Pirmą ir vienintelį kartą Lietuvos teatro scenoje – opera „Pelenė“

Kauno valstybinis muzikinis teatras naująjį sezoną pradeda su dar neregėtu pastatymu Lietuvoje. Teatro uždanga kils jau rugsėjo 7 dieną, o scenoje išvysime Jules Massenet operą „Pelenė“, kurią mūsų šalyje matysime pirmą kartą.
Operos „Pelenė“ repeticija
Operos „Pelenė“ repeticija / Madis Nurms nuotr.

Šis projektas – bendras Kauno valstybinio muzikinio teatro ir Estijos koncertinės įstaigos „PromFest“ kūrybinis vaisius.

Bendradarbiavimas tarp šių dviejų įstaigų tapo tradicija – nuo 2011 m. kartu įgyvendinti jau penki spektakliai: G.Verdi operos „Atila“ (2011 m.) ir „Traviata“ (2017 m.), N.Rimskio-Korsakovo opera „Caro sužadėtinė“ (2013 m.), V.Bellini opera „Kapulečiai ir Montekiai“ (2019 m.) ir Gioachino Rossini opera „Turkas Italijoje“ (2021 m.).

2023-ųjų rugsėjo 7 dieną tarptautinio bendradarbiavimo sąrašą papildys J.Massenet opera „Pelenė“, jos premjerinį spektaklį Kaune žiūrovai matys ir girdės tik kartą.

Po premjeros kūrybinė komanda išvyksta į gastroles Estijoje, kur dalyvaus tarptautiniame operos festivalyje „PromFest“.

Pernu mieste, Endla teatre, „Pelenė“ bus parodyta dar du kartus – rugsėjo 10 ir 12 dienomis, o vėliau lauks pakvietimų dalyvauti kituose operos festivaliuose.

Skaičiuoja daugiau nei 120 metų

Ši, labiausiai pamėgto XIX a. pabaigos prancūzų kompozitoriaus J.Massenet opera pirmą kartą buvo parodyta dar 1899 m. gegužės 24 d. Paryžiuje, Opéra-Comique teatre, ir iš karto pradėjo sėkmės kelionę per Prancūzijos, Italijos, Belgijos, Anglijos teatrų scenas, o netrukus buvo statoma ir už Atlanto.

Jau pirmuosiuose operos spektakliuose nemenkas dėmesys buvo skiriamas scenografijos įmantrybėms, technologijoms ir elektrifikacijos efektams.

Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija
Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija

Daugiau nei 120 metų skaičiuojantis kūrinys Kauno valstybiniame muzikiniame teatre atgimsta šiuolaikinio pasaulio – grožio kulto – kontekste.

Spektaklyje skamba originali J.Massenet muzika, su ja kontrastuos sceninė mados kultą aukštinanti pastatymo vizija, tačiau ji nesudėtingai suvokiama nūdienos žiūrovui.

Pasak spektaklio kūrėjų, nepaisant išorinio blizgesio, tai pasakojimas apie vienatvę, žmonių santykius, šeimą ir ilgesį eiti ten, kur šiuo metu negali būti, – ten, kur žolė žalesnė, dangus mėlynesnis, žmonių santykiai gražesni, o meilė tikra.

Opera netradiciškai

Operinės muzikos festivalis „PromFest“ Pernu mieste rengiamas nuo 2005-ųjų, jo tikslas – pateikti operas netradiciškai, dažnai pasitelkiant provokuojančius elementus. Opera „Pelenė“ – tai 11-as festivalio pastatymas.

Žiūrovai, kurie seka šio festivalio veiklą, žino, jog jų spektakliuose pagrindinius vaidmenis atlieka „Klaudia Taev“ (jaunųjų operos dainininkų konkursas) laimėtojai.

Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija
Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija

„Yra kuo džiaugtis ir net didžiuotis, nes visas pagrindines partijas dainuoja ankstesni šio konkurso laureatai: solistę Abigail Levis Kauno ir Pernu klausytojai tikrai prisimena kaip puikią Romeo partijos atlikėją V.Bellini operoje „Kapulečiai ir Montekiai“ (2019 m.), vengrų solistė Esztera Zemlenyi sužibėjo konkurse 2016 m. laimėjusi trečiąją vietą, o du lietuvių dainininkai šiame konkurse yra pelnę pirmąsias premijas, – tai Laimonas Pautienius (2003 m.) ir Jomantė Šležaitė (2013 m.).

Scenoje išvysime ir puikiai visiems Lietuvos operos mylėtojams žinomą dainininką bei pedagogą Vladimirą Prudnikovą, dažną konkurso žiuri narį“, – pasakojo projekto pastatymo muzikinis vadovas ir dirigentas Erki Pehkas.

Praėjusių metų konkurso laimėtojai, lenkų mecosopranui Zuzannai Nalewajek buvo suteikta garbė išrinkti šių metų spektaklį – nugalėjo nostalgiškoji „Pelenė“.

Išnyksta ribos tarp realybės ir virtualumo

Jüri Naelas – Estijoje žymus režisierius, choreografas bei teatro pedagogas, jis turi didelę tarptautinę patirtį muzikinio teatro žanruose. J.Naelo laki vaizduotė bei apčiuopiamas kūrybinis jautrumas paskatino ilgamečius operos projektų kūrėjus – dirigentą E.Pehką ir dailininką Madis Nurms kviesti būtent jį režisuoti J.Massenet operą „Pelenė“.

Domo Rimeikos nuotr./Jüri Naelas
Domo Rimeikos nuotr./Jüri Naelas

„Mūsų sceninė operos versija pasakoja apie virtualią mus supančią aplinką. Apie tai, kaip besivystančios technologijos leidžia pabėgti į paralelinį pasaulį, kur kiekvienas gali susikurti trokštamą savęs versiją ir tapti pelene, supermodeliu, prezidento svečiu ar princu. Išnyksta ribos tarp realybės ir virtualumo, reginys tampa kiek didingas, ar net įnoringas.

Visa tai darome įspūdingai ir žaismingai, leisdami nuostabiai J.Massenet muzikai skambėti visu grožiu bei žavesiu. Vis dėlto, šiame žaižaruojančiame pastatyme siekiame atskleisti ir gilesnius sluoksnius – tai, kas slypi už glamūro.

Norėčiau, kad žiūrovai pasistengtų rasti atsakymą, kokį poveikį šiuolaikinei publikai turi ši pasaka? Kaip žmonių baimių, troškimų ir technologinių galimybių sąveika formuoja šiandieninį pasaulį?“, – mintimis dalijosi režisierius ir choreografas J.Naelas.

Režisieriaus sprendimus sustiprina dailininko M.Nurms scenografija bei kostiumai. Be pačios pasakos, spektaklio dizaino viziją kūrėjui įkvėpė ikoniniai interneto „memes’ai“, mados pramonės produktai ir XX a. 6 ir 7 dešimtmečių kriminalinių komedijų stilius.

Tai, kas slypi už glamūro.

M.Nurms atskleidė, ko galima tikėtis šiame pastatyme: „Veiksmas čia vyksta glamūriniame mados pasaulyje, kur podiumu nepaliaujamai žingsniuoja modeliai, demonstruodami prekės ženklo „De La Haltère“ („Piktosios pamotės“) kostiumus, „sukurtus“ naudojant tvarios mados principą – surenkant ir perkuriant senus drabužius.

Priešingai prabangiems personažų aprėdams, scenografija nuosaikesnė, bet taip pat įmantri – daugiafunkciniai kristalai, nuolat keisdami vietą ir poziciją, modifikuoja scenos erdvę, nukeldami žiūrovus į vis kitas veiksmo vietas.“

Įdomu, jog spektaklio šviesos dailininkas Antonas Kulaginas prisidėjo prie šių metų „Eurovizijos“ dainų konkurso įgyvendinimo Jungtinėje Karalystėje. Jis drauge su gausia šviesos dailininkų komanda dovanojo nepamirštamą reginį Liverpulyje.

Trumpai apie spektaklio siužetą

Veiksmas sukasi apie Liusetę (Pelenę). Jos pamotė Madame de la Haltière ir jos dukros pasipuošia ir išvyksta į balių, kuriame tikisi patraukti Princo dėmesį. Pelenė miega, o jos Fėja krikštamotė tuo tarpu aprengia ją nuostabia suknele, apauna krištolinėmis kurpaitėmis, kad jos niekas neatpažintų.

Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija
Madis Nurms nuotr./Operos „Pelenė“ repeticija

Sapne Pelenė išvyksta į balių, pasižadėjusi grįžti vidurnaktį. Pelenės atvykimas į rūmus sulaukia didžiulio dėmesio, Princas pamilsta ją iš pirmo žvilgsnio, tačiau artėja vidurnaktis ir Pelenė turi išvykti. Skubėdama ji pameta kurpaitę. Princas ieško kurpaitės savininkės. Jis suranda Pelenę ir meilė vėl suteikia gyvenimui prasmę.

Spektaklio „Pelenė“ premjera Kauno valstybiniame muzikiniame teatre -rugsėjo 7 dieną.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis