Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Vilniaus aukcione – ypatinga P.Smuglevičiaus akvarelė ir brangiausias A.Samuolio paveikslas

Jau kitą savaitę, 2019 m. gegužės 24 d., įvyksiančiame LVII Vilniaus aukcione laukia istoriniai įvykiai, kurių epicentre – du meno kūriniai. Pirmą kartą lietuviškų aukcionų istorijoje pristatoma absoliuti retenybė – originali Pranciškaus Smuglevičiaus (1745–1807) akvarelė, tapusi Romos antikvaro ir leidėjo Lodovico Mirri išleisto albumo Vestigia delle Terme di Tito titulinio lapo pirmavaizdžiu. Kitas, iki šiol buvęs brangiausiai įkainotas lietuviško meno kūrinys, – Antano Samuolio (1899–1942) „Liga“ aukcione vėl ieškos pirkėjo ir tikrins meno rinkos galimybes.
A.Samuolio paveikslas - Liga
A.Samuolio paveikslas - Liga / Vilniaus aukciono nuotr.

„Šis aukcionas skyrėsi nuo ankstesnių savo struktūra – praėjusią savaitę sėkmingai baigėsi pirmoji jo dalis, skirta lietuviško dizaino objektams, o kitą savaitę pasitinkame antrąją dalį, skirtą lituanistinei vaizduojamajai dailei. Šios dalies aukciono kolekcija suskirstyta į devynias temas, o iš viso ją sudaro 150 lotų. Iš pirmo žvilgsnio tai – įprasti kūriniai: tapyba ir grafika, skulptūros, kartografija ir kitos kolekcinės lituanistinės vertybės, tačiau tarp jų yra tokių retenybių, kad vien dėl to LVII Vilniaus aukcioną galima pavadinti tiesiog istoriniu“, – sako Vilniaus aukciono vadovė Simona Skaisgirytė-Makselienė.

Pati didžiausia šio aukciono pažiba – P.Smuglevičiaus akvarelė „Romos visuomenė lanko Tito griuvėsius“, tapusi titulinio Romos antikvaro ir leidėjo L.Mirri išleisto Nerono Aukso rūmų (klaidingai vadintų Tito termomis) freskų albumo Vestigia delle Terme di Tito titulinio lapo pirmavaizdžiu. 1775 m. tapytoje akvarelėje įamžintas istorinis momentas – Romos visuomenės apsilankymas tuomet Eskvilino kalvose atrastų rūmų kasinėjimų teritorijoje.

Vilniaus aukciono nuotr./P.Smuglevičiaus akvarelė „Romos visuomenė lanko Tito griuvėsius“
Vilniaus aukciono nuotr./P.Smuglevičiaus akvarelė „Romos visuomenė lanko Tito griuvėsius“

„Piešinio pobūdis, atlikimo profesionalumas, kruopštumas ir detalumas rodo, kad tai tikrai Smuglevičiaus rankos piešinys. Tą liudija ir signatūra lapo apačioje centre“, – teigia darbo ekspertizę atlikusi Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros instituto vyriausioji mokslo darbuotoja dr. (hp) Rūta Janonienė.

Yra žinoma, kad L.Mirri vadovaujami Romos Eskvilino kalvos archeologiniai tyrimai vyko nuo 1774 m. gruodžio iki 1776 m. kovo mėn. 1775 m. balandį pasirodžiusiame leidinyje Antologia Romana buvo aprašyti keturi iš visų šešiolikos čia rastų kambarių, kurių sienas ir skliautus dengė tapyba bei stiuko ornamentai. Atkasti interjerai dviem dienoms buvo atverti Romos publikai, o kol žmonės grožėjosi atkastomis freskomis, P.Smuglevičiui ir architektui Vincenzo Brenna (1745–1820) buvo pavesta atlikti meninę dokumentaciją ir užfiksuoti vaizdus. Vėliau grafikas Marco Carloni (1742–1796) juos išraišė oforto technika ir paruošė minėtam albumui. Šalia vario graviūrų leidinio L.Mirri išleido de luxe Vestigia delle Terme di Tito leidimą su originaliomis P.Smuglevičiaus akvarelėmis, kurios yra itin retos. Keletas jų iš šio leidimo yra saugomos tokiuose muziejuose kaip Paryžiaus Luvras ar Sankt Peterburgo Ermitažas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos