LNOBT išsirinko jaunąjį režisierių, kuriam bus patikėta statyti Jacques'o Offenbacho operą „Hofmano istorijos“. Tarptautinis konkursas šios operos režisūrinei koncepcijai sukurti buvo paskelbtas kovo viduryje.
„Hofmano istorijų“ režisierių konkursas – pirmasis tokio masto LNOBT projektas, orientuotas į talentingų Europos jaunųjų kūrėjų paiešką ir prisidedantis prie išskirtinės jaunimo kultūros politikos formavimo. Konkursas suteikia galimybę jauniems režisieriams būti matomiems ir pripažintiems Europos mastu, dirbti su aukščiausio meistriškumo profesionalais: pasaulyje pripažintu dirigentu Sesto Quatrini, puikiais teatro solistais, choru ir simfoniniu orkestru.
„Mūsų komanda atvira kūrybinėms idėjoms, o šis konkursas – geriausias to įrodymas. Paprastai visi deklaruoja dėmesį jauniems kūrėjams, bet pasaulyje stambių platformų jiems atsiskleisti trūksta, ir įdomiems žmonėms ne visada nusišypso galimybė gauti rimtus teatrų užsakymus, – konstatuoja LNOBT generalinis direktorius Jonas Sakalauskas. – Bet aš tikiu, kad tai yra sėkmės raktas, kuris praturtins mūsų teatro repertuarą ir bus kelrodė žvaigždė kitiems Lietuvos teatrams.“
Idėjas vertino autoritetinga komisija
Pirmajam konkurso etapui pateikta 41 paraiška iš tokių šalių, kaip Italija, Lenkija, Vokietija, Prancūzija, Austrija, Jungtinė Karalystė, Ukraina ir, žinoma, Lietuva. Konkurso dalyviai privalėjo būti ne vyresni nei 40 metų amžiaus ir turėti profesionalios operos režisūros patirties.
Iš visų pretendentų tarptautinė žiuri, vadovaujama LNOBT operos meno vadovo S.Quatrini, atrinko tris labiausiai ją sudominusias kūrėjų komandas, kurios finaliniame konkurso etape teatro salėje išsamiai pristatė savo kūrybinius sumanymus.
Visi trys atrinkti projektai priklausė jauniems kūrėjams iš Italijos. Režisieriai F.Grazzini, Andrea Bernardas, Chiara Osella kartu su savo bendraminčiais – scenografijos ir kostiumų dailininkais – atsakė į visus vertinimo komisijos narių klausimus, pademonstravo į Vilnių atsivežtus scenografijos maketus ir scenos kostiumų eskizus.
Renkant geriausią režisierių, savo balsą tarė ir konkurso finalą teatro salėje bei tiesioginėje interneto transliacijoje stebėję žiūrovai: pristatymams pasibaigus, jie turėjo galimybę balsuoti.
Tuo metu vertinimo komisija susirinko į uždarą posėdį. Joje, be LNOBT atstovų, dirbo scenografijos ir kostiumų dailininkės Tatyana van Walsum (mūsų žiūrovams pažįstama iš spektaklių „Romeo ir Džuljeta“, „Stebuklingas mandarinas“, „Mėlynbarzdžio pilis“), Kristine Pasternaka (Latvijos nacionalinės operos ir baleto vyriausioji kostiumų dailininkė, kūrusi kostiumus LNOBT „Lohengrino“ pastatymui) ir (nuotoliniu būdu) Briuselio „La Monnaie“ teatro generalinis direktorius bei meno vadovas Peteris de Caluwe (su šiuo teatru LNOBT bendradarbiavo statydamas „Rožės kavalierių“).
Po posėdžio buvo paskelbtas tarptautinės komisijos verdiktas: teisę statyti J.Offenbacho operą „Hofmano istorijos“ LNOBT scenoje gauna režisierius F.Grazzini ir jo komanda: scenografas Andrea Belli bei kostiumų dailininkė Donata Bettella.
Nugalėtojas pergalę skiria savo močiutei
„Opera yra kiekvieno italo širdyje – nuo vaikystės girdėjo močiutės leidžiamų garsiausių operos arijų įrašus. Ir nors prieš dvi dienas netekau savo močiutės, kadaise man atvėrusios operos pasaulį, šiandien vis tiek jaučiuosi laimingas. Skiriu šią pergalę jai, nes pristatymo metu mintimis buvau kartu su ja, – pasakojo F.Grazzini. – Man jau 40 metų, tad analogiškuose konkursuose daugiau dalyvauti nebegalėsiu – ši galimybė buvo paskutinis bandymas įšokti į nuvažiuojantį traukinį. Antra vertus, aš ir mano komanda turime pakankamai patirties tokiam iššūkiui, kurios reikalauja „Hofmano istorijos“ –sudėtingas, atskleidimo meistrystės reikalaujantis scenos kūrinys. Keturis ar penkis kartus panašiuose konkursuose mes vis pasiekdavome finalą, bet nelaimėdavome, todėl šis kartas mums toks svarbus ir ypatingas. Jau nekantrauju grįžti į Lietuvą ir pradėti dirbti. Mano režisūros autoritetas buvo lietuvis Eimuntas Nekrošius, ir tai dar vienas motyvas, kodėl taip noriu iš arčiau pažinti jūsų kraštą, jo kultūrą ir jo publiką.“
F.Grazzini 2004 m. baigė Šviesų dizaino mokyklą prie Florencijos teatro, o 2008 m. – Milano Paolo Grassi tarptautinę teatro akademiją. Taip pat tobulinosi įvairiuose meistriškumo kursuose Maskvoje, Sofijoje, Milane. Yra sukūręs daugiau nei dešimtį operos pastatymų įvairiuose Italijos, Prancūzijos, Vokietijos teatruose bei festivaliuose.
Kokias „Hofmano istorijas“ išvysime LNOBT scenoje? „Mūsų pastatyme Hofmanas bus garsus rašytojas, priklausomas nuo alkoholio. Kiekviena jo istorija pristato vis kitą moterį, o kartu tai yra vis nauji Hofmano evoliucijos ir psichologinio augimo etapai, kuriuos pagyvina menininko vaizduotės vizijos, sapnai, košmarai ir haliucinacijos. Tai istorija apie menininką, kuris blaškosi tarp meilės ir apsėdimo savo fantazijų pasaulyje“, – trumpai apibendrina F.Grazzini.