Kodėl iškiliausių Europos teatrų afišose būtinai rasime Čechovo, Dostojevskio, Tolstojaus, Gorkio pavardes festivalis „Baltijskij dom“ bandys atsakyti suformuodamas programą iš įdomiausių pastarojo meto Europos teatro režisierių kūrinių. Šalia tokių teatro Grandų kaip latvio Alvio Hermanio, olando Ivo van Hove, vokiečio Luko Persevalio režisūrinių šedevrų Rusijos šiaurinėje sostinėje vykstantis festivalis pristato ir įdomiausiai rusišką temą interpretuojančius lietuviško teatro darbus.
Valstybinio Vilniaus mažojo teatro spektaklis „Motina (Vasa Železnova)“ festivalyje „Baltijskij Dom“ rodomas spalio 10 dieną. Lietuvos teatrą prestižiniame festivalyje kartu su Vilniaus mažuoju teatru atstovaus OKT, Meno fortas, Lietuvos teatro ir muzikos akademijos studentų spektaklis pakviestas dalyvauti specialioje studentiškų pastatymų programoje „Teatrinis fresh“. Ypač feativalyje laukiamas ir režisieriaus Rimo Tumino naujausias pastatymas Maskvos E.Vachtangovo teatre „Eugenijus Oneginas”.
Vilniaus mažojo teatro spektaklyje „Motina (Vasa Železnova)“ vaidina itin solidi 11 aktorių komanda. Festivalyje „Baltijskij dom“ ypač laukiama pagrindinio Vasos Železnovos vaidmens kurėja aktorė Eglė Gabrėnaitė.
Spektaklį režisierius Kirilas Glušajevas kuria pagal ikirevoliucinę pirmąją Maksimo Gorkio pjesės „Vasa Železnova“ redakciją. Skirtingai nei antrajame, kur kas labiau socialiai ir politiškai angažuotame pjesės variante, pirmojoje versijoje dramaturgas į pirmą planą iškelia irstančios šeimos tragediją. Būtent tai režisierių ir paskatino imtis daugelio primirštos versijos.
„Šeima kaip vienetas – kur kas jautresnis ir subtilesnis nei visuomenė apskritai. Kad ir kokia ji būtų... Mane daug labiau domina, kai teatro scenoje kalbama ne apie skirtingų socialinių sluoksnių, ideologijų, sporto komandų susidūrimą, o apie konfliktą tarp žmonių. Šiuo atveju – vieno kraujo žmonių“ – savo pasirinkimą motyvuoja K.Glušajevas.
Pasak ketvirtąjį savo darbą profesionalioje scenoje pristatančio režisieriaus, Gorkio aktualumą visų pirma lemia viena nuo kitos nutolusių epochų visuomeninė situacija: juk ikibolševikinė Rusija – tai po ekonominio sunkmečio atsigauti mėginantis kraštas. O tokių šalių visuomenėse konfliktas tarp materialių ir dvasinių vertybių itin paaštrėja.
„Juk kai nėra už ką maitinti vaikus, nėra kada galvoti apie sąžinę, orumą, meilę, kitas bendražmogiškąsias vertybes. Kūnas dažniausiai nugali sielą...“, – sako spektaklio režisierius.
Spektaklio „Motina (Vasa Železnova)“ epicentre iškyla aktorės Eglės Gabrėnaitės kuriamos Motinos figūra. Pasak režisieriaus, „Vasa yra Motina. Ne tik viskam gyvybę suteikiantis, bet ir atimti gyvybę galintis pradas. Motina – šventoji, Motina – nuodėmklausė, Motina – likimas, Motina – skola, palaima ir prakeiksmas. Nes iš motinos, cituojant pjesę, „visi žmonės atsiranda“... Ir visa tai telpa vieninteliame Vasos personaže. Man atrodo, kad šiandienos Lietuvos teatre Vasą Železnovą suvaidinti gali tik Eglė Gabrėnaitė ir niekas kitas...“
Prieš išvykstant į festivalį Sankt Peterburge spektaklio kūrybinės grupės laukia du malonūs įvykiai – su gimtadieniu pasveikinti spektaklio Vasos Železnovos vaidmens kūrėją Eglę Gabrėnaitę ir spalio 2 dieną suvaidinti „Motiną (Vasą Železnovą)“ Vilniaus Mažajame teatre.