Pagal David Foster Wallace esė. APMĄSTANT OMARĄ
Kovo 12 d. 19.30 val. LNDT. Pastaruoju metu retai Lietuvoje spektaklius statanti ir su septyniais kitais menininkais savo vadovavimo kadenciją Ciuricho teatrui (Schauspielhaus Zürich) baigusi Yana Ross spektakliui LNDT Mažojoje salėje pasirinko amerikiečių rašytojo Davido Fosterio Wallace (1962–2008), iš esmės kvestionuojančio žmogiškąją prigimtį, esė „Apmąstant omarą“. Savo tekstuose D. F. Wallace imasi narstyti jautriausius ir nepatogiausius šiuolaikinės visuomenės klausimus – empatiją, vaikų auklėjimą, intymumą, nesusikalbėjimą ir antropocentrizmo pabaigą.
„Tikimės, kad pavyks paskatinti žiūrovus permąstyti savo etikos ir moralės kodeksus bei vertybes ir tuo pačiu atkreips dėmesį į socialiai priimtinas pilkąsias zonas, kurias ketiname kvestionuoti. Kuriant spektaklį labai pravertė ir svarbi Susan Sontag knyga „Regarding the Pain of Others“, – teigia Yana Ross.
Birutė Kapustinskaitė. STAND-UP'AS PRASMEI IR BEPRASMYBEI
Kovo 13 d. 19.30 val. LNDT. Teatro scenoje pirmą kartą stand-up komedija – žanras, kuris per juoką apvalo ne tik pasakojantįjį, bet ir klausantįjį. Prajuokinti kitą žmogų yra išties nelengva užduotis. O dar sunkesnė užduotis, kuri rūpi teatrui naudojant humorą, kaip komunikavimo formą, – paliesti skaudžias, mums visiems artimas gedulo, netekties, savižudybės temas. Išjudinti žmoguje kažką netikėto, padėti pasijuokti iš savęs, pasižiūrėti į skausmingas patirtis iš šono, kad galėtum su jomis susitaikyti.
Pirmą kartą kartu kuriančios pjesės autorė Birutė Kapustinskaitė ir režisierė Eglė Švedkauskaitė kviečia žiūrovus kartu keliauti į naujas teatrines formas ir per vieną stand-up komedijos numerį tyrinėti netektį šeimoje.
Iga Gańczarczyk, Anna Smolar. PAUKŠČIAI
Kovo 14 d. 19 val. LNDT. Spektaklis yra subjektyvi filmo „Paukščiai“ kūrimo rekonstrukcija. Pasitelkdami grėsmingų ir laukinių sutvėrimų figūras, kūrėjai pabrėžia nesaugių santykių dinamiką, kurią mūsų visuomenėse įsišakniję toksiški modeliai padaro įmanomą, ir pristato heroję, atsisakiusią aukos vaidmens.
„Paukščiai“ pasakoja nelinijinę istoriją apie vienatvę ir solidarumą, kvestionuoja deliuzinius įsitikinumus, kad svajonės legitimizavo smurtą. Kiek kainuoja šis emancipacijos procesas? Ir koks yra sielvartas, atsisakius vėl ir vėl kartoti seną scenarijų?
Opera „Don Žuanas“
Kovo 12, 13, 14 dienomis LNOBT. Don Žuaną galima laikyti kompozitoriaus Wolfgango Amadeus Mozarto vizitine kortele. Kaip rašė garsusis muzikos istorikas Hermannas Abertas, „Don Žuano charakterio esmė – ne gebėjimas suvilioti vieną ar kitą pasitaikiusią moterį, net jeigu jų ir būtų „mille e trè“, bet nevaldomas gyvenimo ir meilės troškimas, šėlstantis tarsi ištrūkusios į laisvę gamtos jėgos.“
LNOBT scenoje šią garsiausią Mozarto operą stato režisierius Johnas Fulljamesas, režisavęs didžiuosiuose pasaulio operos teatruose.
Spektaklis „Migla“
Kovo 14 d. 18.30 val. Valstybinis Šiaulių dramos teatras. „Migla“ – tai sapną primenanti psichodelinė drama, kurioje realybė susilieja su prisiminimų, fantazijos ir magijos pasauliu. Spektaklis atskleidžia jaunos moters vardu Ema istoriją. Po daugelio metų Ema grįžta aplankyti savo vaikystės namų, kuriuose ji prisimena save laimingą ir tikinčią rytojumi. Bet čia jau kurį laiką gyvena jai nepažįstama šeima. Ema maloniai susipažįsta su ja ir yra pakviečiama užeiti vidun. Taip ji atsiduria savo vaikystės kambaryje...
Pabandykite įsivaizduoti, jog su savo mylima šeima gyvenate jaukiuose namuose ir vieną dieną buto tarpduryje pasirodo nepažįstamoji, kuri lyg tarp kitko užsimena, jog tai jos buvę vaikystės namai. Jūs netikėtą viešnią maloniai pakviečiate užeiti, o ji nutaria iš čia nebeišeiti. Kaip jums elgtis?
Už scenos ribų: kur gimsta spektakliai
Kovo 15 d. 14 val. LNOBT. Dažnai teatro duris praveriame kaip žiūrovai, tačiau kas slypi ten, kur kasdien stebuklus kuria teatro darbuotojai? Kaip atrodo LNOBT erdvės, kur gimsta kostiumai, dekoracijos, choreografija? Visa tai savo akimis galite išvysti atvirose teatro ekskursijose šeštadieniais 14 valandą (pradžia – teatro kasų fojė). Kviečiame apsilankyti teatre individualiai arba kartu pasiimti savo draugus ir artimuosius!
Šia ekskursija suteikiame galimybę teatro užkulisius pamatyti ir pavieniams asmenims. Informaciją apie ekskursijas grupėms (10–25 asm.) rasite čia: www.opera.lt/edukacija/ekskursijos
Roger Vitrac. VIKTORAS, ARBA VAIKAI VALDŽIOJE
Kovo 15 d. 18.30 val. LNDT. Spektakliu „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“ režisierius Gintaras Varnas siekia tęsti seniai pradėtą siurrealistinio teatro ciklą (Federico García Lorca’os „Jei praeitų penkeri metai“, „Publika“, „Sombras“, Guillaume’o Apollinaire’o „Teiresijo krūtys“ ir kt.). Didžiausia režisūrine inspiracija tapo kūrinyje atsispindinti visuomenės kritika. Anot režisieriaus, tai galėtų būti lyg savotiška Aldouso Huxley „Puikaus naujo pasaulio“ kamerinė variacija.
Režisierius pasisako prieš primityvinimą ir sušiuolaikinimą teatre bei savo spektakliu kelia klausimą, ar mažas žmogus neturi teisės sugriauti vyraujančios stereotipinės nusistovėjusios visuomenės santvarkos. Jo teigimu, tai šmaikšti XX a. trečiojo dešimtmečio satyrinė parabolė apie šeimą ir tėvų sukurtą melagingą ir veidmainišką, bailų ir miesčionišką „gerovės“ pasaulį, kurį su malonumu griauna maištaujantys maži anarchistai, nihilistai, chuliganai vaikai, todėl reikia manyti, kad šiandien, XXI a. trečiajame dešimtmetyje, ji turėtų suskambėti naujai.
Čiurlionio kodas II. LNSO, Mirga Gražinytė-Tyla, „Trio Agora“
Kovo 15 d. 19 val. Lietuvos nacionalinė filharmonija. Čiurlionio kodas – tai antroji iš dviejų Lietuvos nacionalinės filharmonijos dedikacijų Mikalojui Konstantinui Čiurlioniui, 150-ojo kompozitoriaus ir dailininko gimtadienio paminėjimas. Šįkart šią iškilią progą įprasmins Mirgos Gražinytės-Tylos diriguojama įspūdinga orkestro muzikos programa, kurios sąsajos su Čiurlioniu – netikėtos: ne tik muzikinės, bet ir vaizdinės.
XX a. anglų muzikos klasiko Benjamino Britteno „Keturi jūros interliudai“ iš sėkmę ir pripažinimą jam atnešusios operos „Piteris Graimsas“, panašiai kaip ir M. K. Čiurlionio simfoninė poema „Jūra“, perteikia dinamišką jūros paveikslą, kuriame ramybę keičia neramus, audringas muzikinis paslaptingos ir grėsmingos jūros pojūtis. Abu kompozitoriai į savo partitūras įtraukė arfą, padedančią sukurti įtaigų bangavimo įspūdį.
Koncerte taip pat skambės kanadiečio Joelo Hoffmano „Autoportretas su Čiurlioniu“, sukurtas specialiai kolektyvui „Trio Agora“. Šio kūrinio klarnetui, violončelei, fortepijonui ir orkestrui muzikinį lygmenį papildo vizualusis – skambant muzikai, sinchroniškai vaizdo projekcijų pavidalu rodomi M. K. Čiurlionio paveikslai.
Spektaklis vaikams „Užburtos akys“
Kovo 16 d. 13 val. LNOBT. „Užburtos akys“ – šiuolaikiška ir mocartiškai linksma tikros draugystės ir pirmos meilės istorija. E. T. A. Hoffmanno pasakos „Smėlio žmogus“ ir klasikinio baleto „Kopelija“ įkvėptas baletas pasakoja apie nuoširdžią žmogišką draugystę, kurios negali pakeisti jokia mašina, kad ir labai panaši į žmogų.
Vienas pagrindinių baleto veikėjų – keistasis profesorius Kopelijus. Jo didžiausias troškimas ir tikslas – visus žmones padaryti laimingus, kad jie darniai gyventų ir niekada nesipyktų. Profesorius svajoja sukurti galingą robotų imperiją. Šie taps žmonių pagalbininkais, draugais bei mylimaisiais ir pasaulyje įsivyraus tvarka ir ramybė!