Dabar internete itin daug galių turi centralizuotos milžinės kaip “Facebook”. Jos kontroliuoja savo vartotojų turinį, renka ir pardavinėja įvairiausius duomenis apie juos. Toks dabartinis internetas dar vadinamas Web2.
Tačiau decentralizacijos idėjų įkvėpti vystytojai ir investuotojai dabar bando sukurti naujovišką internetą ir jį vadina Web3. Jei jiems pasiseks, internautai pradės valdyti savo duomenis internete ir patys spręsti, kam ir kokią informaciją apie save suteikti ar net parduoti. Taip pat būtų sustiprintas privatumas, žmonės gautų papildomų būdų uždirbti, galėtų lengviau migruoti tarp platformų. Pavyzdžiui, įsivaizduokite, jei visą savo “Instagram” sukurtą turinį galėtumėte be niekieno leidimo lengvai perkelti į “TikTok” plaformą. Dabar tam yra ir technologinių, ir korporacijų statomų kliūčių.
Web3 vystytojų teigimu, šie nauji sprendimai, kuriems dažniausiai naudojama blokų grandinės technologija, būtent ir suteiktų tokios laisvės bei naujų galimybių.
Savo informacijos savininkai
“[Web3] ir yra naujos kartos internetas, kur pradedame turėti naują santykį su turtu. <...> Tampi savo informacijos savininku, o šiandien neturim tokios privilegijos ir tai labai svarbu”, - sako Andrius Bartminas, inovacijų ir tyrimų bendrovės "Super How?" vadovas ir vienas įkūrėjų.
Jo žodžiais, blokų grandinės technologija yra tarsi “naujos kartos materija”, kurią panaudojant galime kurti ir kriptovaliutas, skaitmeninį turtą, vystyti skaitmeninės tapatybės sprendimus ir perkurti finansų pasaulio tradicijas. Pavyzdžiui, su protokolais, leidžiančiais atlyginimą mokėti ne kas mėnesį, o siųsti pinigus nenutrūkstamu srautu kas sekundę.
Monika Sviderskė, Web3 rinkodaros profesionalė, tuo pačiu primena, kad tokiame decentralizuotame internete mažėja ir tarpininkų įtaka, o tai verčia internautus už savo veiksmus prisiimti ir daugiau atsakomybės sau, kas skatina aktyviau gilintis ir pradėti naudotis šiomis technologijomis.
Tuo pačiu, tarpininkų nykimas suteikia ir daugiau laisvės bei galimybių.
“Dabar inovuoti gali vienas žmogus, tau nebereikia korporacijos”, - sako A.Bartminas ir papildo, kad “galime ir toliau likti su didelėmis korporacijomis, kurios nenori keistis, arba galime iš esmės naujai pažiūrėti į verslo modelius ir juos keisti, bei uždirbti daugiau nei tos korporacijos”.
Juoba, ir senieji verslai imasi išnaudoti su Web3 siejamas technologijas, ieškodami naujų rinkų. Pavyzdžiui, “Super How?” vysto projektą su Portugalijos monetų kalykla, kuri skaitmenine savo monetų versija bandoi pritraukti jaunesnius pirkėjus.
“Daugiau galimybių nei rizikų”
Pašnekovai, kurie yra ir Vilniuje lapkričio 9 d. Vyksiančios Web3 konferencijos dalyviai, taip pat pabrėžia, kad reguliuotojai, politikos formuotojai taip pat iš esmės yra susidomėję naujojo interneto idėjomis, juoba ir pats Web3 sektorius bręsta ir iš susižavėjimo etapo pereina į kritiškesnį galimybių vertinimą.
M.Sviderskė atkreipia dėmesį, kad anksčiau buvusias kalbas apie Web3 “aukso kalnus” keičia rimtesni pokalbiai apie vieno ar kito projekto pagrįstumą, techninius ir ekonominius aspektus, saugumo klausimus.
Tuo pačiu, Web3 rinkodaros profesionalė sako, kad jei politikai, reguliuotojai geriau supras, kas vyksta šiame sektoriuje, tai pakeistų ir visą reguliacinę kryptį. O atsiradus tinkamam reguliavimui, šis sektorius gali pritraukti ir daugiau naujų vartotojų, kurie jaustųsi saugesni, turėdami valstybės nustatytas taisykles.
Anot A.Bartmino, politikams ir reguliuotojams svarbu padėti suprasti, kad šios technologijos kuriamos ne bandant kažko išvengti, sugriauti, bet dėl to, kad tai yra interneto evoliucija - čia “yra daugiau galimybių nei rizikų”.
“Norit jūs to ar ne, Web3 ateina”, - apibendrina M.Sviderskė.
_____
Žiūrėkite visą pokalbį, kuriame pašnekovai taip pat pateikia daugiau pavyzdžių apie Web3 technologijas, vystomas “Micapass”, “Axiology” ir kitų, sąsajas su dirbtinio intelekto sprendimais, naujų specialistų poreikį ir galimybes tradiciniams verslams.
https://www.15min.lt/video/kas-yra-web3-technologijos-kuo-tai-svarbu-ir-kaip-joms-pasiruosti-245300