Prancūzija, Vokietija, Airija, Slovakija, Lenkija, Omano sultonatas, Japonija – tai dalis šalių, iš kurių į jau aštuntąjį tarptautinį teatro festivalį Klaipėdoje suvažiuos vadinamieji skautai.
Juos visus apsilankyti Lietuvoje veda kelios skirtingos priežastys – vieni ieško spektaklių, kuriuos galėtų pasikviesti į savo šalis, kiti ieško įdomių teatro kūrėjų koprodukcijoms, dar kiti siekia supažindinti savo šalies teatro mylėtojų bendruomenę su vis dar daug kam egzotiška Lietuva ir jos teatro kultūra. Kiekvienais metais skautai po „TheATRIUM“ vis plačiau paskleidžia žinią tiek apie Lietuvos teatrą, tiek apie festivalio namus, Klaipėdos dramos teatrą ir patį miestą. Tai tarptautinėje erdvėje stiprina Klaipėdos, kaip svarbaus kultūrai regiono centro, įvaizdį.
„Septynerius metus vykstančio festivalio rengėjų brandi patirtis akivaizdi iš sklandžios ir efektyvios jo eigos, bet turbūt pats nuostabiausias dalykas – spontaniškumo pojūtis, po kuriuo pasislepia griežta tvarka“, – po festivalio pernai savo įvadiniame net keturių „TheATRIUM“ skirtų straipsnių cikle „Oman daily“ leidinyje rašė Abdul Karim Ali Jawad Al Lawati, svečias iš Omano sultonato. Savo skaitytojams jis taip pat apibūdino ramų ir patrauklų Klaipėdos miestą, kurį, nepaisant visų didmiesčio atributų, jis iš pirmo žvilgsnio sau įvardijo kaip nedidelį provincijos centrą ir dėl to buvo nustebintas puošnaus ir aktyvaus teatro bei jo pasiekimų.
„Klaipėdos dramos teatre pristatytų spektaklių spektras – įspūdingas. Pavyzdžiui, festivalis radikaliai imasi vienos iš problematiškiausių temų šiuolaikinėje Lietuvoje – savižudybės“, – rašė kultūros žurnalistė Ute Büsing leidinyje „Tagesspiegel“, savo apžvalgą pradėdama nuoroda į Lietuvos teatro vitrinoje matytą spektaklį „Laisvė“ (rež. D. Gavenonis).
„Per septynerius metus Klaipėdos teatro festivalis tapo reikšmingu žaidėju Baltijos šalyse, įtikinamai apibendrinančiu Lietuvos teatro aktualijas ir pritraukiančiu svečių ne tik iš kaimyninių, bet ir iš tolimesnių Europos šalių, kitų pasaulio kampelių. Šiemet lietuviškoji programa sutelkta į daugiabriaunės tikrovės interpretavimą per individo prizmę, atkreipiant dėmesį, kad tie patys reiškiniai, stebimi iš įvairių perspektyvų, atrodo skirtingai. Tą priminti dabar, kai visose srityse klesti populizmas, eksploatuojamos „einamosios“ temos, o realybė ir turinio, ir formos atžvilgiu neretai pranoksta bet kokį įmanomą teatrą, yra ypač svarbu“, – pastebėjo iš kaimyninės Latvijos ne pirmus metus į festivalį atvykstanti Lauma Mellēna-Bartkeviča.
Tai – tik keli atsiliepimai apie vis stipresnes pozicijas išsikovojantį tarptautinį teatro renginį Klaipėdoje. Šiais metais svečiai, dalis jų festivalį seka jau ne vienerius metus, galės peržiūrėti dešimt Lietuvos teatrų kūrinių – kai kurie konceptualūs, nedidelės apimties, o kai kurie sudėtingi savo techniniu išpildymu dideli pastatymai. Lietuvos teatro vitrina prasidės festivalio šeimininkų, Klaipėdos dramos teatro, spektakliu „Requiem“ (rež. D. Krymovas), tęsis kūrybinės asociacijos „Žuvies akis“ garso ir judesio spektakliu „Out of the Box“ (rež. K. Novikova), Lietuvos nacionalinis dramos teatras pristatys „Fossilia“ (rež. E. Švedkauskaitė), OKT/Vilniaus miesto teatras atveš spektaklį „Šuo ir beždžionė“ (rež. P. Pedajas), Valstybinis Vilniaus mažasis teatras rodys spektaklį „Neištikimoji“ (rež. N. Jasinskas), „Solo teatras“ atveš „Buda palėpėje“ (rež. B.Mar), Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ kvies į „Tiesa – Drąsa“ (idėja, choreografija ir atlikimas E. Senkuvienė, M. Eidrigevičius, G. Snitkutė), Vilniaus senasis teatras žiūrovams pristatys „Kaligulą“ (rež. J. Brazys) bei „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ (rež. J. Butusovas), o nepriklausoma šokių organizacija „Be kompanijos“ rodys „Yet another day in paradise“ (rež. L. Karvelis).
Kiekvieną spektaklio rodymą lydės tinklaveikos laikas, „TheATRIUM“ kasmet sukuria neformalią, patrauklią erdvę svečiams iš užsienio ir Lietuvos teatro kūrėjams susitikti tiesiogiai – bendrauti, megzti ryšius ir keistis idėjomis.
Lietuvos teatro vitrina „TheATRIUM“ programoje atsirado galvojant apie Lietuvos teatro tarptautinių pozicijų tvirtinimą, bet kartu ši festivalio dalis yra puiki galimybė miestiečiams ir teatro mylėtojams iš visos Vakarų Lietuvos per koncentruotą laiko tarpą pamatyti platų šalies teatro kūrėjų darbų diapozoną.