„Pelėjas ir Melisanda“ – kamerinė, impresionistinė, psichologinė „šeimos drama“, talpinanti didžiulį emocinį krūvį ir gilų vidinį turinį. Tai – opera sukurta lyg dramos spektaklis. Melisanda gyvena savo uždarame emocijų pasaulyje, – kaip dažnai elgiamasi ir XXI amžiuje, nenorint gyvenime prisiimti atsakomybės už savo veiksmus ir visur besijaučiant „nekaltu“. Vis dėlto dieviško grožio Debussy muzika apgaulinga, – už jos slepiasi intriguojantis siužetas ir didelė drama.
Pasiklydusią miškuose Melisandą radęs Golo ją įsimyli ir veda, tik po pusės metų pristatydamas ją savo artimiesiems. Sutuoktiniams persikėlus į vyro namus, jaunoji ima nemažai laiko leisti su Pelėju – jaunesniu Golo broliu. Nepasitikėjimas, pavydas, meilės žaidimai ir simboliai bei nemažai mistikos, – štai iš ko susideda vienas svarbiausių XX a. operos kūrinių. Kaip ir gyvenime, dažnai čia viskas yra ne taip, kaip atrodė iš pradžių.
Pagal Nobelio premijos laureato Maurice‘o Maeterlincko dramą sukurtoje operoje labai svarbūs ir dažnai sutinkami vandens ir prieblandos motyvai. Melisanda ir princas Golo susitinka tamsiame miške, šalia šulinio, jie atplaukia į savo naujuosius namus, vandenyje nuskęsta Melisandos karūna ir žiedas ir taip – be galo. Apie tamsą nemažai kalba ir patys personažai, ypatingai Melisanda, nuolat kenčianti nuo gyvenimo tamsioje pilyje, šalyje, kur beveik niekuomet nešviečia saulė ir nematyti dangaus.
Ir iš tiesų, labai svarbus čia tampa izoliuotas, tamsus pasaulis, kuriame gyvena personažai. Nuolatinė prieblanda ar net tamsa lydi veiksmo vietas. Golo šeima gyvena pilyje, kuri, atrodytų, stūkso viduryje nieko, atšiauriame krante, o galbūt net saloje, – savotiškame Avalono atitikmenyje. Tai – grubus ir negailestingas pasaulis, kuriame žmonės prisitaiko prie tamsos, atsisakydami ieškoti šviesos. Kiekvienas, bandantis gyventi kitaip, susilaukia kreivo žvilgsnio, tuoj pat smerkiančio ir numatančio jam silpnojo likimą. Tokie du čia ir yra Pelėjas ir Melisanda.
Vilnius City Opera pristato minimalistinį, intymų tačiau dramatiškai išraiškingą šios operos pastatymą, savo stiliumi primenantį A. Tarkovskio filmus. „Pelėjas ir Melisanda“ – opera suaugusiems, lyg slapta fantazija, persunkta pavojumi, aistra ir geiduliu. Jos centre yra jauna moteris, iš pradžių pritrenkianti savo grožiu, nekaltumu, elegancija ir šviesa, tačiau viduje besinešanti didelę galią kurti chaosą ir destrukciją visur, kur tik pasirodo. Operos finale nelieka nė vieno vyro, kuris nebūtų vienaip ar kitaip prisipažinęs meilėje Melisandai.
Kaip yra sakęs ir VCO spektaklio kostiumų dailininkas Jon Morrell: „Paties M. Maeterlincko tekstai operoje kuria ypatingą atmosferą bei sukelia keistumo ir mistikos pojūtį, kuris man atrodo itin patrauklus. Manau, jog operai melancholijos ir fatalizmo temos puikiai tinka.“ Na, o mūsų nuomone, jautrus J. Morrell žvilgsnis į Debussy kūrinio dramaturgiją matyti jo išskirtiniuose kostiumuose. Tad jūsų dėmesiui, – trumpas spektaklio video, kuriame išvysite premjerose sužibėjusius ir šį kartą į Vilnių vėl grįžtančius vienus geriausių Melisandos ir Golo vaidmenų atlikėjus: Jurgitą Adamonytę (Italija) ir Jevgenijų Ulanovą (Rusiją).