būdų dirbta ne tik su mokytojais, bet ir autorių teisių, neformalaus švietimo bei medijų edukacijos specialistais. Bendro darbo rezultatas –metodų rinkinys, skirtas pamokoms, kurių metu kalbama apie autorių teises. Ši medžiaga rekomenduojama pilietinio ugdymo, etikos, lietuvių kalbos ir literatūros, užsienio kalbų, menų (muzikos, dailės, teatro, fotografijos, kino ir kt.), informacinių technologijų mokytojams, neformalaus švietimo ugdytojams, bibliotekininkams bei visiems kitiems besidomintiems ar norintiems sužinoti daugiau apie autorių teises. Pamokų idėjos skirtos 5-12 klasių pedagogams.
Edukacinės autorių teisių programa Lietuvos mokykloms „Meno teisės, mano pareigos”, vykdoma bendradarbiaujant Medijų edukacijos ir tyrimų centrui „Meno avilys“ ir Lietuvos gretutinių teisių asociacijai „Agata“. Programa finansuojama Lietuvos kultūros tarybos lėšomis.