Joje ne tik R. Urbono fotografija Rytų Prūsijos tema bei su ja susijusi archyvinė medžiaga, bet ir menininko asmeniniai albumai, užrašai. Parodą taip pat papildys dokumentinio filmo peržiūra, performansas ir garso instaliacija.
Raimundas Urbonas (1963–1999) į Klaipėdos kultūros lauką įsiliejo gana anksti, fotografija susidomėjo apie 1985 m., o jau 1987 m. pelnė tarptautinius apdovanojimus.
Beveik tuo pat metu įstojo į Lietuvos fotomenininkų sąjungą, nuo 1989 m. tapo žymiosios menininkų grupės „Doooooris“ nariu. R. Urbonas buvo ne tik talentingas kūrėjas, bet ir aktyvus parodų dalyvis – rengė personalines parodas, dalyvavo grupinėse parodose. Jis išsiskyrė savitu, skvarbiu aplinkos matymu, daugiausia fotografavo daiktus ir žmones kasdienėje, natūralioje aplinkoje. Šiek tiek vėliau pradėjo giliai domėtis Rytų Prūsijos istorija, planavo leisti fotografijų albumą.
R. Urbono fotografija žinoma Klaipėdoje ir reikšminga visos Lietuvos fotografijos istorijai. Jo fotografijos ir šiandien eksponuojamos grupinėse parodose, bet personalinės R. Urbono parodos rengiamos retai – paskutinioji vyko prieš 13 metų.
Itin svarbi Rytų Prūsijos tema
2023 m. R. Urbonui būtų sukakę 60 metų. Ta proga įvairių sričių kūrėjus vienijanti asociacija „Kūrėjų sąjunga“ inicijavo R. Urbono fotografijai skirtą renginių ciklą „Pra/rasti pasauliai. Raimundo Urbono fotografija“.
Jo sumanytoja ir kuratorė, menotyrininkė Danguolė Ruškienė minėjo, kad ciklą pradėti Priekulės geležinkelio stotyje pasirinkta neatsitiktinai, miestelis priklausė Rytprūsių arealui, kuriuo taip domėjosi fotografas „tai nėra tik įdomi ir intriguojanti erdvė, ji turi tiesioginių sąsajų su autoriui buvusia itin svarbia Rytų Prūsijos tema.
R. Urbonas daug kartų lankėsi Karaliaučiaus sityje. Ten fotografavo nykstančius architektūros objektus, Vokietijos leidykla planavo išleisti jo fotografijų albumą. Parodai Priekulėje pasirinkome sutrumpintą to neišleisto leidinio darbinį pavadinimą (vok. k. „Ostpreussen von Balga bis Eydtkau“) Mes tą pavadinimą vertėm ne pažodžiui, bet supaprastinome – „Nuo sienos iki sienos“, nes vokiškame pavadinime minimi kaimeliai yra pasienyje“.
Pasak D. Ruškienės, renginys su R. Urbono kūryba tematiškai susijusioje aplinkoje yra ne tik būdas išnaudoti įdomią erdvę parodos eksponavimui, bet ir pastanga susieti tai, kas sparčiai tampa istorija su dabartimi. Kaip savotiškas tiltas tarp praeities bei dabarties ir kaip permainingos Rytų Prūsijos krašto istorijos simbolis veikia net pati kelionė į Priekulę – ją parodos organizatoriai siūlo rinktis traukiniu.
Eksponuos buvusiame stoties restorane
R. Urbono fotografijų paroda Priekulėje bus eksponuojama didžiausioje erdvėje stoties pastate – buvusiame restorane (parodos architektas Vladas Balsys). Savaitgalio parodą aplankę žmonės galės susipažinti su R. Urbono fotografija Rytų Prūsijos tema bei su ją papildančia archyvine medžiaga.
Vertinga parodos dalis – asmeniniai R. Urbono albumai ir užrašai, „šiuose, pirmą kartą eksponuojamuose albumuose – draugų ir šeimos narių nuotraukos, autoriaus pastabos, piešiniai, iliustruojantys uostamiesčio menininkų tarpusavio ryšius, anuometinę situaciją kultūros lauke“, – iš menininko artimų žmonių gautą medžiagą apibūdino D. Ruškienė.
Parodos atidarymas Priekulėje vyks šeštadienį 16 val. Ją pristatys kuratoriai D. Ruškienė ir Remigijus Treigys.
Lauks „Sepijos“ peržiūra
Po parodos atidarymo 16.30 val. vyks trumpametražio dokumentinio filmo „Sepija“ peržiūra (1991 m., trukmė – 16 min., operatorius L. Karvelis).
Filmą pristatys jo režisierė ir scenarijaus autorė Aušra Lukošiūnienė, kartu su operatoriumi lydėjusi R. Urboną į Kaliningrado sritį ir stebėjusi fotografo kūrybinius procesus.
Filmo aprašyme įvardijama, kad sepija – tai pradingusio Karaliaučiaus pigmentas brutalumo realybėje. Pigmentas atsparus griūvančios imperijos erozijai. Tai tonuota realybė, virstanti meno kūriniu, kuriame virpa dingusios karalystės žmogaus pasaulis.
Tą patį šeštadienio vakarą 17.30 val. dar vienas R. Urboną asmeniškai pažinojęs menininkas, Benas Šarka, rodys performansą „Žavesys, grįstas akmenimis ir saulėtekiais“, kuriuo susitelkiama į esamų ir menamų jungčių tarp žmonių, laikmečių, situacijų ir vietų tematiką ir esmines skirtybes bei esmines bendrystes.
Akustinę renginio atmosferą 18.30 val. kurs Pauliaus Sadausko garso instaliacija 55°42'44.7„ 21°08'05.9“. Pagrindinis jos veikėjas – laikas, palimpsestu paverčiantis vietos ir žmogaus istoriją, kol net ir asmeniškiausi bei svarbiausi prisiminimai ilgainiui tampa savotiška, ilgesio gimdoma meno forma.
Paroda keliaus į Klaipėdą
Po savaitgalio Priekulės geležinkelio stotyje paroda „Nuo sienos iki sienos. Raimundas Urbonas (1963–1999)“ bus perkelta į Klaipėdą. Ji bus du mėnesius eksponuojama Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje veikiančioje Nišinėje galerijoje.
Metų eigoje dar vyks keli R. Urbono fotografijai ir pačiam menininko gyvenimo atminimui skirti renginiai. Vienas jų, lapkričio mėnesį, lankysis ir Vilniuje. „Prospekto“ galerijoje numatoma išsami, retrospektyvinio pobūdžio R. Urbono fotografijos paroda „Raimundas Urbonas. Gyvenimas po stalu“.
Detali parodos Priekulės geležinkelio stotyje programa:
NUO SIENOS IKI SIENOS || Raimundas Urbonas /1963–1999/
Birželio 10 d. || Š E Š T A D I E N I S
16:00 Raimundo Urbono fotografijų parodos NUO SIENOS IKI SIENOS atidarymas. Kuratoriai Danguolė Ruškienė ir Remigijus Treigys.
16:30 Trumpametražio dokumentinio filmo SEPIJA /1991 m., 16 min., operatorius L. Karvelis/ peržiūra. Pristato režisierė ir scenarijaus autorė Aušra Lukošiūnienė.
17:30 Beno Šarkos performansas ŽAVESYS, GRĮSTAS AKMENIMIS IR SAULĖTEKIAIS.
18:30 Pauliaus Sadausko garso instaliacija 55°42'44.7„ 21°08'05.9“
TRAUKINIŲ TVARKARAŠTIS /rekomenduojami reisai/
Klaipėda–Priekulė: 15:10–15:38
Priekulė–Klaipėda: 19:38–20:04
- - -
Birželio 11 d. || S E K M A D I E N I S
13:00–17:30 Raimundo Urbono fotografijų paroda NUO SIENOS IKI SIENOS. Kuratoriai Danguolė Ruškienė ir Remigijus Treigys.
TRAUKINIŲ TVARKARAŠTIS /rekomenduojami reisai/
Klaipėda–Priekulė: 12:30–12:58, 15:10–15:38
Priekulė–Klaipėda: 14:23–14:52, 17:03–17:32