Pradėdami spaudos konferenciją ant karščiu alsuojančio LNDT stogo teatro vadovai neslėpė: šiemet premjerų bus gerokai mažiau, kadangi pernai naujai pradėjusi dirbti teatro vadovybė siekė parodyti kaip galima daugiau. Šiemetinės keturios premjeros yra maksimaliai tiek, kiek galima padaryti su dabartiniu teatro biudžetu.
Pirma premjera – „Katedra“
O Koršunovui toks grįžimas yra kasdienybė, – pažymėjo A.Liuga.
Pirmąją teatro premjerą – J.Marcinkevičiaus „Katedrą“ – režisuojantis O.Koršunovas teigė, kad LNDT tapo ta vieta, kur norisi ateiti kurti. Esą tai priklauso ir nuo teatro vadovų, ir nuo trupės.
„Šitokiomis aplinkybėmis galima statyti ir „Katedrą“. Tą katedrą reikia statyti nuolatos. Pjesės aprašomu laiku ji buvo sugriuvusi, J.Marcinkevičiaus rašymo laiku ji buvo neveiksni. Dabar tiek architektūriniu, tiek moraliniu aspektu irgi yra panašiai. Juk tą katedrą pirmiausia reikia statyti savyje. Tai spektaklis apie menininką, jo atsakomybę“, – kalbėjo režisierius.
Teatro meno vadovo Audronio Liugos teigimu, „Katedra“ šiandien gali įdomiai skambėti įvairių kartų žiūrovams, nes kalbama apie asmenybę, kuriantį žmogų, grįžtantį iš pasaulio į Lietuvą, kad čia ką nors pastatytų, sukurtų. „O Koršunovui toks grįžimas yra kasdienybė“, – pažymėjo A.Liuga.
Žiūrovų buvo daugiau penktadaliu
Apžvelgdamas praėjusį teatro sezoną, LNDT generalinis direktorius Martynas Budraitis priminė, kad teatre vėl dirbo žymiausi Lietuvos režisieriai – O.Koršunovas, Eimuntas Nekrošius, Jonas Vaitkus. Teatras sudarė sutartį su bilietų platinimo bendrove „Tiketa“, kas leido bilietus pardavinėti visoje Lietuvoje. Žiūrovų skaičius išaugo beveik penktadaliu, pajamos už bilietus – 40 proc.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Oskaras Koršunovas |
Atėjus naujiems vadovams, keitėsi ir trupė. M.Budraičio teigimu, išėjo tokie mažiau ar labiau žinomi aktoriai kaip Marius Jampolskis, Adolfas Večerskis, Alvydas Šlepikas, Donata Kielaitė. Tačiau teatro trupę papildė Rasa Samuolytė, Dainius Gavenonis, Nelė Savičenko, Monika Vaičiulytė, Vytautas Anužis.
Ištikimiausi žiūrovai jau gali įsigyti naujų bilietų. Pirmoji „Katedros“ premjera lapkričio 29-ąją bus ypatinga tuo, kad į šį spektaklį bilietus įsigysiantys žmonės taps jo rėmėjais. Tiesa, bilietai bus gerokai brangesni ir kainuos net iki 300 Lt. Tačiau bilietus perkančių žmonių vardai bus surašyti spektaklio programėlėje, kaip rėmėjų.
Tokių būdų ieškoti finansinės paramos, anot M.Budraičio, imtasi todėl, kad teatro finansavimas nepakankamas, stambių rėmėjų pritraukti nėra lengva. Generalinis direktorius teigė galintis tik apgailestauti, kad finansavimas tėra toks, jog pinigų užtenka iš esmės tik algoms ir pastato išlaikymui.
„Veiklai, pastatymams lėšų nėra. Jeigu toks valstybės požiūris, tai gal geriau uždaryti teatrą?“ – nusivylęs kalbėjo M.Budraitis.
Kurs vienos kartos režisieriai
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./LNDT naujo sezono pristatymas |
LNDT meno vadovo A.Liugos teigimu, praeitą sezoną, kaip pažymėjo kai kurie kritikai, teatras tapo politinis-socialinis, jame buvo gvildenamos temos, kurios turi būti analizuojamos politiniu lygmeniu, teatras tuos klausimus provokavo. „Norėjosi, kad naujas sezonas būtų kitoks. Tai nereiškia, kad mažiau aktyvus, mažiau provokuojantis. Norėjosi, kad jis būtų bekompromisis, bet kartu žvelgtų ir į kitas problemų puses, labiau apimtų gilesnius kultūrinius klodus, žmogaus būties klausimus“, – sakė A.Liuga.
Naujajame teatro sezone visas keturias premjeras statys vienos kartos režisieriai. Tačiau visi jie labai skirtingi, todėl žiūrovams turėtų būti įdomu stebėti šios keturiasdešimtmečių kartos meninio požiūrio spektrą.
Sezoną pabaigs pavasarį Gintaro Varno režisuojama Euripido pjesė „Bakchantės“, kuri Lietuvoje dar nebuvo statyta. Vengrijos režisierius Laszlo Bagossy pristatys savo šalies dramaturgo Ferenco Molnaro pjesę „Lilioma“. Tai pirmas bandymas pasikviesti užsienio režisierių į LNDT. Ateityje tikimasi pakviesti į teatrą statyti spektaklių daugiau užsienio režisierių, tačiau tai, anot LNDT vadovų, riboja finansiniai resursai.
Neaplenks ir aktualijų
Pjesė yra apie tai, ką su žmogumi gali padaryti minia, įsivaizduojanti, kad jis yra kitoks, nusikaltėlis dėl to, kad yra kitoks, – sakė A.Liuga.
Ketvirtąją premjerą statys J.Miltinio teatre dirbęs Rolandas Atkočiūnas pagal Martino Špero kūrinį „Medžioklės scenos Žemesniojoje Bavarijoje“. Šis spektaklis, kurio pavadinimas galbūt lietuviams ir nėra girdėtas, gali sukelti prieštaringų vertinimų dėl savo tematikos.
„Ši pjesė, manau, išsakys šio teatro poziciją dėl tam tikrų judėjimų, nesikuriančių naujų partijų, konkrečiai – partijos, gimstančios iš tam tikro judėjimo Garliavos kaime. Pjesė yra apie tai, ką su žmogumi gali padaryti minia, įsivaizduojanti, kad jis yra kitoks, nusikaltėlis dėl to, kad yra kitoks. Tai apie tam tikrą giliai visuomenėje glūdintį nepakantumą. Aš manau, kad tai labai aktuali šiandien pjesė. Apie nepakantumą, kuris virsta tam tikru triumfu. Apie nepakantumą, kuris gali nužudyti žmogų ir iš to sukurti tam tikrą triumfą“, – sakė A.Liuga.
Šis kūrinys, anot A.Liugos, bus tam tikra opozicija kai kurių intelektualų dabar formuojamoms politinėms jėgoms. „Tai labai gerai, nes šis teatras nepropaguoja ir nepropaguos jokių politinių lozungų, tezių, idėjų ir t.t.“, – kalbėjo LNDT meno vadovas.
Naujuosius pastatymus, A.Liugos teigimu, sieja tai, kad tai klasikinės pjesės, o jų pagrindiniai herojai yra maištininkai, nepritapę visuomenėje.