„Mūsų festivalis yra apie teatrą, laisvę, laisvą žmogų, apie jam svarbias vertybes, – kalbėjo festivalį rengiančio Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys. – Karas teatre jau seniai buvo eskaluojamas kaip tema. Lyg nujausdami, teatralai pastaruoju metu kūrė daug spektaklių susipriešinimo, kariavimo, pasaulio dalinimo tematika. Bet kad kažkada karo zonoje kursime festivalį, buvo sunku patikėti.“ Teatro vadovas prisiminė, kad jau porą metų visi kalbėjo, kad dirbti tenka įdomiomis, neįprastomis aplinkybėmis, bet staiga jos tapo dar aštresnės. „Visos aplinkybės tik dar labiau prieš teatrą – mes atsidūrėme karo zonoje, Europa kariauja, pasaulis kariauja – nebegalime slapstytis ir sakyti, kad kariauja tik Ukraina ir Rusija. Kare maža humaniškumo, o teatras visada apie žmogų ir humaniškumą. Tad mūsų balsas turi būti girdimas, renginiai yra svarbūs ir festivalis šiuo metu svarbus ne tik dėl paties teatro bei jo žiūrovų raidos, bet ir humanistine prasme – gyvenimas vyksta, žmonės turi jausmus ir juos išsako.“
Tokiame kontekste simboliškai nuskamba ir šiemetis „TheATRIUM“ šūkis „Vivos Voco“ – jis nurodo į Friedricho Schillerio „Dainą apie varpą“, rašytą dar 18 a. pabaigoje. Kūrinyje pasakojama apie sunkų, daugybės jėgų reikalaujantį varpo gimimą, apie pirmąjį galingą jo suskambėjimą. „Vivos Voco“ („Gyvuosius šaukiu“) yra tik dalis frazės. „Gyvuosius šaukiu, mirusius laidoju“, – toks yra dažnai pasitaikantis užrašas ant varpo. – pasakojo „TheATRIUM“ meno vadovas Gintaras Grajauskas. – Antros frazės pusės nenaudojame, užuomina ir taip aiški. Ta pirmoji frazės pusė, tapusi mūsų šūkiu, atsirado dar gerokai iki karo, tada ji mums siejosi su jau slopstančia pandemija. Manau, kad šūkis dabar, vykstant karui, dar labiau suaktualėjo. Mes pataikėme. Tikiu, kad žmoniškumo pergalę skelbiantis varpas galiausiai bus nulietas, iškeltas ir suskambės.“
Gyvenimo patvirtinimu karo akivaizdoje tapo ir kultūrinis bendradarbiavimas su Ukraina. „Tikrai nėra taip, kad kariaujanti, užpulta valstybė nebeturi kultūros, teatro – ji viską turi, bet joje vyksta karas ir jiems sunku dirbti, rodyti spektaklius. Galime kažkiek prisidėti, suteikti aikštelę veikti“, – apie karo padiktuotus pokyčius festivalio programoje pasakojo T. Juočys. Festivalio rengėjams įveikus visus logistinius iššūkius, „TheATRIUM“ tarptautinėje programoje bus galima pamatyti Tamaros Trunovos režisuotą spektaklį pagal Natalijos Vorožbit pjesę „Blogi keliai“, jis buvo kurtas Kyjivo akademiniame dramos ir komedijos teatre kairiajame Dnipro krante. Šio spektaklio kūrybinė grupė, jau prasidėjus karui, apdovanota Taraso Ševčenkos premija – pagal svarbą ji atitinka mūsiškę Lietuvos nacionalinę kultūros ir meno premiją.
Tarptautinėje programos dalyje taip pat bus galima pamatyti pernai festivalio auditoriją meistrišku preciziškumu sužavėjusio italo Alessandro Serra naujausią spektaklį „Audra“ (pagal V. Šekspyrą), pirmą kartą atvyks Grzegorz Bral iš Lenkijos teatro „Pieśń Kozła“ su sava V. Šekspyro „Tito Androniko“ interpretacija „Andronicus-Synecdoche“ bei bus rodomas kartu su katalonų teatro žvaigždėmis Oskaro Koršunovo kurtas „Dėdė Vania“ (pagal A. Čechovą).
Bene didžiausia šių metų „TheATRIUM“ naujiena – pilna jėga grįžta Lietuvos teatro vitrina. Tai – koncentruotas naujausio Lietuvos teatro pristatymas iš įvairių užsienio šalių atvykstantiems teatro festivalių atstovams. „Spektaklius į vitriną atsirenkame demokratiniu balsavimo būdu, komandą sudaro įvairių sričių teatro darbuotojai, tad tokiu būdu išlaikome platų žiūros lauką, bet nepamirštame, kad spektaklių parodymo tikslas yra parduoti juos užsienio svečiams į jų organizuojamus festivalius, – pasakojo kultūrinės veiklos ir žiūrovų aptarnavimo padalinio vadovė Kristina Žiogaitė. Bet, anot jos, net jei tikslinė auditorija – svečiai iš užsienio, Lietuvos teatro vitrinos programa dėliojama taip, kad būtų patogiai pasiekiama ir saviems žiūrovams, „šiais metais per šešias vitrinos dienas pristatysime 13 spektaklių ir jau dabar matome, kad lietuviškas teatras tikrai įdomus žiūrovui, bilietai yra perkami iš anksto. Labai tuo džiaugiamės ir kviečiame pasinaudoti proga žiūrovams tapti Lietuvos teatro ekspertais“.
Pirmoji Lietuvos teatro vitrina buvo rengta 2019 m., šiemet ją organizuoti, pasak K. Žiogaitės, buvo daug lengviau nei tada. „Viskas buvo nauja ir niekas tiksliai nežinojo, kaip kas turi atrodyti. Bet panašu, kad mums puikiai pavyko, nes vitrinos tikslas buvo pasiektas, užmegzti nauji kontaktai, sudarytos sutartys ir keletas teatrų vyko į užsienio gastroles pakviesti būtent vitrinoje dalyvavusių festivalių organizatorių. Tad šiais metais dirbome labai nuosekliai, jau rugsėjį buvo pradėti paruošiamieji darbai, užsienio ekspertams išsiųsti kvietimai dalyvauti vitrinoje labai anksti, kad žmonės galėtų rezervuoti reikiamas datas. Jau po pirmojo kvietimo prasidėjo aktyvi registracija ir sulaukėme susidomėjimo iš skirtingų pasaulio šalių: Prancūzijos, Italijos, Vokietijos, Nigerijos, Indijos, Jungtinių Amerikos Valstijų, Serbijos, Taivano ir kt.“, – pasakojo teatro atstovė.
Antrojo kvietimo į vitriną metu, padedant Lietuvos kultūros institutui, vyko virtualus vitrinos pristatymas Lietuvos kultūros atašė, jie informacija dalinosi savo kanalais. „Šiai dienai turime užsiregistravusius 43 užsienio atstovus, o tai yra būtent tiek, kiek ir planavome. Toks aktyvus ekspertų susidomėjimas vitrina maloniai džiugina, nes tai patvirtina, jog pasaulyje Lietuvos teatras yra žinomas ir labai gerbiamas, o mūsų darbas prasmingas. Visų labai laukiame ir rūpinamės, kad užsienio teatrų ekspertai Klaipėdoje pamatytų ne tik puikų Lietuvos teatrą, bet sudarome galimybes pažinti ir kitas miesto grožybes, kultūrines vietas, paveldą ir, žinoma, mūsų gamtą“, – apibendrino K. Žiogaitė.
„TheATRIUM“ festivalis prasideda gegužės 17 d. visa festivalio programa www.theatrium.lt