Daugiau informacijos rusų kalba
Ją neretai vadina „rusų Higinsu“ (pamenate, tai tas pats profesorius, kuris pasiekė, kad neišsilavinusi Londono gatvės gėlių pardavėja prašnektų kaip tikra ledi) ir net stebukladare. Nes kaip ir profesorius Higinsas Kosenkova jau nuo pirmųjų žmogaus žodžių gali apie jį daug ką sužinoti: kur gimė, kokioje šeimoje augo, kur mokėsi, kuo dirba. Ir geba per trumpą laiką beveik kiekvieną išmokyti užtikrintai įvaldyti savo balsą. Ir kartu – kūną, kvėpavimą ir net išmokti pozityvaus požiūrio į gyvenimą apskritai.
Beveik keturiasdešimt metų aktorė, režisierė ir pedagogė Nika Kosenkova dirba pagal savo originalią autorinę metodiką – „Metoniką“, atkurdama arba naujai „atrasdama“ balsą ne tik profesionaliems dramos aktoriams (tarp jos mokinių buvo daug dabartinių rusų žvaigždžių – pavyzdžiui, Jevgenijus Mironovas ir Vladimiras Steklovas), bet ir deputatams, verslininkams, pedagogams, įvairių specialybių studentams (prieš kurį laiką Nika buvo pakviesta dėstyti oratoriaus meno Maskvos valstybiniam universitete).
Ir šis išskirtinai praktinis, kartais skubios pagalbos sąlygomis vykstantis darbas su kalba ir balsu medicinos, fiziologijos, psichologijos ir oratoriaus meno sandūroje atveda Kosenkovą prie platesnio spektro idėjų. Ji yra tikra, kad jau seniai laikas užsiimti bendro garsinio ir intonacinio klimato taisymu, beje, ne tik Rusijoje – apskritai pasaulyje.
„Gaila, kad žmonės pamiršo, jog visavertis balso skambėjimas – jau dainavimas, – teigia Kosenkova. – Mes atpratome raudoti, kaukti: daugelis seniai prarado folklorinį pagrindą, visada palaikydavusį balsą. Problemos su juo – tai kaina, kurią žmonija moka už atitrūkimą nuo tradicinių formų: ilgų vestuvinių dainų, raudų dėl mirusiojo, gimdyvių šauksmų...“
Kartą Prancūzijoje, Atlanto vandenyno pakrantėje pašaliniai žiūrovai galėjo stebėti, kaip pusantro šimto žmonių bėgiojo krantu, nardė į purvą, išdarinėjo neįtikėtinus fizinius pratimus ir tuo pat metu klaikiai rėkavo. O po keturių dienų šitas improvizuotas choras keletą valandų taip gražiai ir suderintai giedojo vietinėje bažnyčioje, kad ten susirinko visų aplinkinių namų gyventojai. Tai ir yra Nikos Kosenkovos meistriškumo pamokos, su kuriomis ji keliauja po visą pasaulį. Geografija tikrai plati: Prancūzija ir Šveicarija, Irakas ir Švedija, Brazilija ir Danija, Marokas ir Australija...
Kosenkova noriai dalyvauja kuriant ir labai garsių, pavyzdžiui, Peteris Štainas (Peter Stein) ir Elemas Klimovas, ir mažai žinomų teatro ir kino režisierių pastatymus. Bet tuo pat metu ji neabejoja: panašus lavinimas naudingas absoliučiai visiems – net baleto artistams, kas ir buvo patvirtinta jos bendradarbiavimo su Moriso Bežaro (Maurice Bejart) trupe.
Nikos pamąstymai kartais atrodo paradoksalūs. „Kad įgytume gerą balsą ir aiškią kalbą, – mano ji, – privalome dirbti rankomis, kad ir tiesiog siuvinėti. Nes pirštai – mūsų dikcija! Bet svarbiausia kalbos lavinime – dirbti su vertinga medžiaga. Kaip senais gerais laikais reikia balsu ir geriau mintinai deklamuoti geras eiles, patiriant „leksinį džiugesį“. Nes klasika auklėja, drausmina, taurina. Aš visą gyvenimą dirbu su antikos autorių, o dar – Čechovo, Puškino, Šekspyro (Shakespeare) tekstais..“
Kaip tai vyksta, Lietuvos žiūrovai galės pamatyti patys. Teatras „NIKINDOM“ atveš į Vilnių spektaklį „Lady Shakespeare“, sukurtą būtent Šekspyro dramaturgijos pagrindu – tiksliau, moterų monologų, parinktų iš jo garsių ir mažai žinomų pjesių. Daugiau nei metus režisierė-pedagogė, Rusijos nusipelniusi meno veikėja Nika Kosenkova dirbo ties šiuo pastatymu su keletu aktorių bendradarbiaujant su žinoma teatro scenografe, RF nusipelniusiu meno veikėja Tatjana Selvinskaja ir kompozitoriumi Olegu Trojanovskiu. Šio eksperimentinio darbo rezultatus galima bus stebėti Lietuvos rusų dramos teatro scenoje kovo 14 dieną 19 valandą.
Negalima nepaminėti su dėkingumu, kad galimybę pasirodyti Lietuvos scenoje teatrui „NIKINDOM“ padovanojo Rusijos labdaros fondas „POKOLENIJE“, kurį įsteigė ir jam vadovauja Rusijos Federacijos Valstybinės Dūmos deputatas andrejus Skočas. Gastrolių koordinatorius iš Lietuvos pusės – Vilniaus šokio teatras „AndreDance“, kuriam vadovauja Andrejus Procivas.