J. Miltinio dramos teatro pagrindinę sceną po beveik metų tylos vėl premjera pažymėsiantis spektaklis pagal A. Škėmos dramą „Pabudimas“ – tai pirmasis šio kūrinio pastatymas profesionalioje scenoje nepriklausomoje Lietuvoje (1989 m. šį tekstą Lietuvos valstybiniame akademiniame dramos teatre į sceną perkėlė režisierius J. Vaitkus).
Be to, tai pirmasis lietuvių dramaturgijos klasikos pastatymas režisieriaus A. Areimos kūrybinėje biografijoje, kurią prieš kelis mėnesius papildė itin reikšmingas laimėjimas: A. Areima už novatoriškas ir savitas teatrinės kalbos paieškas įtrauktas į Naujosios teatro realybės prizo kandidatų sąrašą. Tai – bene prestižiškiausias tarptautinis teatro apdovanojimas, kurį iki šiol yra pelnę du lietuvių režisieriai – Eimuntas Nekrošius ir Oskaras Koršunovas, o į kandidatų sąrašą yra taip pat įtrauktas ir A. Areimos mokytojas režisierius Rimas Tuminas.
Naujojo „Pabudimo“ autoriai tiki, kad vėl iš Antrojo pasaulinio karo pelenų kylanti ksenofobija yra kažkas stipresnio, universalesnio ir reikšmingesnio nei vien politinės sistemos kaitos liekanos, jaunimo su tokiu pasitenkinimu įvardijamos kaip „homo sovieticus“. Dramoje „Pabudimas“ matome kraštutines būsenas, ribines situacijas išgyvenančius personažus, kurių svarbiausias tikslas – išlikti žmonėmis arba atrasti bei išpuoselėti savyje po represyviu okupacinės ideologijos presu prislėgtą žmogiškumą, pilietinį bei moralinį sąmoningumą, išsilaisvinti arba, A. Škėmą perfrazuojant, pabusti, bei išsaugoti tikėjimą savo aukos prasmingumu.
Anot J. Miltinio teatro meno vadovo Andriaus Jevsejevo, „kuriant Škėmos „Pabudimą“, suvokiant šio pastatymo kultūrinę ir socialinę svarbą, buvo mestos stipriausios įmanomos kūrybinės pajėgos: dabar jau ir Europos mastu įvertintas režisierius A. Areima, šįmet aukščiausią šalies teatrinį apdovanojimą „Auksinį scenos kryžių“ pelnęs aktorius Vainius Sodeika, į pagalbą pasikviestas talentingas aktorius Anicetas Gendvilas iš Šiaulių dramos teatro, neabejotinai geriausias šalies šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas ir, aišku, gausi skirtingų kartų bei mokyklų J. Miltinio teatro aktorių komanda. Keliami tikslai – taip pat maksimalūs: tikimės, kad šis „Pabudimo“ pastatymas taps savotiška Panevėžio J. Miltinio teatro vizitine kortele, užtikrinančia glaudesnį ryšį tarp savo veido bei publikos ieškančio atsinaujinančio teatro ir savosios kultūrinės bei socialinės tapatybės ieškančios panevėžiečių publikos“.
Būtent siekiant surasti glaudesnį ryšį su ta miestiečių dalimi, iš kurių kultūrinių poreikių horizonto teatras per pastaruosius kelerius pasitraukė arba dar net nespėjo patekti, po pirmojo premjerinio „Pabudimo“ balandžio 28-ąją rengiama diskusija-susitikimas su žiūrovais, kuriame dalyvaus spektaklio kūrybinė komanda ir specialiai į spektaklio premjerą iš JAV atvykstanti Antano Škėmos anūkė ir tiesioginė autorių teisių paveldėtoja Corrina Škėmaitė-Snyder.
O premjeros išvakarėse – balandžio 27 d. – teatre vyks „Pablūdimas prieš pabudimą“, t.y., vienos geriausių Lietuvos alternatyvios muzikos grupės „Solo Ansamblis“, savo tapatybės ieškančios kažkur tarp post-punk ir electroninės muzikos skambesio, koncertas. O „Solo Ansamblio“ kuriamos muzikos „klausymui ir šokiui, protui ir sielai“ šou atvykusius apšildys dar vieno elektroninės muzikos kūrėjo ir atlikėjo, simboliškai pasivadinusio Shkemos sceniniu slapyvardžiu, dj setas.
„Prieš pabundant norisi gerokai pasiausti: patrypti ant senų teatrą ilgą laiką iš vidaus graužusių ydų bei nesėkmių – teatleidžia man už tokias mintis kitaip manantys“, – sakė A. Jevsejevas. „Juolab, kad visi koncertinės programos dalyviai yra teatro žmonės – dirba, kuria Lietuvos nacionaliniame, „Keistuolių“, Jaunimo teatruose arba teatro laboratorijoje „Atviras ratas“. Norėtume, kad ateityje tokių jaunimui aktualių muzikinių programų teatre būtų dar daugiau. Bet pradžiai – pabudimas“.