Po režisierės įrašo socialiniuose tinkluose pasipylė diskusijos. O.Koršunovas neatsisakė dalyvavimo MITEM, bet patikino diskutavęs su kolektyvu. Tą patį padarė ir KDT vadovas Tomas Juočys. Abu teatrai nusprendė vykti į festivalį, tačiau į savo vežamus spektaklius įtraukė protesto siužetus.
Komentaruose rašytojas Rolandas Rastauskas pasisakė prieš, jeigu į Vengriją bus vežamas jo verstas „Šokis Delhi“. 15min susisiekus su R.Rastausku, komentuoti jis atsisakė, nes nenori „daryti naujo spektaklio“.
Vėliau savo poziciją išsakė Oskaro Koršunovo teatro vadybininkė ryšiams su užsieniu Audra Žukaitytė. Jos teigimu, OKT dalyvavimas MITEM yra jos klaida, o kas tiksliai organizuoja festivalį bei kokios jų politinės pažiūros, ji neįsigilino.
Y.Ross: kiekvienas menininkas turi turėti poziciją
„Man kaip kolegai yra svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad šis festivalis gali būti panaudotas įvairiais būdais. Jame dalyvaujanti ukrainiečių muzikos grupė „Dakh Daughters“ turi vieną tikslą, bet ir mes turime apsispręsti bei išgryninti savo poziciją. Norėjau pasidomėti, kaip mes Lietuvoje suprantame Orbano valstybę, kokia jo įtaka priešinantis Europos Sąjungos sprendimams karo metu. Kitų tikslų neturiu“, – 15min komentavo Y.Ross.
Neseniai išsakytos O.Koršunovo pozicijos Y.Ross plačiai nekomentavo: „Gerbiu kiekvieno menininko požiūrį ir nenorėčiau su juo kovoti. Tačiau šiame kontekste man svarbu suvienyti kūrėjų bendruomenę Europoje bei pasaulyje, nes, deja, mūsų istorija rodo, kokie apatiški galime būti. Kiekvienas menininkas turi turėti poziciją ir ją argumentuoti. Tai taip pat mūsų profesijos dalis.“
„2014 metais Auksinių scenos kryžių ceremonijoje, gyvame eteryje mandagiai pasakiau savo kolegoms, kad prieš važiuodami gastrolių į Rusiją, prašau, patikrinkite, kas finansuoja renginį“, – prisiminė ji.
Kartu su garsiu šveicarų rašytoju Lukasu Bärfussu Y.Ross domėjosi ir Zalcburgo festivalio mecenatais:
„Esme girdėję, kad jį remia iš Rusijos pasitraukti nesutikęs maisto koncernas „Nestlé“. Ačiū Dievui, jau kelerius metus jis nebėra festivalio rėmėjas. Nors ši žinia nuramino, vis tiek su L.Bärfussu paprašėme daugiau informacijos apie Zalcburgo festivalio rėmėjus. Akis užkliuvo už kito koncerno, prisiregistravusio Cuge, Šveicarijoje, tačiau visi pėdsakai nuvedė į laikotarpį, kuomet sužlugo Sovietų Sąjunga ir prasidėjo resursų privatizavimas.“
Y.Ross ir L.Bärfussas prašė Zalcburgo festivalio organizatorių paviešinti duomenis bei nutraukti ryšius su tuo koncernu. „Teatras priklauso menininkams ir publikai, bet ne korporacijoms“, – 15min teigė ji.
Režisierė bandė susisiekti su festivalio prezidente Kristina Hammer, kurios atsakymas Y.Ross pasirodė „gan šaltas“: „Ji teigė, kad iki rugsėjo mėnesio pačiame koncerne vyks vidinis auditas, kas, aišku, nėra tinkama. Juk jį turėtų atlikti nepriklausoma organizacija."
O.Koršunovas: „Mūsų frontas yra teatras“
15min paprašytas pakomentuoti situaciją dėl teatro dalyvavimo MITEM festivalyje, režisierius Oskaras Koršunovas teigė, kad po ilgų diskusijų ir svarstymų bei pokalbių su aktoriais nuspręsta dalyvauti festivalyje.
Mes nusprendėme važiuoti ir tokiu būdu palaikyti Ukrainą.
Svarbiu motyvu šiam sprendimu tapo ir faktas, kad festivalis yra skirtas Ukrainos teatrui, o į jį atvyksta trys ukrainiečių trupės. Todėl, anot režisieriaus, Lietuvos teatro nedalyvavimas į keistą poziciją pastatytų pačius ukrainiečius.
„Tad mes nusprendėme važiuoti ir tokiu būdu palaikyti Ukrainą ne tik pačiu spektakliu, bet ir tam tikromis akcijomis, kurias ketiname surengti. Vengrija nėra Baltarusija ar Rusija, čia visuomenė pasidalijusi mažiausiai į kelias dalis, todėl yra į ką kreiptis ir šią progą mes ketiname išnaudoti“, – 15min pabrėžė režisierius.
O.Koršunovo teigimu, vietoj nusilenkimų po spektaklio jau yra sugalvotas performansas, skirtas V.Orbanui, todėl režisierius bei trupė jau yra visiškai ramūs dėl savo pasirodymo festivalyje, nes tokiu būdu bus išreikšta aiški jų politinė žinia.
„Mūsų frontas yra teatras, todėl būtent čia mes ir turime išreikšti savo poziciją“, – teigė O.Koršunovas.
Pasak jo, dabartiniame karo kontekste, kultūros vaidmuo yra labai dviprasmiškas – arba tenka nutilti, arba, priešingai, aktyviai veikti ir kalbėti apie tai, kas ypač svarbu.
„Mes pasirinkome veiksmą ir tikime, kad būtent tai yra efektyvus būdas daryti spaudimą politikams ir aktyvinti pačią visuomenę“, – 15min sakė režisierius.
Audra Žukaitytė: „Kalčiausia šioje situacijoje esu aš“
Atsakymą Y.Ross OKT feisbuko paskyroje paviešino ir teatro vadybininkė ryšiams su užsieniu Audra Žukaitytė:
„OKT teatre Oskaras Koršunovas spektaklius stato, o aš juos bandau išvežti „į pasaulį“. Oskaras dėl savo užimtumo dažniausiai apie gastroles sužino paskutinis. Taip, beje, buvo ir šį kartą. Taigi kalčiausia šioje situacijoje esu aš ir savo adresu priimu išsakytą kritiką, pastabas ir vertinimus. O tuo pačiu turiu teisę išsakyti ir savo poziciją.
Nors nemažai su spektakliais keliaujame, bet Budapešto Nacionaliniame teatre dar neteko vaidinti. Su jo vadovu Attila Vidnyánszky taip pat nesu susitikusi, prisipažįstu, jo biografijos netikrinau, jo politinėmis pažiūromis nesidomėjau. Niekada to nedariau ir nemaniau, kad ir turiu tą daryti. Ypač ES valstybėje. Pasirodo, klydau.“
Klaipėdos dramos teatras į festivalį vyks
Nepaisant viešojoje erdvėje vykusių diskusijų KDT nusprendė vykti į festivalį, trečiadienį pranešta organizacijos feisbuko paskyroje. Anot teatro, kvietimą dalyvauti jie gavo dar 2021-ųjų spalį.
Tylėjimas nėra sprendimas.
Pasak 15min kalbino KDT vadovo Tomo Juočio, jų pozicija pastaruoju metu „dar sustiprėjo“: „Reikia važiuoti ir reikia pasisakyti, nors, nuoširdžiai tariant, abejonių buvo visokių. Susitikęs su gastroliuojančia komanda – nuo aktorių iki technikų – klausiau, ar visi jaustųsi patogiai ten vykdami. Skambinau Vengrijoje esančiam Lietuvos ambasadoriui.“
Pašnekovo žodžiais, aktorius yra viešas žmogus, galintis skleisti idėjas. „Tylėjimas nėra sprendimas, – teigė T.Juočys. – Geriausia protesto forma būtų nuvažiuoti ten ir jį padaryti.“
Plačiau KDT pozicija išsakyta viešame feisbuko įraše: