Naujame Šiaulių dramos teatro sezone – miesto ir teatro dialogo paieškos

Rugsėjo 10 d., Šiaulių miestui švenčiant 786-ąjį gimtadienį, Valstybinis Šiaulių dramos teatras pradės 92-ąjį sezoną. Data pasirinkta neatsitiktinai – naujajame sezone ypatingas dėmesys bus skiriamas miesto ir teatro dialogo skatinimui, rašoma pranešime spaudai.
„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto
„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto / Edvardo Tamošiūno nuotr.

„Režisuoja miestas“ – taip skamba šio sezono moto, pabrėžiantis konkrečios vietos, aplinkybių ir bendruomenių reikšmę teatrui. Šį sezoną teatras ruošiasi pasiūlyti daugiau netradicinių, įtraukių, įvairiose erdvėse organizuojamų teatrinių renginių, kurie praplės supratimą apie šiuolaikinių teatro formų įvairovę ir pasiūlys naujas patirtis.

Edvardo Tamošiūno nuotr./„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto
Edvardo Tamošiūno nuotr./„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto

Šį sezoną – „Režisuoja miestas“

Neretai miestas su savo architektūra, šviesomis ir garsais, su žmonėmis ir jų istorijomis tampa „nematomu“, bet labai svarbiu spektaklio „režisieriumi“. Sezono šūkis inspiruotas noro geriau pažinti ir užčiuopti miesto, kuriame teatras gyvuoja, Genius Loci – vietos dvasią: kaip teatras ir miestas veikia vienas kitą, ką miestui reiškia turėti teatrą ir kaip konkretaus miesto fonas įtakoja teatro gyvenimą?

Nekalbu apie provincialumą – tiesiog metame iššūkį patys sau, keliame klausimą, ar esame įdomūs pirmiausia sau, o po to – ir kitiems, ir apskritai ar Lietuvoje mokame įvertinti ir vertinti vietos specifiškumą.

Teatro meno vadovė Nomeda Šatkauskienė teigė: „Galvojant apie teatro vietą mieste ir miesto reikšmę teatrui, atspirties tašku tapo garsaus vengrų režisieriaus Kornél Mundruczó išsakyta mintis, kad teatras, palyginti su kitais menais, yra gana lokalus, bendruomeninis reiškinys, lemiantis teatro formų ir stilių įvairovę. Nesunku pastebėti, kad net ir Lietuvos mastu, priklausomai nuo vietovės, teatras yra kuriamas ir priimamas labai skirtingai. Nekalbu apie provincialumą – tiesiog metame iššūkį patys sau, keliame klausimą, ar esame įdomūs pirmiausia sau, o po to – ir kitiems, ir apskritai ar Lietuvoje mokame įvertinti ir vertinti vietos specifiškumą.“

Teatro vadovas Aurimas Žvinys komentavo: „Akivaizdu, kad šiuo metu stipriai keičiasi publikos poreikiai, požiūris į teatrą, o kartu - visa kultūros vartojimo dinamika. O teatro veikimo mechanizmas išlieka gana inertišku – teatre pokyčiai vyksta pamažu ir neretai vėluodami. Nusprendėme nesėdėti užsidarius „dramblio kaulo bokšte“ ar, prisidengus sunkėjančia ekonomine situacija, laukti geresnių laikų. Ieškome būdų ir formų, kurios padėtų įveikti teatro uždarumą. Kartu norime geriau pažinti savo miestą ir įsiklausyti į žmones, kurie visais laikais buvo geriausia mūsų publika. Tai nereiškia, kad pataikausime publikai ar dirbsime kažkaip kitaip: pagrindinis mūsų tikslas išlieka tas pats – publikai siūlyti kokybiškus spektaklius, tačiau šį sezoną ieškosime įvairesnių komunikavimo su miestu būdų. Esame pasiruošę atviram dialogui ir, tikimės, kad miestas - taip pat.“

„Po pandeminių suvaržymų, izoliacijos, nuotolinių renginių ir transliacijų online žiūrovams siūlome visiškai priešingą patirtį – norime grąžinti buvimo kartu džiaugsmą, teatro kaip bendruomeniškos patirties jausmą. Bandysime parodyti ir patį teatrą, ir miestą kiek neįprastu kampu. Jei pavyks įgyvendinti savo sumanymus, manau išloš ir teatras, ir miestas, išgyvenantis nelengvą kaitos etapą“, - sako N.Šatkauskienė.

Edvardo Tamošiūno nuotr./„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto
Edvardo Tamošiūno nuotr./„Režisuoja miestas“ – taip skamba Šiaulių dramos teatro sezono moto

Sezono atidarymui – dvi premjeros ir dokumentinio filmo premjera

Rugsėjo 10 d. žiūrovai kviečiami į pirmąją premjerą – muzikinę kriminalinę dramą „Prarasta Katarinos Blum garbė“ pagal Nobelio premijos laureato H. Bolio to paties pavadinimo apysaką. Spektaklio režisierius Agnius Jankevičius socialinėmis aktualijomis tirštą Katarinos Blum istoriją pasakoja, pasitelkdamas populiarių TV muzikinių pokalbių šou formatą. Spektaklio turinys publikai pateikiamas tarsi tai būtų dinamiškas, humoristinis, šmaikščių interviu ir gyvai atliekamų muzikinių numerių prismaigstytas „Vėlyvo vakaro šou“. Žiūrovų laukia lengva miuziklo parodija, kurioje netrūksta humoro, ironijos ir kritiško žvilgsnio į šių dienų visuomenę.

Antroji premjera – spektaklis-kelionė „Pakeliui“ – įvyks jau rugsėjo 14-ąją ir pakvies žiūrovus į Šiauliuose dar neišbandyto įtraukaus, įvietinto teatro pastatymą – spektaklį-kelionę miesto autobusu. Šį nemenkų iššūkių reikalaujantį spektaklį Šiauliuose kuria režisierius Aleksandras Špilevojus. Kelionės gidu taps teatro žiūrovams puikiai pažįstamas personažas Rapolas iš ankstesnio režisieriaus spektaklio „Bagadelnia“. Rapolas, kuris bus kartu ir pasakotojas, kartu su žiūrovais keliaus autobusu tarsi laiko mašina, atskleisdamas įvairius savo gyvenimo įvykius. Kiekvienas autobuso sustojimas – tai vis kita Rapolo gyvenimo istorija, kurią žiūrovai patirs stebėdami aktorių vaidinamas scenas skirtingose miesto erdvėse. Svarbų vaidmenį šioje kelionėje po skirtingas miesto lokacijas atliks apšvietimas, autentiški veikėjų kostiumai, muzikinis apipavidalinimas, natūrali miesto architektūra ir, žinoma, atsitiktinumai.

Visą ateinantį sezoną planuojama aktyviai dalyvauti miesto renginiuose: neseniai praūžusiose „Šiaulių naktyse“ teatre surengtos naktinės teatralizuotos ekskursijos, o rugsėjo 9 d. teatro sezono atidarymo išvakarėse drauge su miesto organizacijomis teatro aktoriai su specialia programa dalyvaus šventinėje eisenoje. Rugsėjo 25 d. mažojoje salėje įvyks dokumentinio filmo apie garsią teatro aktorę Faustą Laurinaitytę „Akimirk(sl)inis“ premjera. Filmo sumanytoja, režisierė ir scenarijaus autorė – F.Laurinaitytės dukra – aktorė Monika Šaltytė. Šis filmas – tai jautrus pasakojimas apie gyvenimo ir teatro meno trapumą ir praeinamumą. Filme panaudota gausi dokumentinė medžiaga iš spektaklių, teatrinio ir asmeninio aktorės gyvenimo. Tai bus pirmasis renginys iš visą sezoną vyksiančių renginių ciklo „Dialogai“, pristatančių teatro ir visuomenės, kitų menų ir kultūrų tarpusavio ryšius ir galimas dialogo perspektyvas.

Sezono naujienos – nuo Meko iki Travoltos

Be minėtų dviejų premjerų iki sezono pabaigos teatras ruošia dar keletą žanriniu požiūriu labai skirtingų pastatymų. Šiuo metu jau įvyko pirmasis spektaklio apie Joną Meką repeticijų etapas, kurio metu kūrybinė komanda aplankė su J. Meko asmenybe susijusias vietas. Būsimoji premjera darbiniu pavadinimu „Viskas vystysis savaime (ir viskas išeis gerai)“ žiūrovams bus parodyta paskutinėmis šių metų dienomis. Režisierius Naubertas Jasinksas į Meko fenomeną sieks pažvelgti iš šiandienos perspektyvos: kuo J.Meko asmenybė ir darbai gali imponuoti šiuolaikiniam jaunam žmogui, gyvenančiam didžiuliu tempu, pragmatiškumu, normomis, informacijos ir vaizdų perkrova paženklintame pasaulyje.

Kalėdoms ruošiamas tradicinis vaidinimas mažiesiems – muzikinį spektaklį pagal T.Jonson knygą „Nematomas vaikas“ statys neseniai teatro trupės gretas papildęs aktorius ir režisierius Arnoldas Jalianiauskas.

Jaunas latvių režisierius Toms Treinis pavasarį pradės repeticijas pagal latvių autoriaus Arturo Dicio pjesę „Skrajojantis Travolta“. Šiuo pastatymu norima supažindinti teatro žiūrovus su jaunaisiais Latvijos teatro kūrėjais. Pjesė kalba apie tai, kad nėra „niekieno ir niekur“ esančios vietos, kur gyvenimas teka, nepaliesdamas ten esančių žmonių. Jaunas režisierius kūrybos procese ypatingai daug dėmesio skiria darbui su aktoriais ir turinio kokybei. Dėl ko pagrindinis pjesės veikėjas vadinamas „Skrajojančiu Travolta“ žiūrovai sužinos premjeros metu, kuri, greičiausiai įvyks, kitų metų rudenį.

Dar vieną Šiauliuose neišbandyto žanro spektaklį kurs režisierė - choreografė Agnija Šeiko. Judesio spektaklyje „Apie laimę ir kitus humorus“ šiuolaikinis šokis ir dramos teatro elementai jungsis lygiavertėmis dalimis, bus ieškoma balanso tarp šiuolaikinio šokio ir dramos spektaklio kūrimo principų. Šio spektaklio kūrimas bus kartu ir kūrybinė laboratorija, kurioje dalyvaus įvairaus amžiaus dramos teatro aktoriai, keturi Šeiko šokio teatro šokėjai ir Šiaulių miesto bendruomenės atstovai.

Pavasarį prasidės dar vieno labai laukiamo spektaklio repeticijos. Pagal šiuo metu rašomą Mato Vildžiaus pjesę „Išeitis“ Šiaulių žiūrovams pristatys jauna ir perspektyvi režisierė Eglė Švedkauskaitė.

Teatras tęs bendradarbiavimą su Ukrainos menininkais. Šiuo metu teatre reziduojanti ukrainietė aktorė Olena Lastivka kuria vaidmenį spektaklyje „Pakeliui“. Teatras inicijavo S. Žadano pjesės „Duonos paliaubos“ vertimą (vertėjas Rimantas Kmita), kurio pastatymui buriama ukrainiečių ir lietuvių kūrybinė komanda.

Sezoną prasmingai užbaigs miesto teatro festivalis atvirose erdvėse, kuris simboliškai vainikuos teatro pastangas atrasti miestą ir teatrą iš naujo. Drauge su spektakliais keliaudami po skirtingas miesto vietas, žiūrovai turės galimybę į teatrą ir miestą pažvelgti netikėtu kampu. Tegul šį sezoną režisuoja miestas!

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis