Algimanto Aleksandravičiaus nuotr./„Šypsena“, Baškirija |
„XXI amžiaus Lietuvos fotografijos poslinkiai“ – tai Lietuvos fotomenininkų sąjungos paroda, sudaryta pagal šių metų metraštį. Jis sujungė brandžiąją ir dar mažai žinomą jaunąją Lietuvos fotografų kartą.
Visai naujame fotografijos amplua išvysime Vėtrę Antanavičiūtę, savo žanrui ištikimus Remigijų Treigį, Stanislovą Žvirgždą, brolius Mindaugą ir Algimantą Černiauskus. O kur dar laisve alsuojančios jaunosios kartos fotografinė išmonė. Tokia fotomenininkų ir jų fotografinių sprendimų įvairovė neturėtų palikti abejonių, kad Lietuvos fotografija išlaikys savąją tapatybę ir XXI amžiuje.
„Nematyta/nauja fotografija“
Parodoje „Nematyta/nauja fotografija“ rodomos Lietuvos fotomenininkų sąjungos narių pateiktos dar nematytos arba mažai eksponuotos, nepublikuotos fotografijos. Kai kurios jų – sukurtos prieš dešimtmečius, kai kurios – tik prieš kelis mėnesius. Žiūrovams suteikiama puiki galimybė pažvelgti, kuo fotografai pastaruoju metu gyveno, kas pateko į jų akiratį. O fotografams – proga parodyti savo kūrybą ir pasitikrinti, kaip į jų darbus reaguoja publika.
Vėtrės Antanavičiūtės nuotr. /„Naujas gyvenimas“ |
Jau nekuriantiems ši paroda yra akstinas peržiūrėti savo fotografijų archyvus ir nauju žvilgsniu įvertinti kad ir senus, tačiau dar niekad nerodytus darbus. Kas žino, gal tarp jų rasis tas, kuris kadaise netiko valdžiai ar pačiam autoriui nebuvo įdomus. O gal atspaudas kadaise ir rodytas, bet taip ir likęs nepastebėtas.
„Geriausios kūrybos pradžios fotografijos“
Parodoje „Geriausios kūrybos pradžios fotografijos“ eksponuojami tiek fotografijos klasikų, tokių kaip Antanas Sutkus, Algimantas Macijauskas, Romualdas Rakauskas, Algimantas Kunčius, Romualdas Požerskis, Vitas Luckus, tiek jaunesniosios fotografų kartos darbai. Įdomu stebėti kokia buvo pradžia, į ką kūrėjai gręžė fotoaparatus, kol dar neturėjo savos temos, atpažįstamo braižo. Mintyse bandai atsekti, kaip keitėsi šių autorių temos ir raiškos būdai. O gal tos pirmosios fotografijos ir liko pačios geriausios?
Valerijaus Koreškovo nuotr. /„Interviu gatvėje“, Vilnius, 1967 m. |
Galbūt nuo jų sukūrimo mes matėme begales vienos temos kartočių, tačiau norisi susimąstyti, kuo tos fotografijos buvo vertingos anuomet, kuo patraukė kritikų ar kuratorių dėmesį ir atnešė pripažinimą. Įdomu, kokią įtaką šie kadrai turėjo tolesnei kūrybai ir kaip jie atrodo visos kūrybos kontekste dabar, žvelgiant iš šiandieninės perspektyvos.
Lietuvos fotomenininkų sąjungos parodas Vilniaus rotušėje galima aplankyti iki sausio 2 dienos (renginių metu Rotušės lankymas gali būti ribojamas).