Saugoti negalima išmesti – kur dėti kablelį kino paveldosaugos kontekste?

Ką turėtų daryti archyvas, muziejus, filmoteka ar kita kino paveldosaugos institucija, radusi savo fonduose istoriškai reikšmingą kitose šalyse sukurtą filmą? Kaip elgtis su nepatogiu, trauminę visuomenės patirtį primenančiu kino paveldu? Kaip nacionalinio kino paveldo samprata formuoja kino (ne)apsaugą?
Lietuvos kino archyvas
Lietuvos kino archyvas / Organizatorių nuotr.

Ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“ kartu su medijų edukacijos ir tyrimų centru „Meno avilys“ šiuos ir kitus kino paveldosaugos klausimus kvies iškelti konferencijoje „Kino paveldas be sienų“, kuri vyks rugsėjo 13 d. „Ozo kino salėje“.

Anot organizatorių, surengti atvirą kino bendruomenės susitikimą paskatino bendrovės „Lietuvos kinas“ archyve saugomų sovietmečiu Lietuvoje platintų filmų saugojimo klausimas. Kultūros ministerijai likvidavus šią bendrovę, netrukus iškilo joje saugomų juostų likimo problema. Dalis filmų, kurių saugojimas yra reglamentuotas įstatymų, buvo perduota centriniam valstybės archyvui. Tačiau dalis kitų archyve nugulusių juostų pateko į pilkąją zoną. Nors tarp jų yra nemažai kino klasikos kūrinių, retų buvusių SSRS respublikų juostų, kurios šiuo metu oficialiai nelaikomos kino paveldu, taigi ir negali arba neprivalo būti saugomos valstybinėmis lėšomis. Šiuo metu archyvo kolekcijos inventorizacija ir saugotinų kūrinių atranka rūpinasi speciali ekspertų komisija, tačiau galutinio atrinktų filmų likimo klausimas vis dar lieka atviras.

Kiekvienos šalies kino archyvai ir sinematekos veikia pagal savitus kino paveldosaugos įstatymus ir principus. Neretai, kaip ir Lietuvoje, prioritetas teikiamas nacionaliniam kinui, paliekant visas kitas šalyje rodomas kino kopijas po „ne-paveldo“ skraiste. Tačiau kodėl skirtingose šalyse skiriasi ir nacionalinio kino apibrėžimas? Konferencijoje skirtingų šalių patirtis pristatys svečiai iš tarptautinių kino paveldosaugos institucijų.

Organizatorių nuotr./Lietuvos Kino Archyvas
Organizatorių nuotr./Lietuvos Kino Archyvas

Prancūzų sinematekos sklaidos kuratorė Emilie Cauquy papasakos, kodėl Prancūzijos sinematekoje laikomasi pozicijos, kad saugomi turėtų būti visi filmai, nepriklausomai nuo produkcijos šalies.

San Francisko nebylaus kino festivalio vadovas Robert‘as Byrne sako, kad nebylus kinas visada pasižymėjo tarptautiškumu – tiek jį kuriant, tiek dabar, atrandant iš naujo. Filmų restauravimas neretai vyksta ieškant kopijų nuotrupų visame pasaulyje, todėl kino paveldo sąvoką apriboti vien tik nacionaliniu kinu būtų pernelyg netoliaregiška. Kita konferencijos viešnia – Maya Darrel Hewins iš Šetlando filmų archyvo – siūlo kino paveldo sampratos ribas plėsti dar labiau ir sako, kad verta archyvuoti ne tik profesionalų kiną, bet ir namų juostas (angl. home–movies).

Lietuvos situaciją pristatys ir galimų sprendimų ieškos šalies kino bendruomenės atstovai. Konferenciją vainikuos bendra dalyvių diskusija ir filmo iš „Lietuvos kino“ archyvo peržiūra.

Europos šalių kino forumo „Scanorama“ rengiamas ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“ vyks rugsėjo 12–15 dienomis Vilniaus kino centre „Skalvija“ ir rugsėjo 20–22 dienomis Kaune, kino centre „Romuva“. Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras prie Kultūros ministerijos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų