Performansų pagalba, meno pasaulio ikona Marina Abramović maždaug jau 50 metų tikrina kūno bei minčių ribas, narpliodama sudėtingą ryšį tarp atlikėjo ir žiūrovo. Menininkės teigimu, performatyvaus meno būdu iššūkį galima mesti ne tik sau, bet ir stebėtojui – paveikti žiūrovą įmanoma tiek emociškai, intelektualiai ar net fiziškai.
Dar nuo vaikystės meną įvairiomis formomis kurianti atlikėja suprato, jog šis saviraiškos būdas neturi apsiriboti konkrečia vieta, kūrybine studija ar apskritai forma. Būtent dėl to M. Abramović tiki, jog vienas geriausių būdų perteikti savo mintis yra pasitelkiant patį kūną.
Nors menininkė nemėgsta būti žibintų šviesoje ir stengiasi nuo žiniasklaidos būti kiek toliau, tačiau iš per daugelį metų susikaupusių interviu aiškiai išsiskiria M. Abramović noras atsiverti pasauliui, neįsipatoginti kėdėje ir neužsibūti komforto zonoje.
Jos pačios žodžiais – „Atostogų aš nevykstu. Labiau linkstu į ekspedicines išvykas vietose, kuriose nerasi „Coca-Cola“ ar elektros. Idėjos ir kyla iš to, jog aš atsiveriu pasauliui. O tas mintis, kurios yra malonios ir lengvos, aš tiesiog užgniaužiu. Pasilieku prie tų minčių, kurios mane apsėda ar net truputėlį kelia siaubą“.
1. Tu privalai tikėti, jog esi teisus, net jeigu aplinkiniai galvoja, jog klysti
Nors šiuo metu menininkei ir nebereikia įrodinėti savo vertės, iki pripažinimo jai teko nueiti ilgą kelią. Kelią, jog performansas būtų pripažintas vertas būti vienoje „lentynoje“ kartu su fotografija ar kinu.
Būtent dėl nusistovėjusių pažiūrų, kas yra menas, M. Abramović kelią link pripažinimo turėjo skintis lyg pro tankias džiungles. Tačiau savo pašaukimo ji neišdavė – nors iš pradžių tapiusi, ji pabandė atsistoti prieš publiką. Nuo to laiko suprato, jog būtent jos pačios kūnas yra geriausias mediumas išreikšti savas idėjas.
Nors daugelis jos nesuprato ir net atmetė, tačiau giliai viduje menininkė jautė, jog elgiasi teisingai ir reikia nepergyventi, net jeigu tau ištaria „ne“. Jos teigimu, ji lengvai galėjusi pasiduoti dar aštuntajame dešimtmetyje, kuomet daugelis performanso atlikėjų ėmė gręžiotis į kitas meno šakas – architektūrą, skulptūrą ar dailę.
2. Tu privalai būti ištvermingas
Menininkės teigimu, ji viską turėjusi susikurti pati. Dauguma jos pasaulio žmonių tampa priklausomi nuo turtingų kolekcionierių arba juos priglaudžia galerijos. Kadangi ji savęs nesiejo su viena vieta, nuolat keliaudavo po skirtingas erdves, parodas, festivalius, taip susipažįstant su kuratoriais, pristatant save ir bandant juos įtikinti performatyviu menu, pasirodant prieš vos 10 ar 20 žmonių.
Tačiau pažinčių nepakanka – M. Abramović, domėdamasi Tibeto vienuolių filosofija įsitikino, jog privalu lavinti ir kūną. Treniruotis, užsiimti sveika mityba, net negalvoti apie narkotikus bei alkoholį. Tam, jog galėtų atlikti savo bene žymiausią performansą The Artist Is Present, menininkė teigia tam ruošusi savo kūną visus metus.
3. Kai tapsi žymus, aplinka tavęs nekęs
„Tau tapus roko žvaigžde, tave mylintys žmonės tavęs pradės nemėgti. Jie norės, jog būtum nepasiturintis ir nuolat kentėtum“, – tai pačios M. Abramović žodžiai. Anot garsios menininkės, sąskaitos už elektrą ji nepajėgdavo apmokėti net sulaukusi 50 metų. Tačiau šie žemiški dalykai, kaip apkalbos, neapykanta ar finansinė padėtis, dėl jos užsispyrimo įtakos jai nedarė.
Svarbiausia – nuolatos mokytis, mokyti ir kurti. M. Abramović teigia ypač daug įvairiose platformose kalbanti apie performatyvų meną, dirbanti su kitais menininkais bei juos mokanti. Menininkė stengiasi jaunąją kartą atbaidyti nuo išpuikimo – neleisti būti išlepintiems galerijų, nesiekti įsigyti kuo daugiau daiktų, kurie galiausiai pasirodo nereikalingi.
Prisistatė kauniečiams
Kaune, paskutinėmis kovo dienomis į parodos „Būties atmintis“ atidarymą atvyko ir pati M. Abramović. Ši ekspozicija, net ir menininkės terminais, yra kiek unikali – sukurtos įspūdingos videoinstaliacijos iš rinktinių šios autorės performansų dokumentacijų ir filmų.
Per ilgą autorės karjerą susikaupusi galybė medžiagos parodos lankytojams pristatoma vienoje vietoje – visas kūrėjos gyvenimas lyg ant delno. Reti dokumentiniai kadrai, biografiniai momentai, garsusis menininkės Manifestas bei unikalusis kūrybos Metodas, įvairūs jos interviu.
O Kauno „Žalgirio“ arenoje įvyko ypatingas vakaras – specialiame susitikime su menininke dalyvavo virš 6000 dalyvių, gavusių išskirtinę proga klausytis bene garsiausios šiuolaikinio meno atstovės pasaulyje.
„Švyturys nealkoholinis“ kartu su „KAUNAS2022“ organizatoriais ragina nepraleisti šios išskirtinės progos iš arčiau susipažinti su didžios kūrėjos gyvenimu bei darbais. Apsilankius parodoje, bus galima įsigyti specialiai šiai progai lietuvių kalba išleistą iki šiol išsamiausiai Marinos Abramović kūrybą pristatantį katalogą „Valytoja“ („The Cleaner“). Paroda Nacionalinio M. K. Čiurlionio muziejaus Kauno paveikslų galerijoje vyks iki liepos 31 d.