„Nuo šiandien pradedame skaičiuoti laiką iki rugsėjo 9-os dienos. Tad norisi padaryti žingsnį, kuris [užtvirtintų, kad teatras] atsidarys kas bebūtų. Žinau, kad jums, visiems teatro žmonėms, labai svarbu galų gale sugrįžti į šį pastatą ir jame pasimatyti gyvai, apsikabinti ir švęsti premjeras“, – sakė jis.
Pakvietęs visus nusifotografuoti, M.Budraitis taip pat pasidarė asmenukę.
Vėliau jis pasidalino savo asmeniniu santykiu su „Mūzų švente“:
„Tai vienas žymiausių ir matomiausių objektų prospekte, – sakė jis. – Šių skulptūrų kūrėjas S.Kuzma buvo mano tėvų pažįstamas, tad su juo vaikystėje teko susitikti. Anuomet menininkų bendruomenė vieni su kitais buvo gan artima. Esama nemažai nuotraukų, kaip S.Kuzma kartu su Rimtautu Gibavičiumi montuoja šias skulptūras. O štai mes su R.Gibavičiaus sūnumi buvome geriausiais draugais.“
Aktorė Dalia Michelevičiūtė neslėpė emocijų. Ji sakė, kad ši skulptūra jai asmeniškai „reiškia labai daug“:
„Tik ką baigę režisieriaus Jono Vaitkaus kursą buvome tas branduolys, į LNDT pakviestas dirbti nuo 1990-ųjų. Labai branginu šią vietą, nes režisierių dėka subrendau kaip menininkė, jie man padėjo atrasti tuos gebėjimus savyje.“
„Sakoma, kad kiekvienoje LNDT aktorių kartoje esti tos trys mūzos, – prisiminė D.Michelevičiūtė. – Taigi, aš, Eglė Mikulionytė ir Rimantė Valiukaitė režisieriaus Rimo Tumino statytame spektaklyje „Ričardas Trečiasis“ suvaidinome tris karalienes. Todėl mus lygino su S.Kuzmos mūzomis, bet ne todėl, kad mes būtume kažkuo išskirtinesnės. Mums tiesiog taip sutapo.“
Pasiteiravus, kuri mūza yra jai artimiausia, pašnekovė juokavo: „Kažkada su kursiokėmis bandėme susitarti, kuri yra kuri. Nusprendėme, kad R.Valiukaitė yra įvairialypio komiško talento, tad ji bus komedija, E.Mikulionytė tragikė, o aš, baigusi du aukštuosius, būsiu tragikomikė.“
Aktorė Birutė Marcinkevičiūtė 15min teigė: „Šiame teatre dirbu daugiau nei 20 metų, o šios mūzos visada bus mūsų globėjomis, simboliu, savaime suprantamu dalyku. Vieni juokauja, kad čia žiūrovai stabdo taksi.“
Skulptūra simbolinę reikšmę turi ir Aistei Zabotkaitei. „Apskritai visas šis teatras ją turi. Teatras, į kurį nuo vaikystės visada labai norėdavau nueiti. O šios trys mūzos – tarsi teatro veidas, kurį matai pasižiūrėjęs į viršų.“
Tuo metu dramaturgas Marius Ivaškevičius kalbėjo apie mūzos sąvoką. „Mūzų daugiskaitos nelabai suprantu, bet vienaskaitoje tą mistinę mūzą jaučiu ir branginu. Pirmiausia – tai reiškia talentą, bet dar svarbiau yra motyvacija, nes kuriant svarbu degti noru. Dažnai būna, kad talentas yra, bet motyvacijos nebelieka.“
„LNDT yra vieta, kurioje aš, mano karta ir daugelis vyresnių ir jaunesnių žmonių brendo, kaip teatralai, menininkai, – kalbėjo dramaturgas. – Šis įėjimas man yra sakralus.“
Režisierius Antanas Obcarskas: „Po tokio ilgo laiko vėl pamatyti „Mūzas“ ir žinoti, kad teatras tuoj atsidarys yra labai geras jausmas. Mes galime daug repetuoti, statyti daug spektaklių, bet jeigu tai yra kažkur, ne teatre, šis potyris nėra pilnavertis. Norisi, kad ateiti į teatrą visada būtų malonu, žmonės jaustųsi išdidžiai, ypač po mūzomis.“
Skelbiamas ir naujas teatro sezonas
„Liepos 14 d. įsiamžinti prie sugrįžusio teatro simbolio – trijų mūzų – kviečiamas kiekvienas norintis. Visą savaitę ekranuose prie teatro bus rodoma praeivių ir mūzų fotogalerija. Norint į ją patekti reikia ateiti prie Lietuvos nacionalinio dramos teatro (Gedimino pr. 4), nuskenuoti QR kodą, nusifotografuoti su S. Kuzmos skulptūra „Mūzų šventė“ ir įkelti nuotrauką. Taip pat fotografuotis kviečiama ir asmeniškai, socialiniuose tinkluose nepamirštant grotažymės #mūzosgrįžta“, – rašoma LNDT pranešime spaudai.
Anot M.Budraičio, mūzų sugrįžimas yra simbolinis ir labai svarbus veiksmas. Taip teatras skelbia 82 sezono įžangą, palaipsnį rekonstruoto teatro atidarymą.
Liepos 14, 15 d. – Lietuvos medicinos bibliotekoje įvyks Antano Obcarsko premjera pagal kylančio Prancūzijos literatūros talento Edouardo Louis kūrinį „Kas nužudė mano tėvą“. Monospektaklyje pagrindinį vaidmenį kuria LNDT trupės aktorius Gediminas Rimeika. Žiūrovai, premjeros dienomis nesantys Vilniuje, kviečiami liepos 15 d. 20 val. spektaklio premjerą stebėti tiesiogiai internetu.
Rudenį rekonstruotame LNDT įvyks trijų Europoje garsių teatro kūrėjų premjeros. Naująją salę rugsėjo 9–11 d. atidarys premjera „Soliaris 4“. Tai spektaklis pagal Stanislawo Lemo, lenkų mokslinės fantastikos rašytojo, sugebėjusio šiam žanrui suteikti personažų psichologinį gylį, filosofinę dimensiją, kūrinį.
Spektaklį režisuoja Grzegorzas Jarzyna – vienas ryškiausių Lenkijos kūrėjų, kūrinyje paliesiantis daugybę temų – žmogiškų jausmų bei racionalaus prado priešpriešą, santykius tarp žmonių, žmogus proto ribotumą. Spektaklyje atskleidžiamos ir dabartinės pandemijos paliesto pasaulio temos, nusikeliama į netolimą kelių metų ateitį, kai teatrai vis dar uždaryti, spektakliai nevyksta, todėl nacionaliniame dramos teatre įkuriama „Soliaris 4“ tyrimų stotis. Spektaklyje vaidina Nelė Savičenko, Arūnas Sakalauskas, Rasa Samuolytė, Dainius Gavenonis, Martynas Nedzinskas, Gytis Ivanauskas, Oneida Kunsunga, Kęstutis Cicėnas.
Antroji sezono premjera – garsaus belgų režisieriaus Jano Fabre‘o „Nakties rašytojas“ – Naujojoje salėje įvyks spalio 9, 10 dienomis. Tai spektaklis, sukurtas pagal Jano Fabre‘o gyvenimo faktus. „Nakties rašytojas“ – spektaklis-autoportretas. Pagrindinį herojų įkūnija LNDT aktorius Martynas Nedzinskas.
Dar viena futuristinės tematikos premjera – LNDT naujo meno vadovo Oskaro Koršunovo režisuojamas spektaklis pagal Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Miegantys“. Premjera LNDT Naujojoje salėje numatyta lapkričio 4–7 dienomis.
Spektaklio „Miegantys“ veiksmas nukels žiūrovus į 2109 metų Maskvą. Premjeros lankytojai išvys pasaulį, kuriame dėl gyventojų pertekliaus žmonės priversti gyventi dviem pamainomis: pusė žmonijos gyvena ir priima svarbiausius sprendimus, kita – miega, jos keičiasi kas dešimt metų. Spektaklyje vaidina Aistė Zabotkaitė, Alvydė Pikturnaitė, Nelė Savičenko, Kamilė Petruškevičiūtė, Arūnas Sakalauskas, Vytautas Anužis, Algirdas Dainavičius, Kęstutis Cicėnas, Elzė Gudavičiūtė, Vitalija Mockevičiūtė, Toma Vaškevičiūtė, Rimantė Valiukaitė, Miglė Polikevičiūtė.